Polacy wolą kupować produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom

63 proc. polskich konsumentów deklaruje, że woli wybierać produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom, ani nie przyczyniają się do zmian klimatu – wynika z badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie Forest Stewardship Council (FSC).

Publikacja: 23.06.2023 14:55

Polacy wolą kupować produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom

Foto: Adobe Stock

Ipsos, na zlecenie Forest Stewardship Council (FSC), międzynarodowej organizacji wyznaczającej standardy odpowiedzialnej gospodarki leśnej, przeprowadził badanie dotyczące tego, jak na decyzje zakupowe wpływają eko certyfikaty, komu ufamy w kontekście ochrony lasów, i jakich zagrożeń dla leśnych ekosystemów obawiamy się najbardziej. To jedno z największych badań tego tego rodzaju – objęło ono bowiem 26 800 konsumentów w 33 krajach. W Polsce w sondażu wzięło udział 800 respondentów. 

Czytaj więcej

Polacy mają świadomość zmian klimatu. Wiedzą też, co jest tego przyczyną

Zmiany klimatu martwią 31 proc. Polaków

Z przeprowadzonego przez Ipsos badania wynika między innymi, że na świecie największe obawy ankietowanych budzi kryzys gospodarczy (47 proc.), wojny, konflikty i terroryzm (44 proc.) oraz kwestie związane ze zdrowiem (41 proc.).

Zmiany klimatu – druga największa obawa w podobnych badaniach przeprowadzonych rok wcześniej – znalazły się na czwartym miejscu (35 proc.). Polscy respondenci wskazywali najczęściej na wojny i konflikty (65 proc.), trudną sytuację ekonomiczną (50 proc.), zdrowie (40 proc.). Zmiany klimatu wskazało 31 proc. badanych, a zanieczyszczenie środowiska – 20 proc. 

Polacy zapytani zostali także między innymi o zagrożenia związane z lasami. Jak wskazywali, martwi ich przede wszystkim utrata gatunków roślin i zwierząt (36 proc.), wylesianie (31 proc.) oraz susze i powodzie (29 proc.). Obawy budzi także degradacja gleb, którą wskazało tyle samo respondentów (29 proc.).

Bardziej ufamy markom, które oferują produkty z certyfikatem FSC

W badaniu nawiązano także do certyfikatu Forest Stewardship Council (FSC International) – organizacji odpowiedzialnej za certyfikację lasów oraz wszelkiego rodzaju wyrobów z drewna. Postępowanie zgodnie z wytycznymi FSC pozwala między innymi na to, by móc pozyskać drewno nie naruszając przy tym bogactw biologicznych oraz struktury lasów. Certyfikat wydawany przez organizację FSC to jeden z pierwszych programów certyfikacji gospodarki leśnej, który umożliwia między innymi śledzenie pochodzenia drewna. Certyfikat ten daje także możliwość wykazania swojego zaangażowania w zrównoważony rozwój.

Czytaj więcej

Polacy niepokoją się o środowisko, ale robią niewiele

Symbol FSC został wskazany w badanu jako widziany często lub okazjonalnie przez 46 proc. respondentów na świecie i połowę (50 proc.) respondentów w Polsce. Większość, bo aż 80 proc. konsumentów na całym świecie, którzy rozpoznają FSC, twierdzi, że są bardziej skłonni zaufać marce, która oferuje produkty z certyfikatem FSC. W Polsce taką opinię podziela 75 proc. badanych.

Aż 60 proc. konsumentów na świecie, którzy rozpoznają FSC, zarekomenduje produkty z certyfikatem FSC swoim znajomym oraz rodzinie. W Polsce deklaracje takie składa 52 proc. badanych, a więc też sporo.

Polacy wspierają zrównoważony rozwój

Badanie wskazuje, że 71 proc. konsumentów na świecie twierdzi, iż woli wybierać produkty, które nie szkodzą roślinom i zwierzętom. Taką postawę deklaruje też 63 proc. Polaków. 66 proc. ankietowanych globalnie i 58 proc. w Polsce oczekuje od firm, że sprzedawane przez nie produkty i opakowania z drewna lub papieru nie przyczyniają się do wylesiania. Niemal dwie trzecie (62 proc.) konsumentów na świecie i ponad połowa (52 proc.) w Polsce spośród tych, którzy rozpoznają logo FSC, wybiera raczej tak oznakowany artykuł niż jego zamiennik bez certyfikacji.

Na świecie 49 proc., a w Polsce niemal dwie piąte (38 proc.) respondentów rozpoznających logo FSC deklaruje, że są skłonni zapłacić więcej za produkt, jeśli posiada on certyfikat FSC.

Czytaj więcej

Kryzys energetyczny dzieli Polaków. Może mieć realny wpływ na wynik wyborów

Konsumenci chcą też być bardziej świadomi – 64 proc. z nich globalnie i 59 proc. w Polsce oczekuje, iż umieszczane na produktach informacje o zrównoważonym rozwoju powinny być potwierdzane certyfikatem przez niezależną organizację.

Badani w większości zwracają też uwagę na szczegóły. 63 proc. badanych na świecie i 57 proc. w Polsce twierdzi, że stara się kupować produkty zapakowane w materiały odnawialne, takie jak papier.

Wyniki badań wskazują również, że respondenci wierzą, że ich decyzje mają wpływ na to, co dzieje się ze środowiskiem. 62 proc. ankietowanych na świecie i 56 proc. w Polsce uważa, że może chronić lasy poprzez wybieranie produktów certyfikowanych przez niezależną organizację.

Klimat i ludzie
Seniorki pozwały władze za brak walki ze zmianami klimatu. Jest wyrok sądu
Klimat i ludzie
Niszczymy Półwysep Helski. Raport NIK: „Niedopuszczalna ingerencja w środowisko”
Klimat i ludzie
Ten rok może być przełomowy dla klimatu. Zdecydują o tym mieszkańcy 4 krajów
Klimat i ludzie
Szef ExxonMobil o zmianach klimatu: winni są konsumenci, nie chcą płacić więcej
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Klimat i ludzie
Klimatyczna Bzdura Roku dla posłanki Suwerennej Polski. Internauci wybrali