Jak wynika z nowego raportu Głównego Urzędu Statystycznego „Statystyki zmian klimatu. Polska na tle Europy”, w 2023 roku Polska odpowiadała za 0,69 procent globalnej emisji gazów cieplarnianych w Europie. Największym emitentem na kontynencie pozostają Niemcy, które wygenerowały 1,29 procent, tuż za nimi znalazła się Francja (0,73 procent), Wielka Brytania (0,72 procent) i Włochy (0,71 procent). Na czele globalnego rankingu są natomiast Chiny, odpowiedzialne za 30,1 procent światowych emisji gazów cieplarnianych. Tuż za nimi uplasowały się Stany Zjednoczone (11,3 procent) oraz Indie (7,8 procent).
Emisje w Polsce: wciąż dominują paliwa kopalne
Według danych GUS w 2022 roku aż 78,1 proc. emisji gazów cieplarnianych w Polsce stanowiło efekt spalania ropy, gazu oraz węgla. Według raportu GUS, emisje pochodzące z rolnictwa odpowiadają za 10, 5 proc. emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej i 8,8 proc. emisji gazów cieplarnianych w Polsce. Autorzy raportu podkreślili, że „rolnictwo jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń, negatywnie wpływających na kształtowanie środowiska naturalnego”. Procesy przemysłowe i użytkowanie produktów wygenerowały w Polsce 6,2 proc. emisji, a emisje lotne z paliw 5,8 proc.
Czytaj więcej
Koncern ExxonMobil – jedna z największych na świecie spółek paliwowych – pozwał władze stanu Kalifornia. Powód? Firma uważa, że jest oczerniana przez władze, co negatywnie wpływa na jej relacje z klientami.
Polska znalazła się też w czołówce krajów europejskich pod względem ilości zużywanych nawozów azotowych, zajmując czwarte miejsce, za Francją, Turcją i Niemcami. Zajęła również czwarte miejsce pod względem wykorzystania nawozów fosforowych – w pierwszej trójce znalazła się Turcja, Francja oraz Hiszpania. To niepokojące dane, gdyż tak znaczące zużycie nawozów azotowych i fosforowych mogę prowadzić do zanieczyszczenia wody, gleby oraz atmosfery.
Za nieco ponad połowę emisji CO2 w transporcie w 2022 roku odpowiadały samochody osobowe oraz ciężkie i lekkie samochody ciężarowe (odpowiednio 37,4 proc. i 11,3 proc.). Lotnictwo cywilne wygenerowało 0,2 proc. emisji.