Aktualizacja: 14.02.2025 06:01 Publikacja: 14.02.2023 14:31
Foto: AdobeStock
8 czerwca przegłosowano wprowadzenie z końcem 2035 roku zakazu rejestracji pojazdów z silnikami spalinowymi w UE. Tym samym 2035 rok będzie ostatnim, kiedy będzie można kupić i zarejestrować na terenie Wspólnoty nowy pojazd napędzany benzyną, dieslem, LPG czy CNG. Zakaz obejmuje nie tylko samochody osobowe, ale także większe samochody dostawcze. Decyzja UE ma pomóc osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku.
Prawo mówi także o 55 proc. redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów sprzedawanych od 2030 roku w stosunku do poziomu z 2021 roku. To znacznie więcej niż istniejący wcześniej cel mówiący o 37,5 proc. redukcji emisji.
Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) wystartowało największe w naszym kraju badanie poświęcone zanieczyszczeniu powietrza emitowanemu przez transport. Przez miesiąc 700 czujników sprawdzać będzie poziom dwutlenku azotu w czternastu miastach regionu.
Badanie opublikowane w czasopiśmie naukowym „Communications Earth & Environment” dowodzi, że choć podróże prywatnymi odrzutowcami w znacznym stopniu obciążają środowisko, najbogatsi korzystają z nich niezwykle często. Zdaniem ekspertów, wiele z tych lotów odbywa się dystansach, które można by pokonać pociągiem czy samochodem.
Pierwsza z dużych linii lotniczych rezygnuje z realizacji celu ograniczenia emisji CO2 do 2030 roku. Zdaniem szefostwa linii przyczyną są trudności związane z nabyciem bardziej wydajnych samolotów oraz kupnem zrównoważonego paliwa lotniczego.
Blisko połowa Polaków poparłaby powstanie strefy czystego transportu (SCT) we własnym mieście. Wciąż istnieje jednak obawa, że takie rozwiązanie sprawi, iż jedynie osoby zamożne będą mogły poruszać się samochodami po mieście. To wnioski z badania „SCT: Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?”.
Linia lotnicza KLM wprowadziła konsumentów w błąd kampanią reklamową kreującą wizerunek firmy przyjaznej dla środowiska – uznał sąd w Holandii. Kary jednak nie będzie. Aktywiści ogłosili zwycięstwo, choć przedstawiciele linii lotniczej wcale nie uważają, by przegrali.
Jak wynika z analizy organizacji Carbon Brief, ok. 95 proc. krajów nie dotrzymało ustalonego terminu na złożenie nowych zobowiązań klimatycznych na rok 2035. Konieczność ich składania to konsekwencja podpisania Porozumienia paryskiego.
Eksperci IMGW w swoim raporcie podsumowującym rok 2024 podkreślają, że zapisał się on w historii jako najcieplejszy w Polsce od początku pomiarów. Przedstawiają też dane dotyczące polskich biegunów ciepła i zimna.
Najnowsze badanie dotyczące wzrostu populacji szczurów pokazuje zaskakujący trend. Zauważono związek pomiędzy tempem zmian klimatu a rosnącą liczbą zgłoszeń o obecności szczurów w miastach. Co dokładnie pokazały wyniki badania?
Mimo nadejścia zjawiska La Niña, które zwykle przynosi ochłodzenie w tropikalnej części Pacyfiku, w styczniu 2025 roku odnotowano kolejny rekord średniej globalnej temperatury. Klimatolodzy przyznają, że to zaskakujące i może budzić obawy o wzrost tempa pogłębiania się zmian klimatu wywołanych działalnością człowieka.
Rząd Donalda Tuska nie zrealizuje kolejnej obietnicy. Chodzi o powołanie Funduszu Transformacji Energetyki, który zasilany środkami ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2 w ramach systemu handlu emisjami ETS miał szybciej transformować energetykę.
Polskie społeczeństwo w kwestiach klimatycznych coraz wyraźniej dzieli się na dwa obozy – rośnie zarówno liczba osób zaangażowanych w działania proekologiczne oraz tych, którzy podchodzą do zmian klimatu z dystansem lub je kwestionują – pokazuje to najnowszy raport firmy badawczej Zymetria.
Od ponad miesiąca nie można starych ubrań, pościeli czy butów wyrzucać do odpadów zmieszanych. Mieszkańcy, zwłaszcza dużych miast, mają z tym problem.
Donald Trump od czasu poprzedniej kadencji pozbył się wątpliwości dotyczących zagrożeń związanych z kryptowalutami. Nie dostrzega już w nich zagrożenia, widzi jedynie sposób na udany biznes. A zagrożenia są znaczące, choćby klimatyczne – co potwierdzają dane ekspertów z ONZ.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas