Z tego artykułu się dowiesz:
- Jak zmiany klimatu wpływają na poziom hałasu generowanego przez samoloty?
- Dlaczego cieplejsze powietrze może sprawić, że samoloty będą startować głośniej?
- Jakie są potencjalne skutki zdrowotne zwiększonego hałasu lotniczego spowodowanego ociepleniem klimatu?
- Ile osób w Europie jest obecnie narażonych na hałas lotniczy i jakie są prognozy na przyszłość?
Naukowcy od dłuższego czasu zwracają uwagę, że hałas jest jednym z czynników obniżających jakość życia – przeszkadza w odpoczynku, źle wpływa na zdrowie i bioróżnorodność. Co więcej, przeszkadza on nie tylko ludziom i zwierzętom, ale i roślinom. Już w 2019 r. dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazywały, że zagrożonych problemem nadmiernego hałasu w miastach może być nawet co najmniej 100 mln Europejczyków. A sytuacja wciąż się pogarsza.
Optymizmem nie napawają także najnowsze badania naukowców z University of Reading w Wielkiej Brytanii. Eksperci ostrzegają w nich bowiem, że ocieplenie klimatu będzie prowadziło do wzrostu hałasu generowanego przez startujące samoloty z lotnisk w Europie. Wynika to z faktu, iż cieplejsze powietrze obniża siłę nośną samolotu, a tym samym zmniejsza kąt jego wznoszenia po starcie. W konsekwencji maszyny dłużej pozostają bliżej powierzchni Ziemi i emitują większy hałas w okolicy lotnisk.
Czytaj więcej
Hałas generowany przez transport szkodzi zdrowiu bardziej niż bierne palenie czy kontakt z ołowie...
Lotniska w Europie coraz głośniejsze. Eksperci: Winne są zmiany klimatu
Badanie, opublikowane w czasopiśmie „Aerospace”, objęło dane dotyczące poziomu hałasu w 30 europejskich portach lotniczych. By ocenić wpływ wzrostu temperatur na trajektorie startu samolotów, zespół naukowców zastosował dziesięć modeli klimatycznych. Eksperci skupili się na poziomie 50 decybeli, czyli granicy, powyżej której hałas samolotowy staje się wyraźnie odczuwalny dla człowieka.