Reklama

Nowe źródło hałasu w europejskich miastach. Eksperci: to wina fal upałów

Naukowcy z brytyjskiego University of Reading doszli do zaskakujących wniosków – twierdzą, że ocieplenie klimatu prowadzi do wzrostu hałasu generowanego przez samoloty startujące z lotnisk europejskich. Z czego to wynika?

Publikacja: 01.10.2025 05:00

Nowe źródło hałasu w europejskich miastach. Eksperci: to wina fal upałów

Foto: Erik Odiin Unsplash

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jak zmiany klimatu wpływają na poziom hałasu generowanego przez samoloty?
  • Dlaczego cieplejsze powietrze może sprawić, że samoloty będą startować głośniej?
  • Jakie są potencjalne skutki zdrowotne zwiększonego hałasu lotniczego spowodowanego ociepleniem klimatu?
  • Ile osób w Europie jest obecnie narażonych na hałas lotniczy i jakie są prognozy na przyszłość?

Naukowcy od dłuższego czasu zwracają uwagę, że hałas jest jednym z czynników obniżających jakość życia – przeszkadza w odpoczynku, źle wpływa na zdrowie i bioróżnorodność. Co więcej, przeszkadza on nie tylko ludziom i zwierzętom, ale i roślinom. Już w 2019 r. dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazywały, że zagrożonych problemem nadmiernego hałasu w miastach może być nawet co najmniej 100 mln Europejczyków. A sytuacja wciąż się pogarsza. 

Optymizmem nie napawają także najnowsze badania naukowców z University of Reading w Wielkiej Brytanii. Eksperci ostrzegają w nich bowiem, że ocieplenie klimatu będzie prowadziło do wzrostu hałasu generowanego przez startujące samoloty z lotnisk w Europie. Wynika to z faktu, iż cieplejsze powietrze obniża siłę nośną samolotu, a tym samym zmniejsza kąt jego wznoszenia po starcie. W konsekwencji maszyny dłużej pozostają bliżej powierzchni Ziemi i emitują większy hałas w okolicy lotnisk.

Czytaj więcej

Lekceważony rodzaj zanieczyszczenia problemem w Europie. Zagraża milionom ludzi

Lotniska w Europie coraz głośniejsze. Eksperci: Winne są zmiany klimatu

Badanie, opublikowane w czasopiśmie „Aerospace”, objęło dane dotyczące poziomu hałasu w 30 europejskich portach lotniczych. By ocenić wpływ wzrostu temperatur na trajektorie startu samolotów, zespół naukowców zastosował dziesięć modeli klimatycznych. Eksperci skupili się na poziomie 50 decybeli, czyli granicy, powyżej której hałas samolotowy staje się wyraźnie odczuwalny dla człowieka.

Reklama
Reklama

Badania wskazują, że średni kąt wznoszenia samolotów będzie mniejszy średnio o 1–3 proc., a w wyjątkowo upalne dni – nawet o 7,5 proc. Oznacza to, że maszyny po starcie będą wznosić się trochę łagodniej. Dłużej pozostaną one więc bliżej Ziemi, a co za tym idzie – hałas generowany przez ich silniki będzie bardziej słyszalny. Eksperci wskazują, że obecnie w centrum Londynu około 60 tysięcy osób mieszka w strefie, gdzie startujące samoloty pasażerskie osiągają hałas na poziomie 50 decybeli. W przyszłości, wskutek zmian klimatycznych i rosnącej liczby mieszkańców, ta strefa może objąć dodatkowe 2,5 tysiąca osób. „W ciągu najbliższych trzech dekad kolejne tysiące osób w Londynie mogą zostać dotknięte zanieczyszczeniem hałasem spowodowanym zmianami klimatycznymi” – podkreśla dr Jonny Williams, główny autor badania z University of Reading. „Hałas o niskiej częstotliwości, który rozchodzi się na większe odległości, będzie wzrastał najbardziej. Głębsze dźwięki drażnią ludzkie ucho i mogą powodować stres oraz problemy ze snem” – dodaje, podkreślając, że problem szczególnie dotyczy niskich częstotliwości dźwięku. 

Czytaj więcej

Światowy Dzień bez Samochodu. Jesteśmy liderem Europy, ale to nie powód do dumy

Autorzy badania wskazują, że nawet mimo postępu technologicznego, skutki wzrostu temperatur mogą utrudniać rozwiązanie problemu hałasu. „Bez działań na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych rosnące temperatury sprawią, że kontrolowanie hałasu wokół lotnisk stanie się jeszcze trudniejsze” – czytamy. 

110 milionów Europejczyków cierpi z powodu hałasu

Naukowcy od dawna zwracają uwagę, że hałas to jeden z głównych czynników obniżających jakość życia – nie tylko przeszkadza w odpoczynku, ale także źle wpływa na nasz organizm. Tymczasem – jak wynika z czerwcowego raportu Europejskiej Agencji Środowiska (EEA) – doświadcza go ponad 110 milionów Europejczyków, i to na poziomie szkodliwym dla zdrowia. Skutki tego zjawiska mogą być bardzo poważne. Badania wskazują, że obecnie 92 miliony osób w Europie są narażone na hałas drogowy, 18 milionów na hałas kolejowy, zaś 2,6 miliona na hałas lotniczy. Na podstawie opublikowanych badań szacuje się, że co roku hałas przyczynia się do 66 tysięcy przedwczesnych zgonów, 50 tysięcy przypadków chorób sercowo-naczyniowych oraz 22 tysięcy przypadków cukrzycy typu 2. To alarmujące dane. 

Według analiz w szczególnie trudnej sytuacji znajduje się 17 milionów osób, które doświadczają „długotrwałego i silnego dyskomfortu” związanego z hałasem. Prawie 5 milionów ludzi cierpi zaś z powodu „poważnych” zaburzeń snu związanych z hałasem. Oddziałuje on również na najmłodszych – jak wskazuje raport, aż 15 milionów dzieci żyje w obszarach o szkodliwym poziomie hałasu.

Choć dla niektórych może się to wydawać błahe, z analizy wynika, że szkody zdrowotne wynikające z zanieczyszczenia hałasem są większe niż te powodowane przez bardziej nagłośnione zagrożenia, takie jak bierne palenie czy kontakt z ołowiem. Koszty ekonomiczne związane z tym problemem sięgają niemal 100 miliardów euro rocznie – wskazują eksperci. 

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jak zmiany klimatu wpływają na poziom hałasu generowanego przez samoloty?
  • Dlaczego cieplejsze powietrze może sprawić, że samoloty będą startować głośniej?
  • Jakie są potencjalne skutki zdrowotne zwiększonego hałasu lotniczego spowodowanego ociepleniem klimatu?
  • Ile osób w Europie jest obecnie narażonych na hałas lotniczy i jakie są prognozy na przyszłość?
Pozostało jeszcze 93% artykułu

Naukowcy od dłuższego czasu zwracają uwagę, że hałas jest jednym z czynników obniżających jakość życia – przeszkadza w odpoczynku, źle wpływa na zdrowie i bioróżnorodność. Co więcej, przeszkadza on nie tylko ludziom i zwierzętom, ale i roślinom. Już w 2019 r. dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazywały, że zagrożonych problemem nadmiernego hałasu w miastach może być nawet co najmniej 100 mln Europejczyków. A sytuacja wciąż się pogarsza. 

Pozostało jeszcze 91% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Transport
Etto Comms i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności łączą siły. Wspólny projekt
Transport
Lekceważony rodzaj zanieczyszczenia problemem w Europie. Zagraża milionom ludzi
Transport
Podatek od podróży samolotem. Eksperci proponują: nawet 100 mld euro rocznie
Transport
Sukces unijnej polityki. „Europa powoli uwalnia się od ropy naftowej”
Transport
Pył z klocków hamulcowych groźniejszy dla zdrowia niż spaliny? Nowe badanie
Transport
Rusza największe tego typu badanie w Polsce. Czujniki zmierzą jakość powietrza
Transport
Najbogatsi korzystają z samolotów jak z taksówek. Raport pokazuje skalę problemu
Transport
Pierwsze linie lotnicze rezygnują z celu klimatycznego. Przełomowa decyzja
Reklama
Reklama