Walka ze zmianą klimatu jest jednym z głównych tematów zaangażowania w zrównoważony rozwój w Lidl Polska. W sierpniu 2020 roku Grupa Schwarz (jej częścią jest Lidl) dołączyła do inicjatywy Science Based Targets oraz określiła cele klimatyczne dla wszystkich spółek tworzących grupę. Teraz cele Grupy zostały oficjalnie zatwierdzone przez tę prestiżową inicjatywę.

SBTI to międzynarodowe porozumienie powstałe w 2015 r. którego celem jest pomaganie przedsiębiorstwom w wyznaczaniu celów redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz przekształcanie działalności biznesowej w zgodzie z zasadami niskoemisyjnej gospodarki przyszłości.

Czytaj więcej

Lidl przyspiesza odchodzenie od plastiku

Chodzi o ograniczenie do 2050 roku obecnych emisji o 90-95 proc. w zależności od sektora i wymuszeniu, by pozostałe 5-10 proc., które trafia do atmosfery było z niej usuwane. Jak sama nazwa wskazuje, inicjatywa opiera się na nauce i jest zgodna z tym, co wynika z najnowszych badań naukowych jeśli chodzi o konieczność ograniczenia szkodliwej działalności człowieka wypływającej destrukcyjnie na planetę.

Grupa Schwarz, której Lidl Polska jest częścią, postawiła sobie za cel zmniejszenie emisji operacyjnych o 55 proc. do 2030 roku (w porównaniu z 2019 rokiem). W ten sposób cała Grupa Schwarz działa zgodnie z celem paryskiego porozumienia klimatycznego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C. Lidl jako jeden z największych detalistów spożywczych wspiera ten cel. W związku z tym Lidl opracował własne cele klimatyczne w różnych krajach, które opierają się na metodologii Science Based Targets i przyczyniają się do osiągnięcia celu ogólnogrupowego. Strategia klimatyczna sieci spożywczej polega na unikaniu, ograniczaniu i kompensowaniu emisji w sklepach Lidl i w łańcuchach dostaw, aby wnieść pozytywny wkład w ochronę klimatu.

Do programu SBTI dołączyło już ponad 2 tysiące firm, a zainteresowanie wśród biznesu szybko rośnie i dotyczy to nie tylko firm z Europy czy Stanów Zjednoczonych, ale także z rynków wschodzących, co dobrze wróży na przyszłość. Program bardzo pomaga w utrzymaniu dyscypliny emisyjnej w całym łańcuchu dostaw, bowiem firmy mogą w łatwy i transparentny sposób zobaczyć, czy ich kontrahenci spełniają ambitne cele klimatyczne.

Cele klimatyczne, jakie wyznaczył sobie Lidl:

• Zmniejszenie emisji operacyjnych we wszystkich spółkach krajowych Lidla o 80% do 2030 roku (w porównaniu z 2019 rokiem) poprzez działanie zgodnie z celem paryskiego porozumienia klimatycznego, jakim jest ograniczenie globalnego ocieplenia do 1,5°C.

• Konwersja na zieloną energię od 1 stycznia 2022 roku we wszystkich sklepach Lidla, centrach logistycznych i obiektach operacyjnych. Oznacza to, że energia elektryczna dostarczana do wspomnianych obiektów pochodzić będzie z instalacji wytwarzających energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, takich jak woda, wiatr, biomasa lub słońce. Kiedy energia elektryczna jest wytwarzana w elektrowniach wykorzystujących te źródła energii, wytwarza się mniej spalin i dwutlenku węgla. Emisja zielonej energii elektrycznej wynosi tylko około 40 gramów na kilowatogodzinę. Natomiast zwyczajna elektryczność generuje ponad 600 gramów. Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii jest zatem bardziej przyjazne dla środowiska.

Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ

• Osiągnięcie neutralności węglowej od 2022 roku pod względem emisji operacyjnych (zakres 1 i 2).

• Ze względu na to, że większość śladu węglowego w Lidl Polska przypisywana jest wytwarzaniu jego produktów, a tym samym wcześniejszemu łańcuchowi wartości, Lidl Polska postawił sobie również za cel zachęcenie swoich dostawców do samodzielnej redukcji emisji. Sieć będzie przekonywać do zmian przede wszystkim tych dostawców, którzy odpowiadają za 75% emisji z tzw. zakresu 3, aby do 2026 roku ustalili swój własny cel klimatyczny zgodnie z kryteriami inicjatywy Science Based Targets. Zakres trzeci to pośrednia emisja gazów cieplarnianych na etapie produkcji i dystrybucji w obrębie łańcucha wartości firmy Lidl, która powstaje w wyniku: zakupu towarów i usług, emisji związanych z paliwami i energią, transportu (upstream), odpadów operacyjnych, delegacji, dojazdów pracowników, transportu (downstream), użytkowania sprzedawanych produktów, odzyskiwania sprzedanych produktów (zgodnie z protokołem GHG – który stanowi standard rozliczeń i sprawozdawczości korporacyjnej).