Jak wynika z raportu Centrum Zwalczania Cyfrowej Nienawiści (CCDH), aż 69 proc. dezinformacji na temat klimatu na Facebooku rozsyła zaledwie 10 podmiotów. W skład niechlubnego grona wydawców, stanowiących „toksyczną dziesiątkę”, wchodzą m.in. Breitbart – witryna powiązana z Donaldem Trumpem, Russia Today oraz Media Research Center, powiązane z przemysłem paliw kopalnych.
Publikowane przez nich treści to m.in. artykuły, które podważają istnienie lub skutki zmiany klimatu lub błędnie przedstawiają dane w sposób, który może podważyć zaufanie do ekspertów w dziedzinie nauk o klimacie.
Czytaj więcej
Dwa nowe badania udowadniają, że Facebook – wbrew deklaracjom – nie powstrzymuje rozprzestrzeniania się fake newsów na temat klimatu.
Jak wynika z raportu, publikowanie treści podważających istnienie globalnego ocieplenia, jest bardzo opłacalne. Według CCDH, 8 wydawców spośród „toksycznej dziesiątki” zarobiło dzięki reklamom Google 5,3 miliona dolarów w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Z tego 1,7 miliona dolarów zarobiło Google, które na początku listopada ogłosiło wprowadzenie zmian w zakresie promocji treści podważających naukowe fakty dotyczące klimatu. W imię nowych zasad, twórcy treści na YouTube nie będą mieli możliwości zarabiać na reklamach, jeśli publikowane przez nich materiały kwestionują istnienie kryzysu klimatycznego.
CCDH opublikował na początku roku inny raport, według którego 73 proc. dezinformacji dotyczących szczepionek przeciw COVID-19 na Facebooku, można przypisać 12 podmiotom. Badanie szeroko cytowano w amerykańskich mediach, wzywając platformy mediów społecznościowych do większego wysiłku w zwalczaniu dezinformacji, szkodzącej zdrowiu publicznemu.