Według nowego raportu organizacji rzeczniczej Stop FundingHeat i grupy aktywistycznej Real Facebook Oversight Board, obecnie stosowane mechanizmy platformy nie radzą sobie z blokowaniem fałszywych i wprowadzających w błąd informacji dotyczących zmian klimatycznych.

Grupy przeanalizowały 48 700 postów opublikowanych między styczniem a sierpniem 2021 roku, obejmujących 196 grup na Facebooku i stron, o których wiadomo, że publikują fałszywe twierdzenia o klimacie. Przy pomocy narzędzia analitycznego Facebooka, CrowdTangle, zidentyfikowano łącznie 38 925 przypadków dezinformacji o klimacie, z czego jedynie 3,6 proc. zostało ocenionych przez zewnętrzne weryfikatory faktów Facebooka.

Czytaj więcej

„Świadomy ekologicznie” Facebook pomaga w sprzedaży Amazonii

85 proc. treści nie zawierało linku do Centrum Nauki o Zmianach Klimatu, narzędzia, które firma uruchomiła, aby zapewnić użytkownikom Facebooka „faktyczne zasoby od wiodących światowych organizacji klimatycznych”.

Naukowcy odkryli, że około 818 tysięcy postów zawierających fałszywe informacje na temat klimatu, otrzymało 1,36 mln wyświetleń dziennie.

„To „szalone” rozprzestrzenianie się dezinformacji o klimacie staje się coraz gorsze” – uważa Sean Buchan, kierownik ds. badań i partnerstw w Stop Funding Heat.

W odpowiedzi na badanie Meta stwierdziła, że w raporcie wykorzystano „wymyślone liczby i wadliwą metodologię, aby sugerować, że treści na Facebooku są dezinformacją, podczas gdy w rzeczywistości są to tylko posty, z którymi te grupy nie zgadzają się politycznie”.

Podobne badanie przeprowadziły również Centrum Zwalczania Cyfrowej Nienawiści i Instytut Dialogu Strategicznego, które oszacowały, że mniej niż 10 proc. wprowadzających w błąd treści na Facebooku zostały oznaczone jako dezinformacja. Co więcej, 69 proc. z nich zostało opublikowane przez zaledwie 10 podmiotów, nazwanych przez badaczy „toksyczną dziesiątką”.

Czytaj więcej

Facebook, „arbiter prawdy”, zweryfikuje kłamstwa klimatyczne
Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ

Naukowcy wykorzystali narzędzie do analityki mediów społecznościowych, Newswhip, aby wyszukać ciągi słów kluczowych, charakterystycznych dla klimatycznej dezinformacji. Odkryli, że z 7 tysięcy postów wprowadzających w błąd, mówiących o „histerii”, „alarmizmie” czy „oszustwie”, jedynie 8 proc. oznaczono jako dezinformację.

Rzecznik Facebooka skomentował wyniki badania, podkreślając starania firmy w kwestii ograniczania rozprzestrzeniania się fałszywych newsów

„Nadal walczymy z dezinformacją klimatyczną, zmniejszając dystrybucję wszystkiego, co zostało ocenione jako fałszywe lub wprowadzające w błąd przez jednego z naszych partnerów weryfikujących fakty” – napisano w oświadczeniu.