Gallery Climate Coalition: tak muzea odpowiadają na kryzys

Instytucje kultury z kolejnych miast dołączają do inicjatywy, która ma przyczynić się do redukcji szkód generowanych w związku z ich działalnością.

Publikacja: 21.04.2021 13:37

Gallery Climate Coalition: tak muzea odpowiadają na kryzys

Foto: Fot: Vincentas Liskauskas/ Unsplash

Założona w ubiegłym roku w Londynie grupa Gallery Climate Coalition, doczekała się swojego oddziału w Berlinie. Organizacja została założona w celu zainspirowania przemysłu artystycznego do neutralizacji emisji dwutlenku węgla oraz wspierania specyficznej dla branży reakcji na kryzys klimatyczny.

Inicjatywą będzie kierować 10 podmiotów z Niemiec, między innymi galerie Sprüth Magers, Haverkampf i Esther Schipper, Gallery Weekend Berlin oraz dwie czołowe firmy logistyczne, Artseco i Hasenkamp.

Czytaj też: Przyszłość browarnictwa: piwo o smaku kryzysu klimatycznego

Świat sztuki próbuje mierzyć się z bezprecedensowymi zmianami klimatycznymi, co można zauważyć także w inicjatywach podejmowanych przez jej liderów. Galeria Hauser & Wirth oraz dom aukcyjny Christie’s niedawno ogłosili dążenie do osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 roku. Pojedyncze działania nie są jednak tak skuteczne, jak solidarne wysiłki na rzecz wspólnego celu. Jennifer Chert, współwłaścicielka berlińskiej galerii ChertLüdde i współzałożycielka oddziału Gallery Climate Coalition w Berlinie podkreśla wagę kooperacji i mówi, że „chodzi o to, by być mniej konkurencyjnym i bardziej współpracującym”.

Berlińska grupa ma oferować informacje i zasoby dotyczące zrównoważonego rozwoju niemieckim organizacjom artystycznym i profesjonalistom. „Naszym głównym celem pozostaje zobowiązanie do przestrzegania porozumienia paryskiego, to jest osiągnięcie koniecznych redukcji emisji dwutlenku węgla w celu złagodzenia skutków zmian klimatycznych” – mówią założyciele galerii.

Oznacza to wspólne znajdowanie zrównoważonych rozwiązań dla branży artystycznej, aby osiągnąć 50% redukcji emisji dwutlenku węgla w całej branży do 2030 roku. 

Galeria zobowiązuje się do przestrzegania porozumienia paryskiego i nakłaniania swoich członków do zmniejszenia śladu węglowego o 50 procent w ciągu najbliższych 10 lat, oferując im kalkulator emisji dwutlenku węgla oraz zasoby ekspertów, które pomogą im osiągnąć ten cel.

Kalkulator został stworzony przez Danny’ego Chiversa, naukowca zajmującego się analizą śladu węglowego, który na zlecenie Thomasa Danego i Kate MacGarry przeprowadził audyt emisji dwutlenku węgla w ich galeriach, i na jego podstawie wyodrębnił trzy kluczowe obszary generujące największe emisje CO2: podróże, transport i energia wykorzystywana do zasilania budynków. Narzędzie jest w stanie oszacować emisje dla firm dowolnej wielkości i jest dopasowane do określania i monitorowania śladu węglowego organizacji. Gallery Climate Coalition ma dzięki niemu zbierać anonimowo dane, aby monitorować postępy świata sztuki na drodze do osiągnięcia neutralności węglowej. Kolejne oddziały grupy mają powstać w Los Angeles i Nowym Jorku.

Założona w ubiegłym roku w Londynie grupa Gallery Climate Coalition, doczekała się swojego oddziału w Berlinie. Organizacja została założona w celu zainspirowania przemysłu artystycznego do neutralizacji emisji dwutlenku węgla oraz wspierania specyficznej dla branży reakcji na kryzys klimatyczny.

Inicjatywą będzie kierować 10 podmiotów z Niemiec, między innymi galerie Sprüth Magers, Haverkampf i Esther Schipper, Gallery Weekend Berlin oraz dwie czołowe firmy logistyczne, Artseco i Hasenkamp.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Eksperckie rozmowy na szczycie i mocne słowa Rzecznika MŚP na śniadaniu prasowym – TOGETAIR 2024 trwa!
Ekotrendy
Sondaż: Polacy chcą płacić więcej, by ratować klimat, ale stawiają jeden warunek
Ekotrendy
Wielkopolska nie chce węgla. Pierwsze polskie województwo w globalnej koalicji
Ekotrendy
Ranking najbardziej ekologicznych krajów Europy. Polska daleko od czołówki
Ekotrendy
Ekologiczne technologie wkraczają do polskiego ciepłownictwa. Czy zmienią tę branżę?