Paryż nie chce samochodów. Zastąpią je darmowe autobusy

W walce z samochodami w centrum francuska stolica wzorowała się na innych europejskich miastach, stawiających na dofinansowanie komunikacji miejskiej czy ścieżek rowerowych.

Publikacja: 25.05.2021 15:49

Paryż nie chce samochodów. Zastąpią je darmowe autobusy

Foto: J Shim/ Unsplash

Paryż planuje ograniczyć ruch samochodowy do 2022 roku – rada miasta przedstawiła projekt, który ma ograniczyć dostęp dla samochodów w czterech centralnych dzielnicach, dając pierwszeństwo rowerzystom, pieszym i transportowi publicznemu. Ograniczenia mają sprawić, że stolica Francji będzie „mniej zanieczyszczona, bardziej bezpieczna, zielona i spokojna”, jak twierdzą radni.

Ratusz paryski opublikował proponowaną mapę, pokazującą obszar do włączenia, który rozciąga się od Bastylii na wschodzie do Tuileries na zachodzie i obejmuje oba brzegi Sekwany, w tym część St Germain. Zastępca burmistrza Paryża, David Belliard, powiedział, że prace nad projektem wzorowano na innych miastach, takich jak Madryt, Nantes czy Rzym, w których niektóre obszary zostały wyłączone z ruchu kołowego.

Czytaj też: Francja zapłaci mieszkańcom za zmianę starego auta na rower

Według władz miasta, może to wyeliminować 55% ruchu, czyli ponad 100 tysięcy samochodów przejeżdżających przez centrum miasta średnio dziennie. Dozwolone byłyby jedynie pojazdy należące do mieszkańców okolicy (w tym także gości hotelowych), transport osób z niepełnosprawnościami oraz pojazdy używane do transportu publicznego, dostaw lub świadczenia usług. Miasto zadeklarowało również możliwość rozszerzenia tej strefy, choć zaznaczono, że takie decyzje mogłyby zostać podjęte jedynie w wyniku szeroko zakrojonych konsultacji społecznych.

Także inne francuskie miasta, Lille i Nantes wprowadziły już strefy ograniczenia prędkości, obejmujące centra miast, dostosowane do pieszych. Niepowodzeniem z kolei skończyło się wprowadzenie podobnej strefy w Hiszpanii, gdzie Madryt Central – strefa o niskim natężeniu ruchu, została wycofana w lipcu ubiegłego roku. Hiszpański sąd odrzucił apelację w kwestii jej utrzymania, uzasadniając to m.in. niedostarczeniem niezbędnej oceny ekonomicznej jej stworzenia.

Ograniczenie ruchu samochodowego to kolejny wysiłek ze strony stolicy Francji, mogący pomóc w ograniczeniu emisji CO2 pochodzących z transportu – w ramach promocji transportu publicznego, w ubiegłym roku szkolnym wprowadzono bezpłatne przejazdy dla osób poniżej 18 roku życia. Zgodnie z deklaracją Audrey Pulvar, zastępczyni burmistrza Paryża, do 2026 roku transport publiczny w mieście miałby stać się darmowy dla wszystkich.

Paryż od lat zajmuje wysokie miejsce na liście najbardziej zanieczyszczonych miast Francji – w 2019 roku znalazł się na drugim miejscu z wynikiem PM2,5 na poziomie 14,7 µg/m³, wydaje się więc, że drastyczne ograniczenie ruchu samochodowego może znacząco przysłużyć się poprawie jakości powietrza w mieście.

Planeta
„Klimatyczny bicz” uderza w największe miasta na świecie. Niepokojący raport
Planeta
Efekt „brudnego lustra” przyspiesza zmiany klimatyczne. Nowe zagrożenie
Planeta
Zmiany klimatu stwarzają zagrożenie dla satelitów. Nowe wyniki badań
Planeta
Upada nadzieja klimatologów. Czeka nas rok z rekordowymi upałami?
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Planeta
Warstwa ochronna Ziemi się regeneruje. Przełomowe badania dotyczące Antarktydy
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń