Reklama

Grenlandia topnieje w oczach. "Właściwie już jest stracona"

Mimo że jeszcze dwie dekady temu naukowcy byli bardziej optymistyczni, z nowych badań wynika, że topnienie lodu na Grenlandii przyspieszyło na tyle, że w najbliższej przyszłości poziom mórz na świecie podniesie się o 30 centymetrów. - Stanie się tak niezależnie od wszelkich przewidywanych w tym stuleciu scenariuszy klimatycznych. Technicznie rzecz ujmując można powiedzieć, że Grenlandia jest już stracona - zaznaczył Jason Box z Geological Survey of Denmark.

Publikacja: 01.09.2022 10:36

Grenlandia topnieje w oczach. "Właściwie już jest stracona"

Foto: AdobeStock

Z badań, które opublikowano w czasopiśmie akademickim "Nature Climate Change” wynika, że topnienie lodu na Grenlandii sprawi, że poziom wody w morzach podniesie się o około 30 centymetrów. O tyle samo globalne morza podniosły się w ciągu ostatniego stulecia z powodu topnienia Grenlandii, Antarktydy i ekspansji termicznej łącznie. Badacze podkreślają, że nie ma już nadziei na to, że uda się zatrzymać ten proces, nawet jeśli natychmiast ograniczona zostanie emisja gazów cieplarnianych.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Oceany i lodowce
„Bąbel ciepła” na oceanie. Eksperci: „Dzieje się coś niezwykłego”
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Oceany i lodowce
Ziemia przekroczyła pierwszy klimatyczny punkt krytyczny. Eksperci biją na alarm
Oceany i lodowce
Eksperci: Siódma „granica planetarna” została przekroczona. Alarm dla oceanów
Oceany i lodowce
Naukowcy przewiercili dno Atlantyku. Wielki rezerwuar słodkiej wody pod oceanem
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Oceany i lodowce
Antarktyda zadeptywana przez turystów. Rośnie zagrożenie dla kontynentu
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama