Jak wynika z raportu Światowego Forum Ekonomicznego „Global Risk Report 2024”, dezinformacja dotycząca klimatu i środowiska stanowi jedno z największych krótko- i długoterminowych zagrożeń dla ludzkości. Tymczasem skala kłamstw na temat zmian klimatu, które pojawiają się w mediach tradycyjnych i na platformach społecznościowych, jest coraz większa i coraz trudniejsza do opanowania.
Dezinformacja w sieci. Walka z kłamstwami na temat zmian klimatu
Zgodnie z raportem koalicji Global Coventant of Mayors sprzed kilku miesięcy, na przestrzeni ostatnich lat narracja stosowana przez osoby szerzące kłamstwa na tematu zmian klimatu, uległa pewnej modyfikacji. Coraz rzadziej decydują się na kategoryczne zaprzeczanie temu, że zmiany klimatyczne rzeczywiście mają miejsce, zamiast tego np. bagatelizując ich konsekwencje lub podając w wątpliwość ich związek z działalnością człowieka.
Czytaj więcej
Projekt Połączona Puszcza Polska zakłada utworzenie możliwie największego, spójnego obszaru lasów...
W przypadku firm, które swoją działalnością przyczyniają się do wzrostu emisji CO2, jedną z wciąż popularnych taktyk jest próba przerzucania odpowiedzialności na konsumentów, których namawia się na refleksję nad generowanym przez nich śladem węglowym. Zamiast wprowadzić politykę klimatyczną, spójną z celami klimatycznymi porozumienia paryskiego, firmom łatwiej jest promować nieprawdziwą narrację, dotyczącą rzekomych kosztów polityki klimatycznej, czy wzbudzać niepokój na temat zagrożenia dla miejsc pracy czy wzrostu cen. Niekiedy denialiści usiłują też przekonywać, że nadchodzące zmiany klimatu są nieuniknione, a walka z nimi daremna, należy się zatem skupić na adaptacji, zamiast redukować emisje CO2.