Shein i obietnice bez pokrycia. Rośnie presja na giganta „szybkiej mody”

Nowy raport przedstawiony przez giganta „szybkiej mody” pokazuje, że zamiast ograniczać szkodliwy wpływ na środowisko, firma wygenerowała w ubiegłym roku 26,2 mln ton emisji CO2, czyli o blisko o jedną czwartą więcej niż w 2023 roku.

Publikacja: 20.06.2025 14:43

Centrum logistyczne Shein w Whitestown w amerykańskim stanie Indiana.

Centrum logistyczne Shein w Whitestown w amerykańskim stanie Indiana.

Foto: AJ Mast/Bloomberg

Według deklaracji przedstawicieli Shein, do 2050 roku firma planuje zredukować swoje emisje o 90 proc. w stosunku do poziomu z 2023 roku. Ostatni raport Shein jednak wskazuje, że osiągnięcie celu będzie co najmniej sporym wyzwaniem, bo póki co emisje rosną, zamiast spadać. W dodatku wzrost jest szybszy niż wzrost sprzedaży na tej platformie.

Za ogromną część wzrostu emisji zakupowego giganta odpowiada transport, którego emisje wzrosły w 2024 roku o 13,7 proc. w stosunku do roku poprzedniego, osiągając 8,5 mln ton CO2. Dla porównania, właściciel marki Zara, Inditex, w roku obrotowym 2024 zgłosił 2,61 mln ton emisji CO2 z transportu. Znacząco wzrosły też emisje wytwarzania odpadów (o 37,7 proc.) oraz transportu pracowników (52 proc.).

Shein i emisje CO2: wzrost zamiast spadków

Shein ma swoją siedzibę w Singapurze, a większość swoich produktów pozyskuje od 7000 dostawców z Chin, jednak rozwija też sieć dostawców w Brazylii i Turcji. Firma w swoim raporcie zadeklarowała, że planuje zmniejszyć swoje bezpośrednie i pośrednie emisje odpowiednio o 42 proc. i 25 proc. w ciągu najbliższych pięciu lat. Twierdzi też, że w ubiegłym roku rozwinęła transport morski i drogowy, ograniczając jednocześnie transport lotniczy, co miało zaoszczędzić ponad pół miliona ton emisji CO2.

Czytaj więcej

Chiny tworzą największy system parków narodowych na świecie. Rywalizacja z USA

W raporcie Shein czytamy, że firma wierzy, że „zrównoważony rozwój jest integralną częścią jej długoterminowej odporności biznesowej”. Sęk w tym, że w działalności Shein nie ma nic zrównoważonego. Szacuje się, że marka oferuje co najmniej 600 tysięcy produktów w cenach nieprzekraczających 10 dolarów. Do wykrywania trendów w modzie oraz szybkiej produkcji ubrań w niewielkich partiach firma wykorzystuje sztuczną inteligencję, a zdecydowana większość transportu przesyłek odbywa się drogą lotniczą.

Wiele do życzenia pozostawiają również warunki pracy u dostawców Shein. W ubiegłym roku śledztwo dziennikarskie przeprowadzone przez BBC wykazało, że pracownicy fabryk produkujących dla Shein regularnie pracują 75 godzin tygodniowo, mimo zobowiązań firmy w tym zakresie. Aż 76 proc. produktów marki jest wytwarzanych z poliestru, którego jedynie 6 proc. trafia do recyklingu.

Praktykom marki sprzeciwiła się ostatnio Francja, której senat zdecydowaną większością głosów poparł nowy projekt ustawy, która pozwoli na opodatkowanie produktów w oparciu o ich wpływ na środowisko, a także nałoży zakaz reklamowania takich marek, również przez influencerów.

Według deklaracji przedstawicieli Shein, do 2050 roku firma planuje zredukować swoje emisje o 90 proc. w stosunku do poziomu z 2023 roku. Ostatni raport Shein jednak wskazuje, że osiągnięcie celu będzie co najmniej sporym wyzwaniem, bo póki co emisje rosną, zamiast spadać. W dodatku wzrost jest szybszy niż wzrost sprzedaży na tej platformie.

Za ogromną część wzrostu emisji zakupowego giganta odpowiada transport, którego emisje wzrosły w 2024 roku o 13,7 proc. w stosunku do roku poprzedniego, osiągając 8,5 mln ton CO2. Dla porównania, właściciel marki Zara, Inditex, w roku obrotowym 2024 zgłosił 2,61 mln ton emisji CO2 z transportu. Znacząco wzrosły też emisje wytwarzania odpadów (o 37,7 proc.) oraz transportu pracowników (52 proc.).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Klimat i ludzie
Najbogatsza organizacja klimatyczna na świecie. Wydaje miliony, mało kto ją zna
Klimat i ludzie
Nadchodzi nowy unijny cel klimatyczny. Będzie ambitnie czy wygodnie?
Klimat i ludzie
Jak Polacy podchodzą do zmian klimatu? Obojętność, brak wiedzy i dezinformacja
Klimat i ludzie
Zmiany klimatu zagrożeniem dla bezpieczeństwa narodowego. Eksperci ostrzegają
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Klimat i ludzie
Światowy Dzień Środowiska 2025. Plastik czyli wyzwanie i wielka szansa