Sponsorzy igrzysk na bakier z ekologią. Najgorzej wypadł producent aut na wodór

Organizatorzy igrzysk olimpijskich, które miały przejść do historii jako najbardziej przyjazne dla klimatu, zostali ponownie skrytykowani – tym razem za niefortunny dobór sponsorów, których działalność ma szkodliwy wpływ na stan klimatu.

Publikacja: 26.07.2024 12:37

Zawodniczki z Francji i Węgier witają się przed meczem piłki ręcznej na igrzyskach olimpijskich w Pa

Zawodniczki z Francji i Węgier witają się przed meczem piłki ręcznej na igrzyskach olimpijskich w Paryżu.

Foto: Damien MEYER / AFP

Brytyjski think tank New Weather Institute opublikował analizę dotyczącą emisji generowanych przez czołowych sponsorów tegorocznych igrzysk olimpijskich w Paryżu. Autorzy raportu podkreślają że sponsorowanie igrzysk zapowiadanego jako bardziej zrównoważone niż wcześniejsze edycje jest przez firmy chętnie wykorzystywane w celach marketingowych. Tymczasem, zamiast troszczyć się o swój wizerunek, powinny starać się wprowadzić zmiany w swojej działalności prowadzące do ograniczenia szkodliwego wpływu na środowisko.

Paryż 2024: kim są sponsorzy igrzysk?

Na pierwszym miejscu rankingu umieszczono koncern Toyota, która w 2022 roku wyemitowała 575,8 mln ton ekwiwalentu CO2. Firma generuje większe emisje niż jeden z gigantów przemysłu naftowego, BP, sprzedając rocznie 11 milionów pojazdów zasilanych paliwami kopalnymi. Na Toyotę spadła również fala krytyki w związku z uznaniem samochodu wodorowego Toyota Mirai za oficjalny pojazd tegorocznych igrzysk olimpijskich. Decyzję organizatorów wydarzenia skrytykowali naukowcy z ponad 15 krajów. W liście otwartym do Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego 120 ekspertów ostrzegło, że 99 proc. wodoru pochodzi z paliw kopalnych, trudno więc uznać zasilane nim pojazdy za przyjazne dla klimatu. Zamiast tego zaproponowano zastąpienie aut na wodór pojazdami elektrycznymi, które zgodnie z najnowszym raportem IPCC są najlepszym rozwiązaniem na dekarbonizację transportu pasażerskiego.

Czytaj więcej

Największy wyciek metanu w historii. Naukowcy dostrzegli go dzięki satelitom

Na drugim miejscu w raporcie New Weather Institute znalazł się amerykański producent dóbr konsumpcyjnych, firma Procter & Gamble (P&G), który rocznie emituje 159 mln ton CO2e. Autorzy opracowania podkreślają, że zgodnie z ustaleniami inicjatywy Science Based Targets (SBTi), firma jest daleka od osiągnięcia zadeklarowanego celu zerowej emisji netto. Zdaniem autorów raportu, zamiast inwestować w rozwiązania przyjazne dla klimatu, P&G chętniej przeznacza środki na reklamę – ok. 8 mld dolarów rocznie.

Podium zamyka firma Samsung Electronics z rocznymi emisjami sięgającymi 139,8 mln ton CO2e. Autorzy zestawienia przypomnieli, że firma wyznaczyła sobie cel przejścia na energię odnawialną w 100 proc. do 2050 roku, podczas gdy tajwańska firma TSMC, produkująca półprzewodniki, zobowiązała się osiągnąć to dekadę szybciej.

Paryż 2024: klimatyzacja zamiast troski o klimat 

Analizę kosztów środowiskowych związanych z umowami sponsorskimi tegorocznych Igrzysk w Paryżu opublikowała również kampania Badvertising. W raporcie „Olympic Smoke Rings” oszacowano, że łączne emisje generowane w wyniku współpracy sponsorskiej z liniami lotniczymi Air France, producentem samochodów Toyota i firmą stalową ArcelorMittal wynosi szacunkowo 33,6 mln ton ekwiwalentu CO2. To więcej niż roczne emisje ośmiu elektrowni węglowych.

O wątpliwych osiągnięciach w organizacji faktycznie zrównoważonych Igrzysk Olimpijskich informowało kilka organizacji klimatycznych. Zgodnie z ustaleniami płynącymi z opublikowanej w kwietniu analizy Carbon Market Watch i Eclaircies, mniej więcej zakwestionować można dwie trzecie rozwiązań klimatycznych organizatorów. Wbrew wcześniejszym deklaracjom, zamiast polegać na geotermalnym systemie chłodzenia, w obawie przed dotkliwymi upałami, organizatorzy zdecydowali się na zamówienie 2500 przenośnych klimatyzatorów.

Brytyjski think tank New Weather Institute opublikował analizę dotyczącą emisji generowanych przez czołowych sponsorów tegorocznych igrzysk olimpijskich w Paryżu. Autorzy raportu podkreślają że sponsorowanie igrzysk zapowiadanego jako bardziej zrównoważone niż wcześniejsze edycje jest przez firmy chętnie wykorzystywane w celach marketingowych. Tymczasem, zamiast troszczyć się o swój wizerunek, powinny starać się wprowadzić zmiany w swojej działalności prowadzące do ograniczenia szkodliwego wpływu na środowisko.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Klimat i ludzie
Co Polacy sądzą o Europejskim Zielonym Ładzie? Sondaż pokazuje największe lęki
Klimat i ludzie
Przełomowa decyzja sądu: rząd ma obowiązek walczyć ze zmianami klimatycznymi
Klimat i ludzie
ONZ wskazał nowe zagrożenie dla środowiska. „Iluzja świata wolnego od odpadów”
Klimat i ludzie
Czy państwa mają obowiązek walki ze zmianami klimatu? Wkrótce kluczowa decyzja
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Klimat i ludzie
Jak rozmawiać o zmianach klimatu? Badacze sprawdzili, których słów się boimy
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki