Polacy chcą stref czystego transportu w swoich miastach. Zaskakujący wynik badań

Blisko połowa Polaków poparłaby powstanie strefy czystego transportu (SCT) we własnym mieście. Wciąż istnieje jednak obawa, że takie rozwiązanie sprawi, iż jedynie osoby zamożne będą mogły poruszać się samochodami po mieście. To wnioski z badania „SCT: Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?”.

Publikacja: 17.06.2024 15:23

84 proc. ankietowanych Polaków twierdzi, że wie, co oznacza pojęcie „Strefa Czystego Transportu” – w

84 proc. ankietowanych Polaków twierdzi, że wie, co oznacza pojęcie „Strefa Czystego Transportu” – wynika z badania agencji Research Collective.

Foto: Nabeel Syed Unsplash

Od lipca w Warszawie zacznie obowiązywać strefa czystego transportu (SCT) – do centrum miasta wjechać będą mogły tylko 19-letnie lub nowsze samochody z silnikiem diesla oraz 27-letnie lub nowsze pojazdy benzynowe. Nad podobnymi rozwiązaniami pracują też Kraków i Wrocław. W związku z wprowadzeniem w naszym kraju SCT, agencja badawcza Research Collective przeprowadziła poświęcone im badanie. Wnioski są zaskakujące. 

Czytaj więcej

Strefa czystego transportu w Warszawie? „50 proc. mniej spalin w tej dekadzie”

Strefy Czystego Transportu w polskich miastach: Polacy chcą ich wprowadzenia

Z badania „Strefy Czystego Transportu. Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?” przeprowadzono pod koniec lutego 2024 roku przez agencję badawczą Research Collective, wynika, że Polacy mają dużą świadomość na temat Stref Czystego Transportu. Aż 84 proc. ankietowanych twierdzi, że wie, co oznacza to pojęcie. Co trzeci badany nie zna jednak szczegółów. 42 proc. uznaje natomiast, że ma wiedzę na ten temat. 

W próbie ogólnopolskiej 48 proc. respondentów jest za powstaniem strefy czystego transportu w ich mieście lub najbliższym które odwiedzają. 36 proc. badanych byłoby zaś temu przeciwnych, podczas gdy 16 proc. nie ma na ten temat zdania.

Co ciekawe, w dużych miastach – w których ruch samochodowy jak i zanieczyszczenia transportu są największe, ale również najwyższe jest prawdopodobieństwo powstania stref – taki krok popiera większość mieszańców, bo 54 proc. W trzech miastach, które pracują już nad tymi rozwiązaniami – Warszawie, Krakowie i Wrocławiu – jest to kolejno 56 proc., 51 proc. oraz 60 proc. 

O kilka procent niższe niż w średniej ogólnopolskiej jest poparcie dla SCT wśród samych kierowców (43 proc.). Wyższe jest natomiast ono w gronie osób, które oceniają jakość powietrza w swojej okolicy jako złą (56 proc.). Spośród grup wiekowych najwyższe jest zaś ono wśród seniorów (60 proc.). Jak zaznaczają autorzy badania, w porównaniu z badaniem z 2022 roku, ogólne poparcie dla tworzenia SCT zmniejszyło się o 10 punktów procentowych. „Może być to związane z większą znajomością zagadnienia, niż miało to miejsce dwa lata temu” – czytamy. 

Czytaj więcej

W Polsce nie ma ani jednej strefy czystego transportu. Wkrótce się to zmieni

Strefy czystego transportu w Polsce. Czego obawiają się Polacy?

Najczęstszą obawą związaną ze strefami czystego transportu jest przeświadczenie, że jedynie osoby zamożne będą mogły poruszać się samochodami po mieście. Taką obawę wyraża 46 proc. ankietowanych. Z kolei 41 proc. jest zdania, że po wprowadzeniu SCT zwiększą się korki oraz problemy z dzikim parkowaniem. Jeden procent mniej spodziewa się zaś większego tłoku w komunikacji miejskiej.

Najpowszechniejszej oczekiwaną pozytywną zmianą związaną z SCT jest spodziewana poprawa jakości powietrza. Liczy na nią 39 proc. badanych. 31 proc. sądzi także, że centra miast będą spokojniejsze i cichsze. Co czwarty badany uważa także, że powstanie SCT wymusi większe inwestycję w komunikację zbiorową i w efekcie poprawi się jej jakość.

Czym jest strefa czystego transportu?

Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, do którego ograniczony wjazd mają pojazdy najbardziej zanieczyszczające powietrze. Ich tworzenie przyczynia się do zmniejszenia ilości toksycznych substancji emitowanych przez flotę samochodową w miastach, a w efekcie poprawia się stan powietrza, którym oddychają ich mieszkańcy. W Europie funkcjonuje już kilkaset tego typu rozwiązań. Nie wszystkie działają jednak tak samo – obowiązują różne rodzaje wymagań i wyjątków wobec poruszających się po nich pojazdów. Najczęściej prawo wjazdu do strefy związane jest ze spełnianiem europejskich norm emisyjnych, a te zwykle pokrywają się z rokiem produkcji auta. 

W momencie przeprowadzania badania w Polsce nie powstała jeszcze żadna strefa czystego transportu. Pierwsza zacznie działać od lipca w Warszawie. Do centrum stolicy wjadą jedynie 19-letnie lub nowsze samochody z silnikiem diesla oraz 27-letnie lub nowsze pojazdy benzynowe. Nad podobnymi rozwiązaniami zastanawiają się też Kraków i Wrocław.

Badanie "Strefy czystego transportu. Czy chcemy oddychać świeżym powietrzem w miastach?" zrealizowała w marcu 2024 r. agencja badawcza Research Collective na zlecenie agencji PR Profeina, w ramach projektu “Rozwój hubu informacyjnego nt. stref czystego transportu w Polsce”, finansowanego przez Clean Air Fund. Wywiady metodą CAWI przeprowadzono na grupie 1084 dorosłych Polaków reprezentatywnej ze względu na wiek, płeć i miejsce zamieszkania. Ponadto rozszerzono próbę o 1079 wywiady w 3 miastach: Warszawie, Krakowie i Wrocławiu.

Od lipca w Warszawie zacznie obowiązywać strefa czystego transportu (SCT) – do centrum miasta wjechać będą mogły tylko 19-letnie lub nowsze samochody z silnikiem diesla oraz 27-letnie lub nowsze pojazdy benzynowe. Nad podobnymi rozwiązaniami pracują też Kraków i Wrocław. W związku z wprowadzeniem w naszym kraju SCT, agencja badawcza Research Collective przeprowadziła poświęcone im badanie. Wnioski są zaskakujące. 

Strefy Czystego Transportu w polskich miastach: Polacy chcą ich wprowadzenia

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Porażka w sądzie linii lotniczej KLM. Oskarżenia o „greenwashing” w reklamach
Transport
Greenpeace bierze się za branżę moto. Aktywiści żądają: dość tych SUV-ów
Transport
Kaszubskie aleje pod topór? Społeczeństwo mówi „nie”
Transport
Strefa czystego transportu w Warszawie? „50 proc. mniej spalin w tej dekadzie”
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Transport
OT Logistics obsługuje w portach coraz więcej towarów
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą