Jak dokładniejsze prognozy pogody mogłyby pomóc środowisku?

Pogodę możemy dziś prognozować z około dwutygodniowym wyprzedzeniem. Jednak długoterminowe prognozy wciąż dalekie są od ideału, a ich poprawa mogłaby pomóc zarówno w zarządzaniu źródłami energii, jak i w innych obszarach gospodarki.

Publikacja: 07.05.2021 08:39

Jak dokładniejsze prognozy pogody mogłyby pomóc środowisku?

Foto: NOAA/ Unsplash

Dokładniejsze prognozy pogody mogą pomóc w walce ze zmianami klimatycznymi na wiele sposobów. Analityka pogodowa to wciąż niedoceniany, choć dostępny zasób, z którego firmy mogą dziś korzystać przy podejmowaniu decyzji przyjaznych klimatowi.

Czytaj też: „Najbielsza z bieli” ochłodzi domy i pomoże planecie

W jakim stopniu właściwe prognozy są w stanie wpłynąć na klimat? Przykładem jest choćby generowanie energii słonecznej – w Wielkiej Brytanii w słoneczne dni stanowi ona około 1/3 całej energii elektrycznej na wyspie. Przy nieprzewidzianym zachmurzeniu, ta część energii musi zostać zrekompensowana, więc w takiej sytuacji sieci energetyczne muszą skorzystać z energii rezerwowej, generowanej przez elektrownie zasilanie paliwami kopalnymi. Te z kolei zużywają sporo energii przy uruchamianiu, najwydajniej pracują przy pełnej mocy a to prowadzi do nadprodukcji energii. Przy dokładnych danych dotyczących pogody, można te nadwyżki energii dokładnie rozplanować, co pozwoliłoby na zmniejszenie śladu węglowego sieci energetycznej.

Jack Kelly, były badacz w DeepMind, firmie zajmującej się sztuczną inteligencją, uważa, że bardziej trafione prognozy dotyczące energii słonecznej w Wielkiej Brytanii mogłyby powstrzymać emisję 100 000 ton dwutlenku węgla rocznie. Kelly proponuje wykorzystanie systemów uczenia maszynowego do przewidywania wytwarzania energii słonecznej z mniej niż kilkugodzinnym wyprzedzeniem, co pozwoli na lepsze zaplanowanie pracy generatorów energii.

Innym przykładem jest przemysł żeglugowy, będący wiodącym na świecie producentem emisji dwutlenku siarki. Jak wynika z badań, zoptymalizowanie tras pod względem pogody mogą zmniejszyć emisje do 4% i zmniejszyć zużycie paliwa do 10%, w zależności od typu statku, pory roku i warunków.

Biorąc pod uwagę, że spalanie paliwa bunkrowego stanowi prawie 90% globalnej emisji SO2, a 15 największych statków na świecie generuje co roku więcej emisji niż wszystkie samochody razem wzięte, z pewnością warto wziąć czynnik pogodowy pod uwagę.

Na precyzyjnych prognozach zyskałaby również branża transportowa. W Stanach Zjednoczonych co roku na drogach rozprowadza się ponad 24 megatony soli dla bezpieczeństwa kierowców, co wymaga później stosowania szkodliwych dla środowiska chemikaliów, zanieczyszczających wodę pitną. Przy wykorzystaniu prognozy drogowej i środowiskowej oceny wpływu temperatury na poszczególne odcinki dróg, można znacząco ograniczyć stosowanie soli.

Jakie możliwości ma dziś meteorologia? Jeszcze kilka lat temu naukowcy szacowali, że górna granica przewidywalności zjawisk pogodowych to 10 dni. W 2019 roku pismo „Science” informowało o nowych badaniach świadczących o tym, że okres ten wydłużył się o 4 dni. Jednak jak informuje amerykańska agencja rządowa National Oceanic and Atmospheric Administration, o ile prognozy pięciodniowe sprawdzają się w 90% przypadków, a siedmiodniowe – w 80%, to przewidywania wykraczające poza pierwsze 10 dni sprawdzają się już tylko w 50%.

Planeta
Europa ociepla się 2 razy szybciej niż reszta świata. Złe wieści dla kontynentu
Planeta
El Niño zanika. Eksperci: to cisza przed burzą. „Rekordowy sezon huraganów”
Planeta
Dzień Ziemi 2024: świat przegrywa walkę z plastikiem. Zatrważające dane
Planeta
Groźne dla klimatu gazy wciąż przemycane do Europy. Można je kupić w internecie
Planeta
Za nami wyjątkowo ciepły marzec. W Polsce padł kolejny rekord – upał jak latem
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO