Wiadomo o ile wzrosną globalne emisje CO2 w 2022 roku

Przyrost emisji dwutlenku węgla zwolnił w stosunku do 2021. Wzrost produkcji ze źródeł odnawialnych ma w tym duży udział. Globalne emisje CO2 wzrosną w tym roku tylko o 1 procent.

Publikacja: 19.10.2022 15:31

Wiadomo o ile wzrosną globalne emisje CO2 w 2022 roku

Foto: Adobe Stock

Emisje dwutlenku węgla mają w 2022 roku wzrosnąć globalnie o prawie 300 mln ton do 33,8 miliarda ton. Oznacza to, że wzrost emisji zwolnił w stosunku do roku 2021, kiedy emisje zwiększyły się o prawie 2 miliardy ton. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE) wzrost w bieżącym roku napędzany był przez sektor energetyczny i lotniczy. W przypadku lotnictwa to efekt odbicia po pandemii, gdy realizowano znacznie mniej lotów.

Czytaj więcej

Bitcoin szkodliwy niczym produkcja wołowiny i spalanie paliw kopalnych

Wzrost emisji w bieżącym roku mógł być większy (choć nadal mniejszy niż w 2021) i wynieść nawet 1 miliard ton CO2, ale MAE zwraca uwagę, że rosnące ceny gazy z powodu wojny w Ukrainie oraz rozwój energii odnawialnej oraz wzrost popularności pojazdów zeroemisyjnych powstrzymał ten wzrost.

- Globalny kryzys energetyczny wywołany rosyjską inwazją na Ukrainę skłonił wiele państw do walki o wykorzystanie innych źródeł energii w celu zastąpienia dostaw gazu ziemnego, które wstrzymała Rosja – powiedział, cytowany przez Reuters, dyrektor wykonawczy MAE Fatih Birol.

Czytaj więcej

Opracowano tani materiał wychwytujący CO2. Może być przełomem w ochronie klimatu

Dodał on, że „komfortową wiadomością” jest wypełnianie luki po gazie energią słoneczną i wiatrową, a sam wzrost zużycia węgla wydaje się być relatywnie „niewielki i tymczasowy”.

Emisje dwutlenku węgla mają w 2022 roku wzrosnąć globalnie o prawie 300 mln ton do 33,8 miliarda ton. Oznacza to, że wzrost emisji zwolnił w stosunku do roku 2021, kiedy emisje zwiększyły się o prawie 2 miliardy ton. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE) wzrost w bieżącym roku napędzany był przez sektor energetyczny i lotniczy. W przypadku lotnictwa to efekt odbicia po pandemii, gdy realizowano znacznie mniej lotów.

Wzrost emisji w bieżącym roku mógł być większy (choć nadal mniejszy niż w 2021) i wynieść nawet 1 miliard ton CO2, ale MAE zwraca uwagę, że rosnące ceny gazy z powodu wojny w Ukrainie oraz rozwój energii odnawialnej oraz wzrost popularności pojazdów zeroemisyjnych powstrzymał ten wzrost.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Emisje
Taylor Swift królową CO2. Film pokazuje loty gwiazdy pop. „7 razy wokół Ziemi”
Emisje
Szansa na dodatkowe uprawienia do emisji CO2. Ciepłownie muszą spełnić warunek
Emisje
Ekologiczny „wielki brat” już na orbicie. Ma badać poziom emisji metanu
Emisje
„Czysta energia” pomaga w redukcji emisji CO2. Eksperci ujawnili dane
Emisje
Chiny wierzą w „czarne złoto”. Małe szanse na osiągnięcie celów klimatycznych