Ekologiczna, syntetyczna skóra może zmienić świat mody

Producent butów popularnych wśród przedsiębiorców z Doliny Krzemowej chce zmniejszyć emisje węgla, sięgając po skórę roślinną. Do 2025 roku cały rynek skór niezwierzęcych ma być warty 85 miliardów dolarów.

Publikacja: 01.03.2021 11:24

Ekologiczna, syntetyczna skóra może zmienić świat mody

Foto: Fot: White Field Photo/ Unsplash

Marka butów Allbirds, znana z wełnianych sneakersów, postanowiła rozszerzyć swoją ofertę o ekologiczną skórę syntetyczną. Zainwestowała 2 miliony dolarów w Natural Fiber Welding, Inc. (NFW) i technologię Mirum, używaną do produkcji alternatywy dla skór zwierzęcych i syntetycznych bez wykorzystania poliuretanu czy innych pochodnych ropy naftowej. Zamiast tego wykorzystuje naturalny kauczuk i inne materiały przyjazne dla środowiska. Allbirds nie ukrywa, że za cel stawia sobie zrewolucjonizowanie branży modowej i zmniejszenie globalnych emisji przemysłu odzieżowego.

Czytaj też: Co właściwie największe marki robią w sprawie zmian klimatu?

SzukajCo właściwie największe marki robią w sprawie zmian klimatu?

Czym wyróżnia się produkt, nazwany Plant Leather (dosłownie: skóra roślinna), od innych skór pochodzenia niezwierzęcego? Przede wszystkim emisją węgla, która jest aż 40 razy mniejsza od emisji pochodzącej z produkcji skóry pochodzenia zwierzęcego i 17 razy mniejsza od emisji, które wytwarza skóra syntetyczna, wykonana z tworzywa sztucznego, jak wynika z opinii NFW i ich zestawienia danych dotyczących poszczególnych materiałów.

Dodatkowo proces technologiczny zastosowany do produkcji Mirum nie wymaga garbowania ani wody podczas produkcji i barwienia, co wydaje się być szczególnie istotne, biorąc pod uwagę, że przemysł modowy zajmuje drugie miejsce na świecie (tuż po przemyśle naftowym) w kategorii najbardziej zanieczyszczającego środowisko.

Joey Zwillinger, współzałożyciel i współzałożyciel Allbirds, powiedział: „Uważamy, że zrównoważone rozwiązania są skuteczne tylko wtedy, gdy mogą osiągnąć masową skalę.  Wiele eksperymentalnych alternatywnych „skór”, które przebadaliśmy, wymagało cudów naukowych, ponadto wiele z nich było zbyt kosztownych, by móc je wykorzystać na dużą skalę”. Zwilinger uważa, że rozwiązanie problemu redukcji emisji dwutlenku węgla wymaga współpracy na poziomie globalnym i ma nadzieję, że wprowadzenie Plant Leather na rynek zainspiruje kolejne marki do działań w kierunku zrównoważonego rozwoju.

Plant Leather zostanie dodana do zestawu materiałów ekologicznych pochodzących z otwartego źródła, w którym znajduje się m.in. SweetFoam, pianka EVA wyprodukowana na bazie trzciny cukrowej. SweetFoam została do tej pory wykorzystana przez ponad 100 marek modowych, a właściciele Allbirds liczą, że Plant Leather odniesie jeszcze większy sukces.

Allbirds nie jest jedyną firmą, która w 2020 roku postanowiła postawić na materiały pochodzenia roślinnego. Popularna firma odzieżowa Pangaia w grudniu zainwestowała 2 miliony dolarów w firmę Kintra, która produkuje substytut poliestru na bazie biologicznej.

Szacuje się, że przemysł skór pochodzenia niezwierzęcego do 2025 roku będzie wart 85 miliardów dolarów. Jednocześnie coraz bardziej zyskuje na sile trend odchodzenia od skór produkowanych z materiałów syntetycznych, nie ulegających biodegradacji. Rozwiązaniem wydają się więc coraz chętniej wykorzystywane opcje produkcji skóry wegańskiej z grzybów, ananasów czy tak, jak w przypadku Allbirds, połączenia różnych ekologicznych materiałów.

Marka butów Allbirds, znana z wełnianych sneakersów, postanowiła rozszerzyć swoją ofertę o ekologiczną skórę syntetyczną. Zainwestowała 2 miliony dolarów w Natural Fiber Welding, Inc. (NFW) i technologię Mirum, używaną do produkcji alternatywy dla skór zwierzęcych i syntetycznych bez wykorzystania poliuretanu czy innych pochodnych ropy naftowej. Zamiast tego wykorzystuje naturalny kauczuk i inne materiały przyjazne dla środowiska. Allbirds nie ukrywa, że za cel stawia sobie zrewolucjonizowanie branży modowej i zmniejszenie globalnych emisji przemysłu odzieżowego.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekotrendy
Sondaż: Polacy chcą płacić więcej, by ratować klimat, ale stawiają jeden warunek
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekotrendy
Wielkopolska nie chce węgla. Pierwsze polskie województwo w globalnej koalicji
Ekotrendy
Ranking najbardziej ekologicznych krajów Europy. Polska daleko od czołówki
Ekotrendy
Ekologiczne technologie wkraczają do polskiego ciepłownictwa. Czy zmienią tę branżę?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekotrendy
Jaka przyszłość czeka tworzywa sztuczne?