Wojna o nazwy: czy burger może być wegański?

Przyszłość serów z nerkowca, jogurtów kokosowych i mleka sojowego wciąż stoi pod znakiem zapytania.

Publikacja: 18.01.2021 13:11

Wojna o nazwy: czy burger może być wegański?

Foto: klimat.rp.pl

W październiku 2020 Parlament Europejski głosował nad dwiema poprawkami, istotnymi z punktu widzenia zarówno osób na diecie roślinnej, jak i przedstawicieli przemysłu mięsnego i mleczarskiego. Pierwsza z nich, poprawka nr 165 – zwana także poprawką veggie burger – która zakazywała stosowania w odniesieniu do roślinnych produktów nazw takich jak wegeburger, parówki sojowe czy szynka roślinna, została odrzucona.

Czytaj też: Syntentyczny olej palmowy może uratować lasy

Druga – poprawka nr 171, która rozszerza zakaz stosowania nie tylko nazw, ale nawet opakowań kojarzących się z tradycyjnym nabiałem, w kontekście produktów niezawierających składników odzwierzęcych – została przyjęta, z minimalną wręcz przewagą 54% głosów za. Na to, że z uwagi na tak marginalną różnicę w głosach, Komisja Europejska odrzuci poprawkę, liczy producent Oatly, Upfield oraz organizacja ProVeg International, którzy zwarli szyki aby walczyć z poprawką, którą nazywają „cenzurą roślinnego nabiału”.

Proveg International na swojej stronie opublikowała petycję przeciwko poprawce nr 171 i wskazuje, że jeśli wejdzie ona w życie, roślinne zamienniki nabiału będą miały mocno ograniczone możliwości promocji. Nie będzie można np. opisując ich smaki używać określeń kojarzących się z tradycyjnymi produktami, np. mleczny czy kremowy. Problematyczne mogą być też fotografie zbyt silnie kojarzące się z klasycznym nabiałem, np. zdjęcia białej pianki tworzącej cappuccino. Trudno sobie wyobrazić, w jaki sposób ta gałąź przemysłu spożywczego miałaby się dalej rozwijać, gdyby poprawka nr 171 weszła w życie.

Za obiema poprawkami bardzo silnie lobbowała organizacja COPA-COGECA, największa w Europie organizacja zrzeszająca rolników. Nic dziwnego – współczesny konsument jest osobą coraz bardziej świadomą i rozważnie podchodzi do zakupów. Jak wynika z badania przeprowadzonego w ubiegłym roku, aż 57% Polaków stara się wybierać produkty, które nie szkodzą środowisku. Tymczasem produkcja mleka krowiego wiąże się z co najmniej trzykrotnie większą emisją CO2 niż produkcja jakiegokolwiek mleka roślinnego – biorąc więc pod uwagę rosnącą świadomość konsumentów, to zrozumiałe, że coraz więcej osób sięga po mleko sojowe czy owsiane.

Z drugiej strony – jeżeli produkt nosi nazwę „mleka owsianego”, to daleko idącym wnioskiem wydaje się być twierdzenie, że konsument może go pomylić z mlekiem krowim – zwłaszcza biorąc pod uwagę, że konsumenci coraz uważniej dokonują zakupów. Zarzuty przedstawicieli branży mleczarskiej są zatem mocno chybione i zaskakujące jest, że to ich stanowisko podzieliła w październiku większość europosłów. Co więcej, Unia Europejska powinna wspierać rozwój rynku roślinnego nabiału, bo jest to spójne z założeniami strategii Od pola do stołu, zaprezentowanej w ubiegłym roku przez Komisję Europejską.

Oatly uruchomiło kampanię „Help dad” (ang. Pomóż tacie), która zachęca młodych ludzi do wskazywania rodzicom wegańskich zamienników nabiału, wyjaśniając im środowiskowe skutki takich wyborów. Z reklam można się dowiedzieć m.in., że przemysł mleczarski i mięsny emitują więcej dwutlenku węgla niż wszystkie samoloty, pociągi, samochody, łodzie itp. razem wzięte. Kampania Oatly została ostro skrytykowana przez organizacje reprezentujące przemysł mleczarski, takie jak Dairy UK.

W październiku 2020 Parlament Europejski głosował nad dwiema poprawkami, istotnymi z punktu widzenia zarówno osób na diecie roślinnej, jak i przedstawicieli przemysłu mięsnego i mleczarskiego. Pierwsza z nich, poprawka nr 165 – zwana także poprawką veggie burger – która zakazywała stosowania w odniesieniu do roślinnych produktów nazw takich jak wegeburger, parówki sojowe czy szynka roślinna, została odrzucona.

Czytaj też: Syntentyczny olej palmowy może uratować lasy
Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Eksperckie rozmowy na szczycie i mocne słowa Rzecznika MŚP na śniadaniu prasowym – TOGETAIR 2024 trwa!
Ekotrendy
Sondaż: Polacy chcą płacić więcej, by ratować klimat, ale stawiają jeden warunek
Ekotrendy
Wielkopolska nie chce węgla. Pierwsze polskie województwo w globalnej koalicji
Ekotrendy
Ranking najbardziej ekologicznych krajów Europy. Polska daleko od czołówki
Ekotrendy
Ekologiczne technologie wkraczają do polskiego ciepłownictwa. Czy zmienią tę branżę?