Koniec sprzedaży zanieczyszczających ciężarówek. Kraje UE chcą daty

30 proc. redukcja emisji dwutlenku węgla do 2030 roku przez samochody nie wystarczy, by w ciągu kolejnych dekad gospodarki UE stały się zeroemisyjne. Holandia, Belgia, Dania oraz Luksemburg zaapelowały, by Wspólnota wyznaczyła datę, od której zakazana będzie także sprzedaż zanieczyszczających ciężarówek.

Publikacja: 21.01.2023 14:17

Koniec sprzedaży zanieczyszczających ciężarówek. Kraje UE chcą daty

Foto: AdobeStock

Rosnący popyt na transport towarowy sprawił, że od lat obserwuje się stały wzrost emisji pochodzących z ciężarówek, autobusów czy autokarów – wskazuje Europejska Agencja Środowiska (EEA). Mimo że samochody tego typu stanowią zaledwie 2 proc. wszystkich pojazdów, to według danych odpowiadają one za ponad jedną czwartą emisji CO2 w transporcie drogowym w Europie. Z danych EEA wynika, że emisje gazów cieplarnianych z pojazdów ciężkich wzrosły o około 29 proc. w latach 1990-2019. Rosły z każdym rokiem od 2014 roku, spadając jedynie w 2020 roku z powodu ograniczeń wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19. Ze względu na to, że spadek ten związany był ze specyficzną sytuacją, a nie zmianą systemową w sektorze, eksperci oczekują, że w emisje CO2 wciąż będą rosnąć. 

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Transport
Sukces unijnej polityki. „Europa powoli uwalnia się od ropy naftowej”
Transport
Pył z klocków hamulcowych groźniejszy dla zdrowia niż spaliny? Nowe badanie
Transport
Rusza największe tego typu badanie w Polsce. Czujniki zmierzą jakość powietrza
Transport
Najbogatsi korzystają z samolotów jak z taksówek. Raport pokazuje skalę problemu
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Pierwsze linie lotnicze rezygnują z celu klimatycznego. Przełomowa decyzja