Aktualizacja: 23.03.2025 05:07 Publikacja: 09.12.2021 14:52
Foto: Fot. Pixabay / Jerzy Gorecki
Badania pokażą, jakie auta jeżdżą po Krakowie: jaki jest ich wiek i emisja zanieczyszczeń oraz jak wpływają na jakość powietrza w mieście. Dane te pozwolą zobaczyć jakie rodzaje samochodów emitują najwięcej zanieczyszczeń. Informacje będą mogły być wykorzystane do projektowania nowej Strefy Czystego Transportu, której ustanowienie wymagane jest przez wojewódzki Program Ochrony Powietrza.
Pomiary rzeczywistej emisji spalin rozpoczęły się 29.11 i potrwają dwa tygodnie – podczas tego czasu zbadana zostanie emisja z około 100 000 aut. Urządzenia sprawdzające zanieczyszczenia z pojazdów przez najbliższe dni będą ustawione w takich lokalizacjach jak: ul. Babińskiego, Al. 29 Listopada, ul. Andersa, ul. Zakopiańska, ul. Grzegórzecka, ul. Nawojki, ul. Prądnicka, ul. Kocmyrzowska, ul. Dunikowskiego, ul. Warszawska, ul. Pawia, ul. Dietla, ul. Wielopole. To już drugie takie badania w Krakowie. Pierwsze przeprowadzone były przez Zarząd Transportu Publicznego w czerwcu 2019 roku. Obecne badania realizowane są dzięki wsparciu unijnemu, w ramach projektu CARES (City Air Remote Emission Testing). Przypomnijmy, Kraków to pierwsze miasto w Polsce, które zdecydowało się na wykorzystanie takich urządzeń. Wcześniej emisję spalin w ten sposób badano między innymi w Londynie, Paryżu, Brukseli czy Zurychu.
Nowy raportu think tanku T&E „State of European Transport” potwierdza sukcesy unijnej polityki dotyczącej redukcji emisji CO2. Rosnąca liczba pojazdów elektrycznych na europejskich drogach może ograniczyć je aż o 20 mln ton CO2, czyli tyle, ile generuje siedem elektrowni węglowych.
Rezygnacja z samochodów z silnikami spalinowymi zapewne nie wystarczy, by zmniejszyć ilość zanieczyszczeń w miastach – sugeruje nowe badanie. Powód? Szkodliwy pył pochodzący z klocków hamulcowych jest większym zagrożeniem dla zdrowia niż spaliny samochodów napędzanych benzyną czy olejem napędowym.
Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) wystartowało największe w naszym kraju badanie poświęcone zanieczyszczeniu powietrza emitowanemu przez transport. Przez miesiąc 700 czujników sprawdzać będzie poziom dwutlenku azotu w czternastu miastach regionu.
Badanie opublikowane w czasopiśmie naukowym „Communications Earth & Environment” dowodzi, że choć podróże prywatnymi odrzutowcami w znacznym stopniu obciążają środowisko, najbogatsi korzystają z nich niezwykle często. Zdaniem ekspertów, wiele z tych lotów odbywa się dystansach, które można by pokonać pociągiem czy samochodem.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Pierwsza z dużych linii lotniczych rezygnuje z realizacji celu ograniczenia emisji CO2 do 2030 roku. Zdaniem szefostwa linii przyczyną są trudności związane z nabyciem bardziej wydajnych samolotów oraz kupnem zrównoważonego paliwa lotniczego.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Będzie nowy mikrolas w Gdańsku, a w Krakowie las powstanie przy ul. Węgrzeckiej. Wspólne sadzenie drzew przez mieszkańców w obu miastach zaplanowano na sobotę.
22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody, ale nie mamy powodów do radości. IMGW w oparciu o dane programu „Copernicus” wydał dwa ostrzeżenia przed suszą hydrologiczną w Polsce. Eksperci alarmują, że tak fatalnej sytuacji nie było od lat.
Dwa nowe raporty – Climate Central i Światowej Organizacji Meteorologicznej – ujawniają niepokojące rekordy dotyczące zmian klimatu wywołanych działalnością człowieka. Autorzy alarmują: konsekwencje braku przeciwdziałania będą coraz bardziej dotkliwe.
Nowa edycja programu Czyste Powietrze ma zwiększyć jego efektywność i transparentność. „Zapewniamy, że stanie się on bardziej dostępny dla tych, którzy najbardziej go potrzebują, a dofinansowanie trafi tam, gdzie jest najbardziej potrzebne – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Nowy raportu think tanku T&E „State of European Transport” potwierdza sukcesy unijnej polityki dotyczącej redukcji emisji CO2. Rosnąca liczba pojazdów elektrycznych na europejskich drogach może ograniczyć je aż o 20 mln ton CO2, czyli tyle, ile generuje siedem elektrowni węglowych.
Ponad 660 milionów dolarów – tyle firmie Energy Transfer, gigantowi na rynku energetycznym, ma zapłacić amerykański oddział organizacji Greenpeace. Uznano, że aktywiści działali na szkodę kontrowersyjnego projektu rurociągu Dakota Access Pipeline (DAPL), którego wartość szacowana była na 3,8 mld dolarów. Greenpeace zapowiada apelację.
„Aby zapobiec przyszłym konfliktom zbrojnym, kraje zwiększające wydatki na obronność muszą równocześnie wzmacniać swoje działania na rzecz klimatu" – podkreśla Ana Toni, szefowa 30 Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP30), która w listopadzie odbędzie się w Brazylii.
Choć w wielu miastach rosną opłaty za wywóz odpadów, to mieszkańcy stolicy dłużej będą płacić niższe stawki. Rada Warszawy przedłużyła okres obniżki o pół roku. Projekt uchwały w tej sprawie złożył Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, a stołeczni radni poparli go jednogłośnie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas