Kiedy przyjechałem do Polski we wrześniu 2020 roku, w pracy pojawił się też oficer klimatyczny. Pewnie jeden z pierwszych w Polsce. Dobrze mieć kogoś, kto koordynuje oraz spina wszystkie wysiłki firmy na rzecz ochrony środowiska. Bycie zielonym nie może być odrębnym tematem. Musi wpisywać się w całą strategię i wyrażać w działaniu wszystkich części firmy oraz każdego pracownika. Widzę, że rośnie świadomość i potrzeba działania na rzecz środowiska. Jestem też przekonany, że w dłuższym okresie nasze zielone działania pomogą rekrutować młodych ludzi, którzy są bardziej zainteresowani ekologią niż moje pokolenie. Nie możemy zapominać, że definiując naszą strategię, musimy się też zastanowić, co możemy zaproponować klientowi, aby był z nami po zielonej stronie mocy.
I co proponujecie?
Dla mnie cenne są synergie. Zapewniamy klientowi światłowód, ale jednocześnie możemy mu dostarczyć panele słoneczne. Przywiezie je i zamontuje nasza spółka. Budujemy także stacje ładowania pojazdów, które można zainstalować przy domu.
Jednak rozwiązania ekologiczne są drogie, a wy musicie robić biznes. Jak to pogodzić?
Uważam, że to mit. Zielone wcale nie musi znaczyć drogie. Jest wiele działań, które nic nie kosztują albo nie wymagają dużych nakładów. Chodzi bardziej o zmianę przekonań i postaw. Na przykład korzystanie z plastiku: używanie go w mniejszej skali nic nie kosztuje. Wystarczy odrobina wysiłku. Trzeba myśleć racjonalnie, patrząc w przyszłość. Jeśli nie zrobimy czegoś dziś, jutro będzie nas to kosztowało dużo więcej. Wspomniane panele słoneczne nie muszą być drogie, jeśli skorzystamy z dotacji. A pieniędzy na takie działania powinno być sporo, choćby z Europejskiego Planu Odbudowy. To samo pytanie zadajemy sobie w firmie: czy mamy dbać o finanse, czy być ekologiczni za wszelką cenę? Oczywiście nie za wszelką cenę, ale trzeba szukać zrównoważonego rozwoju. Największym wyzwaniem dla Orange są ceny energii i zmiana miksu. Ale jeśli się temu przyjrzymy w perspektywie dwudziestoletniej, to model finansowy wychodzi na plus, chociaż teraz kosztuje nas więcej.