Żywność ekologiczną marnujemy częściej niż zwykłą. Badacze znaleźli przyczynę

Mimo rosnącej świadomości społecznej na temat marnowania żywności, produkty uznawane za zdrowe są wyrzucane do śmieci częściej niż ich mniej zdrowe odpowiedniki – wynika z badania opublikowanego w czasopiśmie „Journal of Marketing”. Dlaczego tak się dzieje?

Publikacja: 13.07.2025 11:57

Badacze sprawdzili, jak to, że dana żywność jest postrzegana jako „zdrowa”, wpływa na decyzje konsum

Badacze sprawdzili, jak to, że dana żywność jest postrzegana jako „zdrowa”, wpływa na decyzje konsumentów dotyczące spożywania produktów, którym kończy się termin ważności.

Foto: Adobe Stock

Wyrzucanie żywności to jedno z kluczowych wyzwań stojących przed współczesnymi społeczeństwami. Nie chodzi jedynie o kwestie etyczne, choć i te są bardzo istotne. Ważne jest także to, że to marnowanie ogromnej ilości bardzo kosztownych zasobów – od energii po wodę. 

Badanie opublikowane w czasopiśmie „Journal of Marketing” wskazuje, że istnieją produkty, które wyrzucamy dużo częściej niż inne.

Czytaj więcej

Jak walczyć z marnowaniem żywności? Ekspert: Potrzebujemy edukacji

„Zdrową” żywność wyrzucamy częściej. Wyniki badania

Autorzy badania – Christine Kim z Politechniki w Hongkongu, Young Eun Huh z Uniwersytetu Yonsei oraz Brent McFerran z Uniwersytetu Simona Frasera – sprawdzili, jak to, że dana żywność jest postrzegana jako „zdrowa”, wpływa na decyzje konsumentów dotyczące spożywania produktów, którym kończy się termin ważności. 

„Zdrowa żywność jest często postrzegana jako mniej trwała, nawet jeśli w rzeczywistości tak nie jest. To błędne przekonanie wpływa na wszystko – od decyzji zakupowych po nawyki konsumpcyjne – i prowadzi do większego marnotrawstwa zdrowych produktów” – zauważa Christine Kim. 

Reklama
Reklama

Jak wynika z badania, konsumenci oczekują większych obniżek cen zdrowej żywności, jeśli zbliża się upływ jej daty ważności. Produkty te postrzegane są jako bardziej ryzykowne do spożycia, co wpływa na ich wycenę i atrakcyjność – wskazują badacze. Zauważają oni także, że w wyniku przekonania, iż zdrowa żywność szybciej się psuje, konsumenci częściej ją wyrzucają jeszcze przed faktycznym upływem terminu przydatności. „Kiedy do wyboru pozostają resztki posiłków, konsumenci rzadziej sięgają po zdrowe opcje i szybciej decydują się je wyrzucić – uważają je bowiem za mniej bezpieczne do spożycia” – czytamy w badaniu. 

„Te przekonania nie tylko prowadzą do marnotrawstwa, ale również podważają wysiłki marketingowe i działania promujące zdrowe odżywianie” – mówi Young Eun Huh.

Czytaj więcej

Drożyzna i chęć ratowania żywności pcha nas po zakupy z przeceny. „To już nie wstyd”

Jak marnować mniej żywności?

Zdaniem naukowców wyniki nowego badania mogą stanowić punkt wyjścia do opracowania skuteczniejszych strategii ograniczania marnowania żywności. Jak wskazują eksperci, chodzi między innymi o wprowadzenie czytelnych etykiet wskazujących na trwałość zdrowych produktów – zdaniem badaczy może pomóc obalić mit o ich krótszej przydatności.

Ważne – zdaniem badaczy – są też kampanie informacyjne, prowadzone przez liderów branży – mogą one przybliżyć konsumentom rzeczywistą trwałość zdrowej żywności, zwłaszcza tej, która wygląda na bardziej „świeżą”, ale ma porównywalny termin przydatności do produktów mniej zdrowych. 

Brent McFerran podkreśla, że „drobne zmiany w przekazie i opakowaniu mogą mieć naprawdę duży wpływ” na decyzje konsumentów. „Wskazywanie na długą trwałość zdrowych produktów to sposób na przeciwdziałanie tym uprzedzeniom i promowanie bardziej zrównoważonych zachowań” – podkreśla. 

Reklama
Reklama

Naukowcy zaznaczają, że ich badanie pokazuje, jak silny wpływ na system żywnościowy mają społeczne przekonania. „To nie tylko kwestia zrównoważonego rozwoju. Ograniczenie marnowania zdrowej żywności może również sprawić, że zdrowa dieta stanie się bardziej dostępna i przystępna cenowo dla konsumentów” – wskazują badacze. 

Wyrzucanie żywności to jedno z kluczowych wyzwań stojących przed współczesnymi społeczeństwami. Nie chodzi jedynie o kwestie etyczne, choć i te są bardzo istotne. Ważne jest także to, że to marnowanie ogromnej ilości bardzo kosztownych zasobów – od energii po wodę. 

Badanie opublikowane w czasopiśmie „Journal of Marketing” wskazuje, że istnieją produkty, które wyrzucamy dużo częściej niż inne.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Klimat i ludzie
Nowy cel klimatyczny UE na 2040 rok budzi emocje. Spór o kredyty węglowe
Klimat i ludzie
Antyklimatyczna polityka Trumpa. Koniec raportów na temat zmian klimatu?
Klimat i ludzie
Co trzeci obywatel chce uciec z tego kraju. Zalew wniosków o „wizy klimatyczne”
Klimat i ludzie
Shein i obietnice bez pokrycia. Rośnie presja na giganta „szybkiej mody”
Klimat i ludzie
Najbogatsza organizacja klimatyczna na świecie. Wydaje miliony, mało kto ją zna
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama