Brytyjska organizacja pozarządowa Centrum Przeciwdziałania Nienawiści Cyfrowej (CCDH) opublikowała raport dotyczący szerzenia nieprawdziwych informacji na temat konsensusu naukowego w sprawie zmian klimatu na YouTubie.
Zdaniem autorów opracowania, treści zawierające dezinformację klimatyczną wciąż pojawiają się w filmach publikowanych na YouTube, jednak w ciągu ostatnich lat zmieniły się metody działania ludzi, którzy zaprzeczają kryzysowi klimatycznemu. Coraz trudniej jest im kwestionować zmiany klimatyczne w sytuacji, gdy różne regiony świata coraz częściej doświadczają ekstremalnych zjawisk pogodowych. Dlatego zmienili strategię działania i są coraz bardziej skuteczni.
Dezinformacja klimatyczna na YouTubie
Analiza CCDH dotyczyła 96 kanałów na Youtubie znanych z szerzenia fałszywych twierdzeń na temat zmian klimatu. Chodzi m.in. o libertariańskie grono doradców Heartland Institute, konserwatywną organizację non-profit PragerU oraz kontrowersyjnego kanadyjskiego psychologa Jordana Petersona. W badaniu CCDH wykorzystano model sztucznej inteligencji, wyszkolony w zakresie dezinformacji klimatycznej, który dokonał przeglądu ok. 4500 godzin filmów poświęconych tematyce klimatycznej, opublikowanych na 96 kanałach od 2018 roku.
Czytaj więcej
Z badania przeprowadzonego przez Centrum Przeciwdziałania Nienawiści Cyfrowej (CCDH) wynika, że ponad jedna trzecia brytyjskich nastolatków uważa, iż obawy dotyczące zmian klimatycznych są „przesadzone”. Zdaniem ekspertów nie bez znaczenia jest to, że w niezwykle popularnym wśród młodzieży serwisie YouTube pojawia się coraz więcej treści zaprzeczających zmianom klimatu.
Jak się okazało, obecnie coraz rzadziej pojawiają się filmy podważające istnienie kryzysu klimatycznego lub fakt, że jest on napędzany przez emisje gazów cieplarnianych, głównie pochodzące ze spalania paliw kopalnych i stanowią jedynie 30 proc. wszystkich treści dezinformacyjnych.