Raport: nowy rodzaj dezinformacji klimatycznej rośnie w siłę. Youtube bezradny

Siewcy dezinformacji nie są już w stanie negować zmian klimatycznych, dlatego zmienili strategię – przekonują autorzy raportu przygotowanego przez brytyjską organizację CCDH. Google na razie nie potrafi się przeciwstawić nowej fali dezinformacji klimatycznej – dodają autorzy analizy.

Publikacja: 18.01.2024 16:52

Zdaniem autorów raportu, nowy rodzaj dezinformacji klimatycznej na YouTubie to już 70 procent całośc

Zdaniem autorów raportu, nowy rodzaj dezinformacji klimatycznej na YouTubie to już 70 procent całości przekazu na kanałach prowadzonych przez ludzi i organizacje kwestionujące zmiany klimatyczne.

Foto: NordWood Themes Unsplash

Brytyjska organizacja pozarządowa Centrum Przeciwdziałania Nienawiści Cyfrowej (CCDH) opublikowała raport dotyczący szerzenia nieprawdziwych informacji na temat konsensusu naukowego w sprawie zmian klimatu na YouTubie.

Zdaniem autorów opracowania, treści zawierające dezinformację klimatyczną wciąż pojawiają się w filmach publikowanych na YouTube, jednak w ciągu ostatnich lat zmieniły się metody działania ludzi, którzy zaprzeczają kryzysowi klimatycznemu. Coraz trudniej jest im kwestionować zmiany klimatyczne w sytuacji, gdy różne regiony świata coraz częściej doświadczają ekstremalnych zjawisk pogodowych. Dlatego zmienili strategię działania i są coraz bardziej skuteczni.

Dezinformacja klimatyczna na YouTubie

Analiza CCDH dotyczyła 96 kanałów na Youtubie znanych z szerzenia fałszywych twierdzeń na temat zmian klimatu. Chodzi m.in. o libertariańskie grono doradców Heartland Institute, konserwatywną organizację non-profit PragerU oraz kontrowersyjnego kanadyjskiego psychologa Jordana Petersona. W badaniu CCDH wykorzystano model sztucznej inteligencji, wyszkolony w zakresie dezinformacji klimatycznej, który dokonał przeglądu ok. 4500 godzin filmów poświęconych tematyce klimatycznej, opublikowanych na 96 kanałach od 2018 roku.

Czytaj więcej

Co trzeci brytyjski nastolatek uważa, że obawy dot. zmian klimatu „to przesada”

Jak się okazało, obecnie coraz rzadziej pojawiają się filmy podważające istnienie kryzysu klimatycznego lub fakt, że jest on napędzany przez emisje gazów cieplarnianych, głównie pochodzące ze spalania paliw kopalnych i stanowią jedynie 30 proc. wszystkich treści dezinformacyjnych.

Jednocześnie jednak na YouTube pojawia się coraz więcej filmów, w których rozwiązania zmierzające do powstrzymania zmian klimatu są oceniane jako niewykonalne (to najpopularniejszy rodzaj narracji zdaniem autorów raportu CCDH), globalne ocieplenie przedstawiane jest też jako zjawisko neutralne lub wręcz korzystne, a autorytetom klimatycznym zarzuca się brak wiarygodności.

W 2023 roku treści tego typu stanowiły aż 70 proc. wszystkich filmów zawierających fałszywe twierdzenia na temat klimatu, w porównaniu do 35 procent w 2018 roku. Zdaniem autorów raportu wynika to z faktu, że dowody naukowe są obecnie bardziej akceptowane i trudne do podważenia, łatwiej zatem przekonać odbiorców dyskredytując konkretne osoby i rozwiązania.

Autorzy raportu krytykują też Google, właściciela platformy Youtube. Ich zdaniem Google musi dostosować swoją politykę do realiów dezinformacji klimatycznej nowego typu. Ich zdaniem Youtube zarabia na tego typu treściach, choć oficjalna polityka tego serwisu wyraźnie zabrania umieszczania reklam czy monetyzacji treści, które kwestionują naukowy konsensus dotyczący istnienia i przyczyn zmian klimatu.

Poproszony przez serwis „The Verge” o skomentowanie sprawy rzecznik Google'a Nate Funkhouser stwierdził, że „debata lub dyskusje na tematy dotyczące zmian klimatycznych, w tym dotyczące polityki publicznej lub badań, są dozwolone”, a filmy zawierające treści sprzeczne z polityką firmy dotyczącą dezinformacji klimatycznej są objęte zakazem reklam. Autorzy raportu CCDH wskazują jednak, że przy niektórych filmach, mimo zawartości treści zaprzeczających naukowemu konsensusowi w sprawie zmian klimatu, pojawiały się reklamy.

Brytyjska organizacja pozarządowa Centrum Przeciwdziałania Nienawiści Cyfrowej (CCDH) opublikowała raport dotyczący szerzenia nieprawdziwych informacji na temat konsensusu naukowego w sprawie zmian klimatu na YouTubie.

Zdaniem autorów opracowania, treści zawierające dezinformację klimatyczną wciąż pojawiają się w filmach publikowanych na YouTube, jednak w ciągu ostatnich lat zmieniły się metody działania ludzi, którzy zaprzeczają kryzysowi klimatycznemu. Coraz trudniej jest im kwestionować zmiany klimatyczne w sytuacji, gdy różne regiony świata coraz częściej doświadczają ekstremalnych zjawisk pogodowych. Dlatego zmienili strategię działania i są coraz bardziej skuteczni.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Klimat i ludzie
Klimatyczna Bzdura Roku dla posłanki Suwerennej Polski. Internauci wybrali
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć samochód w nowej firmie?
https://autosalon.moto.rp.pl/artykul/nowy-samochod-w-nowej-firmie
Klimat i ludzie
Pierwszy kraj na świecie zakazuje „wiecznych chemikaliów” w kosmetykach
Klimat i ludzie
Badanie: połowa Polaków gotowa zrezygnować z auta, by zapobiec zmianom klimatu
Klimat i ludzie
Co trzeci brytyjski nastolatek uważa, że obawy dot. zmian klimatu „to przesada”
Klimat i ludzie
W kurortach narciarskich zabraknie śniegu? Nowy raport pokazuje skalę problemu