Raport: samochody osobowe w UE wciąż emitują za dużo CO2. Winna moc silników

Emisje CO2 związane z transportem pozostają na takim samym poziomie jak 12 lat temu – oceniają eksperci Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO). Postęp technologiczny nie przynosi oczekiwanych korzyści dla środowiska, bo jednocześnie rosną masa samochodów i moc ich silników.

Publikacja: 25.01.2024 14:54

W ostatnich kilkunastu latach w UE masa pojazdów wzrosła średnio o 10 proc. Większa jest także moc s

W ostatnich kilkunastu latach w UE masa pojazdów wzrosła średnio o 10 proc. Większa jest także moc silników – wzrosła ona średnio o 25 proc.

Foto: Adobe Stock

Eksperci Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO) poinformowali w najnowszym raporcie, iż rzeczywiste emisje CO2 pochodzące z większości samochodów osobowych poruszających się po drogach w państwach należących do Unii Europejskiej, od ponad dekady nie spadają. Zdaniem specjalistów, mimo działań zmierzających do redukcji emisji CO2, są one na takim samym poziomie jak 12 lat temu.

Jak stwierdzili kontrolerzy w sprawozdaniu, Unia Europejska nie będzie w stanie ograniczyć emisji CO2 pochodzącej z nowych samochodów zgodnie z planem, dopóki nie spełnione zostaną kluczowe warunki. Specjaliści są co prawda zdania, że UE może zbliżyć się do celu, jakim jest bezemisyjność unijnego parku pojazdów – rozwiązaniem mają być tu samochody elektryczne. „By faktycznie ten cel osiągnąć, należy jednak z tym przyspieszyć” – zaznaczają jednak eksperci. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Emisje
Raport: Połowa globalnych emisji CO2 to zasługa 36 firm. Na liście potentaci
Emisje
Emisja gazów cieplarnianych w Europie: Niemcy liderem. Jak wypadła Polska?
Emisje
Branża turystyczna coraz bardziej szkodzi środowisku. 3 mocarstwa na czele listy
Emisje
Nowy raport ONZ na temat redukcji emisji. Kto ma najwięcej do zrobienia?
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Emisje
UE zmniejsza emisje gazów cieplarnianych. „Największy spadek od dekad”