Reklama

Wizzair i Ryanair emitują jeszcze więcej CO2 niż przed pandemią

W minionym roku emisje dwutlenku węgla w tanich liniach lotniczych Ryanair i Wizzair były wyższe niż w 2019 r. - wynika z raportu Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska.

Publikacja: 13.04.2023 10:28

Wizzair i Ryanair emitują jeszcze więcej CO2 niż przed pandemią

Foto: AdobeStock

adm

Ryanair, którego działalność wygenerowała 13,3 milionów ton dwutlenku węgla, jest najbardziej emisyjną linią lotniczą w Europie - pisze portal Greennews, powołując się na Europejską Federację Transportu i Środowiska. Loty, które zrealizował Wizzair, doprowadziły zaś do emisji 3,7 mln ton CO2.

Dane z minionego roku porównano do tych z roku z 2019 z prostej przyczyny – był to ostatni rok przed pandemią. 

Zdaniem Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska, branża wciąż łamie zobowiązania mówiące o tym, że przewoźnicy powinni walczyć z nadmiernymi emisjami dwutlenku węgla.

Czytaj więcej

Google zaniża emisje lotów, tłumacząc, że to decyzja biznesowa

Jak zaznaczono, roczne emisje w lotnictwie są efektem powrotu do lotów krótkodystansowych. Linie lotnicze Lufthansa czy Air France w 2022 roku – biorąc pod uwagę trasy długodystansowe – wyemitowały mniej niż trzy lata wcześniej.

Reklama
Reklama

Mimo że lotnictwo objęte jest systemem handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), to korzysta z ulg. System działa jednak wyłącznie w przypadku lotów na terenie Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii oraz Szwajcarii, co sprawia, że linie obsługujące loty długodystansowe unikają ponoszenia kosztów wpływu na środowisko. W przypadku tanich linii lotniczych, jak Ryanair czy Wizzair, opłatę tę ponoszą klienci.

Europejska Federacja Transportu i Środowiska jest zdania, że obecnie Unia Europejska stosuje prawo, które nie uszczelnia systemu emisji, co sprawia, że niektóre linie lotnicze nie płacą za swoje działania mające negatywny wpływ na środowisko.

W odpowiedzi na artykuł, skontaktował się z nami przedstawiciel firmy Ryanair. Jak zaznaczyły linie lotnicze, dane zawarte w tekście opierają się na danych ETS, które obejmują wyłącznie ruch wewnątrzeuropejski oraz nie obejmują lotów długodystansowych. „Ryanair od dawna prowadzi kampanię na rzecz rozszerzenia ETS na wszystkie loty odlatujące z Unii Europejskiej. Loty długodystansowe stanowią jedynie 6 proc. wszystkich lotów w UE, ale emitują ponad 50 proc. emisji lotniczych we Wspólnocie, a mimo to są wyłączone z systemu ETS” – podkreślono.  

Ryanair zauważył również, że „ma najniższą emisję CO2 na pasażera spośród wszystkich głównych linii lotniczych", w związku z czym nie jest "najbardziej zanieczyszczającą linią lotniczą w Europie". „Aby jeszcze bardziej zwiększyć nasz zrównoważony rozwój, zainwestowaliśmy 22 miliardy dolarów w 210 ekologicznych samolotów Gamechanger, które zmniejszają spalanie paliwa o 16 proc. i hałas o 40 proc.” – zapewnia firma.

Emisje
Katastroficzna wizja zmian klimatu coraz bardziej realna. Dwa scenariusze
Emisje
Najbogatsi ludzie na świecie pod lupą. Raport na temat emisji CO2
Emisje
Klimatyczna dezinformacja Kremla. Europa redukuje emisje, Putin planuje wzrost
Emisje
Eksperci: Porozumienie paryskie przynosi efekty. Czy to zatrzyma zmiany klimatu?
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Emisje
Globalne zużycie węgla osiągnęło w 2024 roku rekordowy poziom. „Ponury obraz”
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama