– UNEP/GRID-Warszawa
– Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie
– UNHCR, Agencja ONZ ds. Uchodźców
Działajmy wspólnie! Zmieńmy bieg zdarzeń!
Deklarujemy nasze wsparcie dla działań prowadzonych przez ONZ i współtworzące ją agendy. Powodzenie tych działań wymaga wielkiego zaangażowania wielu interesariuszy, ale też nas samych, ponieważ jesteśmy prawdopodobnie w kluczowym momencie rozwoju społecznego i ekonomicznego na Ziemi.
Opinie partnerów
Marina Dubakina, prezeska i dyrektorka generalna ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce:
Wizją IKEA w naszej codziennej działalności jest oferowanie przystępnych cenowo produktów i rozwiązań, które są coraz lepsze dla ludzi i planety.
Inspirujemy Polaków i umożliwiamy im prowadzenie zdrowego i zrównoważonego trybu życia. Dzieje się tak dzięki realizowaniu strategii People & Planet Positive – począwszy od produkcji energii odnawialnej, przez inicjatywy na rzecz ograniczania odpadów, po wspieranie edukacji ekologicznej. A to oznacza, że do 2030 r. staniemy się biznesem pozytywnym dla klimatu.
Prywatny biznes powinien mieć wkład w przyszłość naszego domu – Ziemi. Dlatego też w 2020 r. zaprzestaliśmy sprzedaży jednorazowych produktów wykonanych z plastiku: torebek na lód i żywność, worków na śmieci i słomek. Do 2030 r. produkty IKEA będą wytwarzane wyłącznie z materiałów odnawialnych lub pochodzących z recyklingu. Także drewno, które wykorzystujemy w IKEA na całym świecie, w 98 proc. pochodzi z bardziej zrównoważonych źródeł. Zależy nam na konkretnych działaniach. W 2021 r. wystartowała nasza kampania „TAK! dla edukacji klimatycznej”, w której zwracamy uwagę na potrzebę prowadzenia w szkołach rzetelnej edukacji klimatycznej, opartej na danych naukowych.
Polska stanowi ważny punkt na drodze do realizacji naszej strategii zrównoważonego rozwoju. Posiadamy tutaj 80 turbin na sześciu farmach wiatrowych o łącznej mocy 180 MW. W roku finansowym 2021 wyprodukowały one 394 GWh energii – więcej, niż zużywamy w naszych sklepach, magazynach i centrach dystrybucyjnych. W tym tygodniu ogłosiliśmy kolejną inwestycję w Polsce, której wartość to 190 mln euro. Ten park solarny i farma wiatrowa o łącznej mocy 92 MW pozwolą nam produkować 210 GWh rocznie – co odpowiada zużyciu energii elektrycznej przez ok. 36 tys. gospodarstw domowych.
Odpowiedzialność za Ziemię to też troska o jej mieszkańców. Angażujemy się w pomoc osobom doświadczonym przez wojnę i z doświadczeniem uchodźczym. W ramach stażu zatrudniamy ich w sklepie IKEA na Targówku i wspieramy w osiągnięciu samodzielności. W czasie pierwszych trzech miesięcy wojny w Ukrainie, dzięki współpracy z organizacjami pozarządowymi, wsparliśmy ponad 60 tys. osób, dostarczając do kilkudziesięciu miejsc w całej Polsce ponad 134 tys. produktów.
W dłuższej perspektywie wszyscy zapłacimy cenę, jeśli nie podejmiemy realnych i szybkich działań. Nie ma czasu do stracenia, Ziemia jest tylko jedna.
Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju, Kompania Piwowarska:
Rolą nowoczesnych firm XXI wieku, poza rozwojem swojego biznesu, jest prowadzenie działalności z pełną świadomością jej wpływu na środowisko oraz społeczeństwo, wybór najskuteczniejszych metod minimalizowania swojego wpływu oraz dążenie do stałej poprawy sytuacji, w której się znajdujemy.
W Kompanii Piwowarskiej zrównoważony rozwój jest integralną częścią strategii firmowej obejmującej cztery obszary: planeta, ludzie, profit i portfolio. Każda decyzja biznesowa, jaką podejmujemy, musi uwzględniać aspekty zrównoważonego rozwoju.
Jednocześnie wyznaczyliśmy sobie konkretne cele w zakresie SD, których realizacja jest regularnie monitorowana. Ich skutkiem jest m.in. 55-proc. redukcja emisji dwutlenku węgla w naszych browarach w 2021 r. względem 2020 r. Od ubiegłego roku 100 proc. wykorzystywanej w nich energii elektrycznej pochodzi bowiem ze źródeł odnawialnych. Ten krok ma nas doprowadzić do pełnej neutralności węglowej naszych browarów do 2030 r. A dalej – w perspektywie 2050 r. – do neutralności węglowej w całym łańcuchu wartości.
W 2021 r. do uwarzenia 1 litra piwa zużyliśmy zaledwie 2,65 litra wody – to świetny wynik na tle branży, ale naszą ambicją na kolejne lata są 2 litry.
Już teraz zaczęliśmy działać, aby osiągnąć te cele, i wiemy, że możemy to zrobić tylko w ramach współpracy z innymi – ucząc się od spółek Grupy Asahi, której jesteśmy częścią, i szukając wspólnych rozwiązań z naszymi klientami. Świetnym przykładem takiej współpracy jest projekt Single Source, w ramach którego wspólnie z naszym klientem udało nam się zmniejszyć emisje związane z dostawami piwa o ponad 260 ton CO2 rocznie.
Rosnąca świadomość społeczna zagrożeń związanych z kryzysem klimatycznym skutkuje coraz wyższymi oczekiwaniami wobec firm, co powoduje tworzenie się zaskakujących niekiedy powiązań. Jedna z marek piwa Kompanii Piwowarskiej – Żubr – działa na rzecz zachowania bioróżnorodności. W 2020 r. powołała swój fundusz, w ramach którego przeznacza co roku milion złotych na ratowanie zagrożonych gatunków. A jej ostatnim osiągnięciem było wykupienie od prywatnych właścicieli gruntów, które przekazała Biebrzańskiemu Parkowi Narodowemu. Fundusz Żubra to inwestycja – i w naszą wspólną przyszłość, i w rozwój wizerunku marki wśród konsumentów.
Tomasz Kurpiewski, sustainability senior manager, McDonald’s Polska:
McDonald’s to marka rozpoznawalna nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Naszą skalę działania wykorzystujemy do edukacji i wzmacniania odpowiedzialnych postaw wśród gości. Zasięg działalności naszej organizacji jest dla nas szansą na wywieranie pozytywnego wpływu w dużej skali i w wielu obszarach. Podejmujemy działania w kierunku redukcji emisji gazów cieplarnianych i planujemy do 2030 r. osiągnąć redukcję w naszych restauracjach o 36 proc., a w całym łańcuchu dostaw – o 31 proc. To pierwszy krok, gdyż do 2050 r. planujemy osiągnąć zeroemisyjność. Nasze działania to wprowadzanie nowych energooszczędnych technologii, stosowanie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, promowanie wśród naszych dostawców zrównoważonego rolnictwa i hodowli. Dziś posiadanie krótkiego łańcucha dostaw opartego na lokalnych polskich dostawcach powoduje, że jest on nie tylko efektywny, ale w sposób zrównoważony pozwala gospodarować zasobami, dzięki czemu jest bardziej przyjazny dla planety. Ważnym elementem naszej strategii jest inspirowanie naszych gości w tym zakresie poprzez edukację i prezentowanie dobrych rozwiązań.
Przykładem takiego rozwiązania jest gospodarowanie odpadami w systemie obiegu zamkniętego. W naszych restauracjach zostały zainstalowane kosze do segregacji odpadów. Podstawowym założeniem było stworzenie intuicyjnego rozwiązania pozwalającego na szybkie posegregowanie odpadów na poszczególne frakcje. Zestawiając to rozwiązanie z nowoczesnymi koncepcjami już na etapie projektowania naszych opakowań, które zakładają ich recykling, została razem z naszym partnerem opracowana technologia, dzięki której jesteśmy w stanie przetwarzać odpady papierowe zabrudzone lub zawierające domieszkę polimeru na atestowane ręczniki papierowe. Dzięki temu jesteśmy w stanie odzyskiwać ponad 70 proc. włókien papierowych. Warto wspomnieć, że tylko 5 proc. wszystkich opakowań w restauracjach nie jest papierowych. W planach są kolejne produkty z recyklingu, takie jak papier toaletowy i tacki do napojów. Naszym celem jest, aby do 2025 r. 100 proc. odpadów z sal jadalnych McDonald’s było poddawanych recyklingowi.
Jesteśmy też świadomi, że część odpadów wypada z obiegu w restauracjach. Naszą odpowiedzią jest projekt EcoHeroes, którego celem są akcje zbiórki odpadów przez naszych pracowników i lokalnych mieszkańców w przestrzeni publicznej, przy współpracy samorządów. Od początku akcji, tzn. października 2021 r., do końca marca br. w 569 wydarzeniach wzięło udział 1980 pracowników restauracji, którzy zebrali 3893 60-litrowe worki z odpadami.