TOGETAIR 2022: Wzrost gospodarczy pomaga utrzymać zielony kurs

W jaki sposób Europa może dojść do zerowej emisji i redukcji CO2 – między innymi o tym dyskutowano w drugim dniu szczytu klimatycznego TOGETAIR ’22.

Publikacja: 21.04.2022 22:34

Anna Moskwa, Minister Klimatu i Środowiska podczas szczytu klimatycznego TOGETAIR 2022.

Anna Moskwa, Minister Klimatu i Środowiska podczas szczytu klimatycznego TOGETAIR 2022.

Foto: mat.pras.

– Jestem już trzeci raz na szczycie. Bardzo ciekawe tematy, dobre debaty, ogromna oglądalność, w kraju i za granicą. To pokazuje, że te tematy są ważne bez względu, jak często o nich rozmawiamy – mówiła minister klimatu i środowiska Anna Moskwa, rozpoczynając drugi dzień szczytu klimatycznego TOGETAIR.

Sprawiedliwa transformacja wymaga nowych technologii, nowych łańcuchów dostaw i nowych ścieżek dla biznesu. Czy program zeroemisyjny jest realistyczny, czy ryzykowny? W jaki sposób Europa może dojść do zerowej emisji i redukcji CO2? – na te pytania starali się odpowiedzieć uczestnicy panelu międzynarodowego. Judita Liukaitytė-Kukienė z litewskiego Ministerstwa Środowiska zwracała uwagę, że rosyjska inwazja na Ukrainę wpłynęła na litewską politykę energetyczną. Yvon Slingenberg, dyrektor w DG Climate Action, w swoim wystąpieniu podkreśliła potrzebę szybkiego przejścia na bezemisyjność, żeby nie polegać na ropie i gazie z Rosji. Christian Stenberg z duńskiego Ministerstwa Klimatu i Energii przyrównał sytuację Polski do sytuacji Danii kilka dekad temu. – W latach 90. XX wieku Dania była uzależniona od energii generowanej z węgla, a obecnie już 75–80 proc. energii pochodzi z OZE – mówił. Jako czynniki konieczne do transformacji wskazał poparcie społeczeństwa dla idei zmiany, a także konieczność wzrostu gospodarczego dla utrzymania zielonego kursu.

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Materiał Promocyjny
Zmiany na rynku napojów. PepsiCo wyznacza trendy
Materiał Promocyjny
Wypełniacze z kartonu? Sprawdź, co zrobić ze zużytymi kartonami
Ekotrendy
Niezrealizowane proklimatyczne obietnice
Ekotrendy
ESG coraz mocniej wkracza do biznesowego świata
Ekotrendy
Rząd nie słucha naukowców