Bioodpady to wyzwanie dla Europy. Ambicje nie idą w parze z realizacją

Skuteczne zarządzanie bioodpadami stało się centralnym wyzwaniem środowiskowym i politycznym w Unii Europejskiej. Jednak postępy są bardzo zróżnicowane – niektóre kraje są liderami, a inne mają trudności ze spełnieniem podstawowych wymagań – mówi Paolo Campanella, Sekretarz Generalny FEAD, Europejskiego Stowarzyszenia Gospodarki Odpadami.

Publikacja: 29.05.2025 08:17

Najbardziej złożonym wyzwaniem w zakresie gospodarowania odpadami biologicznymi w Europie jest luka

Najbardziej złożonym wyzwaniem w zakresie gospodarowania odpadami biologicznymi w Europie jest luka między ambicjami politycznymi a rzeczywistością – mówi Paolo Campanella, Sekretarz Generalny FEAD, Europejskiego Stowarzyszenia Gospodarki Odpadami.

Foto: Adobe Stock

Jak Europa obecnie radzi sobie z gospodarką bioodpadami? Które kraje europejskie są prymusami, a które zostały z tyłu? 

Zmieniona dyrektywa ramowa w sprawie odpadów wprowadziła nowy wymóg selektywnej zbiórki bioodpadów. Do 31 grudnia 2025 roku bioodpady muszą być albo oddzielane i poddawane recyklingowi u źródła, albo zbierane oddzielnie i nie łączone z innymi rodzajami odpadów. Obecnie sytuacja w krajach unijnych jest bardzo zróżnicowana. Ogólnie rzecz biorąc, ponieważ kompetencje dotyczące środowiska i odpadów są zdecentralizowane, między regionami występują ogromne dysproporcje. 

Jakie jest największe ryzyko związane z nieprawidłowym zarządzaniem bioodpadami z punktu widzenia środowiska i klimatu?

Największe ryzyko wiąże się z utratą cennych zasobów organicznych, które są kluczowe dla produkcji energii odnawialnej w oparciu o biogaz i biometan, a także istotne dla zdrowia gleb czy gospodarki o obiegu zamkniętym. W GOZ bioodpady powinny być poddawane przetwarzaniu w oparciu o technologie, które wykorzystują odpady jako źródło cennych zasobów, takich jak składniki odżywcze, substancje organiczne i energia. Kompostowanie i fermentacja beztlenowa to biologiczne metody przetwarzania, które można sklasyfikować jako recykling, jeśli wytworzony kompost lub fermentat zostanie wykorzystany jako produkt, materiał lub substancja z recyklingu, a w przypadku jego wykorzystania służy rolnictwu lub poprawie ekologii. Fermentacja beztlenowa wytwarza również biogaz, który może być wykorzystywany do wytwarzania ciepła i energii elektrycznej lub do przekształcenia w biometan. Składniki odżywcze, takie jak azot, fosfor czy potas, mogą zostać utracone z powodu nieprawidłowego gospodarowania odpadami biologicznymi. Kompostowanie i fermentacja beztlenowa umożliwiają recykling składników odżywczych, poprawiają strukturę gleby i retencję wody oraz zmniejszają zależność od nawozów syntetycznych, które mają duży ślad środowiskowy. Wreszcie, niewłaściwe przechowywanie lub przetwarzanie odpadów biologicznych może potencjalnie prowadzić do emisji gazów cieplarnianych i wpływu na środowisko w postaci skażenia wód gruntowych i powierzchniowych, zapachu i zanieczyszczenia powietrza, zwłaszcza gdy odpady biologiczne są nielegalnie składowane lub nie są przetwarzane.

Jaki aspekt gospodarki odpadami biodegradowalnymi należy uznać za największe wyzwanie na naszym kontynencie?

Najbardziej złożonym wyzwaniem w zakresie gospodarowania odpadami biologicznymi w Europie jest luka między ambicjami politycznymi a rzeczywistością – w szczególności powszechny brak zapewnienia wysokiej jakości czy oddzielnego zbierania odpadów biologicznych u źródła. Dyrektywa UE w sprawie odpadów biologicznych wymaga oddzielnego zbierania odpadów biologicznych, ale jedynie część państw członkowskich w pełni wdrożyła oddzielny zbiór odpadów biologicznych na poziomie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. 

W wielu miastach i na obszarach wiejskich odpady biologiczne są nadal mieszane z odpadami resztkowymi, co czyni je niezdatnymi do kompostowania lub fermentacji beztlenowej.

Niskie wskaźniki zbierania i wysoki poziom zanieczyszczeń są powszechne, co podważa jakość zebranych odpadów. Często wynika to z braku inwestycji w odpowiednią infrastrukturę, słabą świadomość społeczną i niskie zaangażowanie, a także niechęć władz miejskich do zmiany systemów, które wydają się działać „wystarczająco dobrze” oraz niewystarczające egzekwowanie przepisów UE i krajowych. Na przykład w irlandzkim mieście Sligo kampania na rzecz podniesienia świadomości znacznie zwiększyła liczbę gospodarstw domowych uczestniczących w selektywnej zbiórce bioodpadów i zmniejszyła poziom zanieczyszczeń z 18 procent do 1 procenta, a udział bioodpadów w odpadach resztkowych o 10 punktów procentowych.

Różnice w wynikach, jeśli chodzi o zarządzanie odpadami biologicznymi, między krajami europejskimi są dość znaczące. Ramowa dyrektywa UE w sprawie odpadów nakazuje wprowadzenie selektywnej zbiórki odpadów biologicznych do 2024 roku, ale wdrażanie wygląda różnie, w zależności od kraju. Co należy zrobić, aby mieć pewność, że kraje UE będą w stanie nadrobią zaległości?

Dysproporcje w wynikach zarządzania odpadami biologicznymi w UE odzwierciedlają głębszy problem: zobowiązania polityczne są jasne, ale krajowe możliwości i polityka wciąż znacznie się różnią. Aby mieć pewność, że kraje pozostające w tyle nadrobią zaległości, trzeba postawić na wielopoziomową strategię łączącą egzekwowanie, wsparcie, harmonizację i zachęty. 

Wiele krajów, szczególnie w Europie Południowej i Wschodniej, nie ma potencjału inwestycyjnego lub wiedzy technicznej, aby budować lub rozbudowywać systemy selektywnej zbiórki i przetwarzania.

Możliwymi rozwiązaniami mogą być w tym przypadku rozszerzenie mechanizmów wsparcia UE w celu współfinansowania infrastruktury odpadów biologicznych, zapewnienie pomocy technicznej w celu dzielenia się modelami i wiedzą dotyczącą procesów zbierania i przetwarzania odpadów. Na szczeblu lokalnym istotne jest zaangażowanie gmin i obywateli. Można to zrobić poprzez zachęcanie samorządów lokalnych do przyjmowania programów selektywnej zbiórki w celu zachęcenia do właściwego sortowania, poprzez wspieranie kampanii na rzecz świadomości społecznej, zwłaszcza w krajach o niskim poziomie wiedzy ekologicznej, a także poprzez oferowanie uznania i nagród dla miast i regionów o wysokich osiągnięciach.

A co poszczególne kraje mogą zrobić, aby poprawić zarządzanie bioodpadami?

Dyrektywy i strategie na poziomie UE stanowią ramy, ale klucze do faktycznego wdrożenia mają państwa członkowskie. Rządy krajowe — wraz z regionami i gminami — są odpowiedzialne za tworzenie warunków prawnych, finansowych i operacyjnych, które określają, jak skutecznie odpady biologiczne są zbierane, przetwarzane i waloryzowane. Aby lepiej zarządzać odpadami biologicznymi i zapewnić im silniejsze wsparcie i impuls, państwa członkowskie powinny wprowadzić do prawa krajowego obowiązkowe wymogi dotyczące selektywnej zbiórki, mające zastosowanie do wszystkich gmin i głównych producentów odpadów biologicznych, ustanowić normy techniczne i wytyczne dotyczące pojemników na odpady, częstotliwości, komunikacji i kontroli zanieczyszczeń, oferować gminom wsparcie finansowe, szkolenia i pomoc techniczną w celu projektowania skutecznych schematów i promowania modeli zbiórki, które są lepsze pod względem uczestnictwa i jakości. Aby zwiększyć zrozumienie i uczestnictwo obywateli, można podjąć pewne działania, już wdrożone w niektórych państwach członkowskich, takie jak ogólnokrajowe kampanie edukacyjne na temat tego, jak i dlaczego należy sortować bioodpady, zestawy narzędzi komunikacyjnych i szkolenia zawodowe wspierające gminy, kampanie zachęcające szkoły, budynki publiczne i sprzedawców żywności do modelowania najlepszych praktyk. Aby wspierać rozwój rynku kompostu, przefermentowanego materiału i biogazu, konieczne byłoby natomiast stworzenie krajowych systemów zapewniania jakości dla kompostu i przefermentowanego materiału w celu zwiększenia zaufania wśród rolników i zarządców gruntów, promowanie stosowania kompostu poprzez dotacje rolno-środowiskowe, programy dotyczące zdrowia gleby lub zielone zamówienia publiczne, ustanowienie systemów zielonego etykietowania lub certyfikacji dla produktów pochodzących z bioodpadów i wreszcie zapewnienie stabilnych zachęt do wtryskiwania biometanu do sieci gazowych lub jego stosowania jako paliwa transportowego, zgodnie z polityką energetyczną UE.

Jak Europa obecnie radzi sobie z gospodarką bioodpadami? Które kraje europejskie są prymusami, a które zostały z tyłu? 

Zmieniona dyrektywa ramowa w sprawie odpadów wprowadziła nowy wymóg selektywnej zbiórki bioodpadów. Do 31 grudnia 2025 roku bioodpady muszą być albo oddzielane i poddawane recyklingowi u źródła, albo zbierane oddzielnie i nie łączone z innymi rodzajami odpadów. Obecnie sytuacja w krajach unijnych jest bardzo zróżnicowana. Ogólnie rzecz biorąc, ponieważ kompetencje dotyczące środowiska i odpadów są zdecentralizowane, między regionami występują ogromne dysproporcje. 

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Odpady
Raport: Jak Polacy radzą sobie z odpadami bio? Zmotywowani, ale zagubieni
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont