Komitet Naukowy Koalicji Klimatycznej apeluje do szefów obu resortów, aby rzetelna edukacja klimatyczna zaczęła obowiązywać od września 2022 roku i opierała się o dane naukowe. Podkreślają, że jej znaczenie w kontekście walki z kryzysem klimatycznym, jest nie do przecenienia.

Czytaj więcej

Minister Czarnek: edukacja klimatyczna w szkołach od 2023 r.

„Apelujemy, by rzetelna edukacja klimatyczna znalazła się w podstawie programowej polskiej szkoły na wszystkich etapach nauczania już od września 2022 roku. Nie ma czasu do stracenia, bowiem jak pokazuje najnowszy, 6 Raport IPCC, dynamika kryzysu klimatycznego nabiera takiego tempa, że nie uratujemy naszej Planety jutro, jeśli nie zaczniemy działać dzisiaj. A działania edukacyjne są równie ważne jak decyzje polityczne dotyczące odejścia od spalania paliw kopalnych, zredukowania emisji CO2 o 65 proc. do 2030 roku i osiągnięcia globalnej neutralności klimatycznej najpóźniej do połowy wieku.” – piszą naukowcy w liście otwartym do obu ministrów.

W liście naukowcy podkreślają, że z zadowoleniem przyjęli podpisanie w dniu 17 sierpnia 2021 roku przez kierowników obu resortów listu intencyjnego wyrażającego wolę współpracy na rzecz edukacji ekologicznej i klimatycznej. Przypominają jednak, że sam list nie wystarczy, musi zostać poparty konkretnymi i niezwłocznymi działaniami. Zdaniem naukowców, do końca marca 2022 roku muszą zostać opracowane i przedstawione propozycje programowe, które następnie zostaną skierowane do konsultacji społecznych.

– Naukowcy z całego świata ostrzegają, że nasza planeta stoi w obliczu zagrożenia klimatycznego. Kryzys klimatyczny już nadszedł i przyspiesza. Obowiązuje czerwony alarm dla Ziemi, a polska szkoła tego nie dostrzega. Szkoła musi zacząć uczyć prawdy o świecie, w którym przyszło nam żyć, o skali zagrożenia dot. m.in. zmiany klimatu i o koniecznych działaniach. Tylko potraktowanie przez szkoły edukacji klimatycznej jako najpilniejszego zadania daje szansę, że wychowamy pokolenie młodych ludzi, którzy zatroszczą się we właściwy sposób o miejsce, w którym żyjemy – podkreśla prof. dr hab. Piotr Skubała.

W liście apelu Komitet Naukowy Koalicji Klimatycznej podkreśla konieczność zaznajomienia polskiej młodzieży z faktami naukowymi dotyczącymi kryzysu klimatycznego wywołanego antropogenicznymi emisjami gazów cieplarnianych. W obowiązujących obecnie programach nauczania w zasadzie nie porusza się tego wątku, nie ma również mowy o jego negatywnych skutkach dla społeczeństwa, przyrody i gospodarki.

„Młodzi ludzie muszą być świadomi co jest jego przyczyną i jakie działania muszą zostać podjęte, aby uchronić świat dla przyszłych pokoleń. Powstrzymanie zmiany klimatu oraz adaptowanie się do jej skutków wymaga wiedzy. Tylko dzięki tej wiedzy młodzi ludzie będą świadomymi obywatelami dokonującymi mądrych i odpowiedzialnych wyborów. Na Państwa barkach leży odpowiedzialność, żeby młodzież w tę wiedzę jak najszybciej wyposażyć” – czytamy w liście do szefów obu resortów.

– Popieram apel środowisk naukowych dotyczący zdecydowanego wprowadzenia edukacji klimatycznej w Polsce. Krytycznie potrzebujemy w naszym kraju rzetelnej wiedzy na temat problemu uznawanego za "największe zagrożenie, z jakim ma do czynienia człowiek współczesny" (są to słowa Sekretarza Generalnego ONZ, Antonio Guterresa). O taką edukację prosi na całym świecie młodzież, domagają się też jej eksperci. Klimatolodzy niemal jednomyślnie podkreślają, że musimy w trybie pilnym zdekarbonizować gospodarkę. Stawką w grze jest życie, które znamy i stabilna przyszłość ludzkości. By projekt ten miał szansę się powieść, potrzebujemy dobrze wyedukowanych w tym zakresie obywateli – mówi prof. dr hab. Ewa Bińczyk.

Cały apel Komitetu Naukowego Koalicji Klimatycznej jest dostępny tutaj: http://www.koalicjaklimatyczna.org/uploads/11.01.2022_KN_apel_edu_klimatyczna.pdf