Komitet Naukowy Koalicji Klimatycznej apeluje do szefów obu resortów, aby rzetelna edukacja klimatyczna zaczęła obowiązywać od września 2022 roku i opierała się o dane naukowe. Podkreślają, że jej znaczenie w kontekście walki z kryzysem klimatycznym, jest nie do przecenienia.
Czytaj więcej
Ministerstwo Edukacji i Nauki rozpocznie prace, których efektem będzie wprowadzenie do szkół edukacji klimatycznej w 2023 roku – taką deklarację złożył minister Przemysław Czarnek w trakcie rozmów z grupą aktywistek i aktywistów z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego.
„Apelujemy, by rzetelna edukacja klimatyczna znalazła się w podstawie programowej polskiej szkoły na wszystkich etapach nauczania już od września 2022 roku. Nie ma czasu do stracenia, bowiem jak pokazuje najnowszy, 6 Raport IPCC, dynamika kryzysu klimatycznego nabiera takiego tempa, że nie uratujemy naszej Planety jutro, jeśli nie zaczniemy działać dzisiaj. A działania edukacyjne są równie ważne jak decyzje polityczne dotyczące odejścia od spalania paliw kopalnych, zredukowania emisji CO2 o 65 proc. do 2030 roku i osiągnięcia globalnej neutralności klimatycznej najpóźniej do połowy wieku.” – piszą naukowcy w liście otwartym do obu ministrów.
W liście naukowcy podkreślają, że z zadowoleniem przyjęli podpisanie w dniu 17 sierpnia 2021 roku przez kierowników obu resortów listu intencyjnego wyrażającego wolę współpracy na rzecz edukacji ekologicznej i klimatycznej. Przypominają jednak, że sam list nie wystarczy, musi zostać poparty konkretnymi i niezwłocznymi działaniami. Zdaniem naukowców, do końca marca 2022 roku muszą zostać opracowane i przedstawione propozycje programowe, które następnie zostaną skierowane do konsultacji społecznych.
– Naukowcy z całego świata ostrzegają, że nasza planeta stoi w obliczu zagrożenia klimatycznego. Kryzys klimatyczny już nadszedł i przyspiesza. Obowiązuje czerwony alarm dla Ziemi, a polska szkoła tego nie dostrzega. Szkoła musi zacząć uczyć prawdy o świecie, w którym przyszło nam żyć, o skali zagrożenia dot. m.in. zmiany klimatu i o koniecznych działaniach. Tylko potraktowanie przez szkoły edukacji klimatycznej jako najpilniejszego zadania daje szansę, że wychowamy pokolenie młodych ludzi, którzy zatroszczą się we właściwy sposób o miejsce, w którym żyjemy – podkreśla prof. dr hab. Piotr Skubała.