Program przestawiania polskiej motoryzacji na prąd dostanie więcej wiatru w żagle. Rozpędzi go uruchomienie dopłat do zakupu samochodów elektrycznych dla przedsiębiorców, już wcześniej zapowiedziane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 22 listopada. Wsparcie objęło zarówno samochody osobowe, jak i auta dostawcze, a także pojazdy kategorii L (dwukołowe lub trójkołowe). Mogą się o nie starać przedsiębiorstwa, jednostki sektora finansów publicznych, instytuty badawcze, stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie i rolnicy indywidualni.
W przypadku zakupu osobowych e-aut przewidziana jest dotacja w wysokości 18 750 zł lub 27 000 zł, jeśli deklarowany roczny przebieg samochodu będzie nie niższy niż 15 tys. km. – W przypadku samochodów dostawczych dotacja będzie wyższa, w zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 lub 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu, przy czym nie będzie obowiązywał limit cenowy.
Od połowy lipca o wsparcie mogą się ubiegać osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Refundacja kosztów zakupu „elektryka" (wsparcie otrzymuje się dopiero po jego zakupie) wynosi 18,75 tys. zł, a dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny sięga 27 tys. zł.
Musimy przyspieszyć
Jak podaje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych, w końcu października 2021 r. w Polsce były zarejestrowane 33 143 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Przez pierwszych dziesięć miesięcy tego roku ich liczba zwiększyła się o 11 549 sztuk, tj. o 105 proc. w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej – wynika z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększył się do 1412 pojazdów.
Mimo dynamicznego wzrostu wciąż mocno odstajemy od europejskiej czołówki. Po I połowie 2021 r. udział e-aut w krajowym rynku wynosił niespełna 3 proc., tymczasem według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA w III kw. 2021 r. odsetek zelektryfikowanych aut (w pełni elektrycznych i hybryd plug-in) w sprzedaży samochodów osobowych w całej Unii Europejskiej sięgnął 18,9 proc.