88 proc. Polaków przyznaje, że podoba im się pomysł wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce - wynika z badania ARC Rynek i Opinia. Przeciwników tego rozwiązania jest 6 proc., taki sam odsetek badanych nie ma na ten temat zdania
Zdaniem Adama Czarneckiego z ARC Rynek i Opinia badanie pokazuje, że uruchomienie systemu kaucyjnego w Polsce będzie dla konsumentów zachęcające, a motywacje do korzystania z niego mogą być różne w różnych kategoriach wiekowych. Jak wskazał, dla starszego pokolenia nie jest to nowość, gdyż pamięta system kaucyjny z czasów PRL, a dla młodszego - motywacją mogą być kwestie ekologiczne. Ekspert zaznaczył, że zwiększanie kwoty kaucji podraża sam produkt, więc maksymalizowanie tej kwoty nie do końca jest korzystne.
Czytaj więcej
Przekazany do konsultacji publicznych projekt ustawy dotyczącej sytemu kaucyjnego nie przewiduje istotnych rozwiązań, które sprawdziły się w praktyce w wielu krajach Europy. Eksperci i przedstawiciele biznesu wskazują na jego słabości.
Z badania wynika, że 88 proc. Polaków przyznaje, że podoba im się pomysł wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Jednocześnie część z nich uzależnia korzystanie z systemu kaucyjnego od dwóch czynników - miejsca oddawania opakowań oraz opłacalności. Preferowaną formą zwrotów opakowań jest zwrot do automatów na opakowania. 35 proc. respondentów obawia się, że ceny produktów w opakowaniach zwrotnych będą wyższe niż dotychczas.
Przeciwników tego rozwiązania jest 6 proc., taki sam odsetek badanych nie ma na ten temat zdania. Średnio 3 proc. badanych uważa, że nic i nikt nie zmusi ich do oddawania opakowań zwrotnych do sklepu - w przypadku młodych ludzi (od 18 do 24 lat) ten odsetek jest ponad dwukrotnie wyższy i wynosi 7 proc., a 6 proc. obawia się, że nie będzie miał na to czasu. Jak wynika z badania, korzystanie z systemu kaucyjnego część Polaków uzależnia od tego, czy będą mogli zwracać opakowania w najbliższym sklepie (50 proc.) i czy będzie im się to finansowo opłacało (36 proc.).