Ewolucja utrudni walkę z katastrofą klimatyczną? „Potrzebujemy nowego systemu”

Naukowcy doszli do wniosku, że te same cechy, które pomogły ludzkości zdominować Ziemię, mogą się okazać przeszkodą w rozwiązaniu problemu pogłębiającego się kryzysu klimatycznego.

Publikacja: 05.01.2024 13:35

„Ludzie sprawnie wydobywają ziemskie zasoby, z większym trudem przychodzi im współpraca na skalę niezbędną do rozwiązania problemów środowiskowych” – zauważają badacze.

Foto: Matt Palmer Unsplash

W ciągu ostatnich 100 000 lat wpływ ludzi na środowisko znacząco się zwiększył, co ma związek z ciągłym rozwojem narzędzi oraz systemów wykorzystywania zasobów naturalnych. W ramach prowadzonego na Uniwersytecie w Maine badania, naukowcy postanowili poszukać odpowiedzi na kilka pytań dotyczących związku pomiędzy ewolucją a zmianami klimatu.

Zespół badaczy kierowany przez biologa ewolucyjnego Tima Waringa chciał zrozumieć w jaki sposób ewolucja człowieka funkcjonowała w kontekście zasobów środowiskowych, w jakim stopniu przyczyniła się do licznych problemów natury ekologicznej, z którymi świat mierzy się obecnie, a także w jaki sposób globalne ograniczenia środowiskowe mogą zmienić wyniki ewolucji człowieka w przyszłości. Wyniki badania opublikowano na łamach czasopisma Philosophical Transactions of the Royal Society B.

Badacze: ewolucja utrudni walkę z katastrofą klimatyczną

Autorzy badania zauważyli, że choć postępujące zmiany klimatu stanowią poważne zagrożenie dla życia, którego ludzie są świadomi, to podejmowane przez nich działania – zarówno przez jednostki, jak i rządy – nie są tak zdecydowane, jak należałoby się spodziewać w takiej sytuacji. Ludzie chętnie wykorzystują naturę dla własnych korzyści, dzięki „akumulacji adaptacyjnych cech kulturowych – systemów społecznych i technologii”.

Wielki mróz w Rosji. W Petersburgu padł historyczny rekord

Naukowcy podkreślają też, że zmiany kulturowe postępują szybciej niż ewolucja, dzięki czemu ludziom z łatwością przyszła kolonizacja wszystkich terenów nadających się do zamieszkania na całym świecie. Zwracają jednocześnie uwagę na fakt, że choć ludzie sprawnie wydobywają ziemskie zasoby, z większym trudem przychodzi im współpraca na skalę niezbędną do rozwiązania problemów środowiskowych.

W badaniu zwrócono uwagę na dwa wzorce związane ze zrównoważonymi praktykami. Autorzy badania zauważyli, że z reguły zrównoważone systemy pojawiają się już po wyczerpaniu zasobów lub degradacji środowiska (co widać na przykładzie wprowadzenia regulacji emisji przemysłowych podczas kryzysu w Stanach Zjednoczonych po wystąpieniu kwaśnych deszczów i odkryciu związku pomiędzy nimi a zanieczyszczeniem powietrza).

Najczęściej też skuteczna ochrona środowiska ma miejsce w obrębie społeczeństw, a nie między nimi, co wskazuje na trudność we współpracy w takich kwestiach. Tymczasem globalne problemy klimatyczne, z którymi mierzy się obecnie świat, wymagają ścisłej współpracy międzynarodowej oraz wprowadzenia zmian systemowych.

Naukowcy podkreślają, że wnioski płynące z badania mogą mieć kluczowe znaczenie w opracowywaniu strategii łagodzenia globalnej konkurencji środowiskowej.

– Skuteczne radzenie sobie z kryzysem klimatycznym będzie prawdopodobnie wymagać nowych światowych systemów regulacyjnych, gospodarczych i społecznych - takich, które zapewniają większą współpracę i władzę niż istniejące systemy, takie jak porozumienie paryskie. Aby ustanowić i obsługiwać te systemy, ludzie potrzebują funkcjonalnego systemu społecznego dla planety, którego obecnie brak – wyjaśniają autorzy badania.

Planeta