Reklama
Rozwiń
Reklama

Najważniejszy raport klimatyczny okazał się ocenzurowany

Choć 6 Raport Podsumowujący Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu należy uznać za alarmujący, okazuje się, że wiele kwestii zostało rozmytych przez kraje czerpiące zyski z mocno zanieczyszczających sektorów.

Publikacja: 28.03.2023 12:03

Najważniejszy raport klimatyczny okazał się ocenzurowany

Foto: Adobe Stock

W Biuletynie Negocjacyjnym Międzynarodowego Instytutu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (IISD) ujawniono szczegóły przebiegu negocjacji w szwajcarskim Interlaken. Jak wynika z publikacji, część krajów skutecznie wywalczyła zmiany w treści 6 Raportu Podsumowującego IPCC, które wpłynęły na ostateczne brzmienie dokumentu.

Zdecydowany sprzeciw wobec szeregu sformułowań, które miały się znaleźć w raporcie, zgłaszała Arabia Saudyjska. Jej delegaci odrzucili m.in. stanowisko Finlandii, która chciała, aby w dokumencie napisano wprost, że paliwa kopalne są podstawową przyczyną zmian klimatu. Stwierdzenie ostatecznie nie znalazło się w raporcie. Arabia Saudyjska wraz z Chinami lobbowała również za podkreśleniem wagi usuwania dwutlenku węgla (CDR) oraz wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS) jako kluczowych rozwiązań w walce ze zmianami klimatu.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Planeta
Przełomowe odkrycie pod lodem Arktyki. Badacze: „To dobra wiadomość dla klimatu"
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Planeta
Polskie rzeki i jeziora pełne leków. Eksperci biją na alarm
Planeta
Kontynent w ogniu. Ekstremalne zjawiska stają się nową rzeczywistością Europy
Planeta
Jakie było tegoroczne lato? Eksperci: Polska uniknęła losu wielu krajów Europy
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Planeta
Pożary lasów w Europie. Eksperci: Padł historyczny rekord
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama