Badacze radzą osobom otyłym: Zamiast tłustego mięsa jedzcie owady

Naukowcy z University of Illinois Urbana-Champaign są zdania, że zastąpienie tradycyjnych źródeł białka owadami, poza korzystnym wpływem na środowisko, może pomóc także w walce z otyłością.

Publikacja: 02.08.2023 15:33

Badacze radzą osobom otyłym: Zamiast tłustego mięsa jedzcie owady

Foto: Adobe Stock

Nowe przepisy Unii Europejskiej pozwalają od niedawna na stosowanie mąki ze świerszczy lub innych owadów jako dodatku do produkcji chleba czy ciast. Ogólnie poszerzono zakres gatunków owadów, które mogą być stosowane przy produkcji żywności w jej obrębie, producenci muszą jednak o tym informować konsumentów.

Podczas gdy kwestia jadalnych owadów wciąż rozpala emocje, zastąpienie tradycyjnych źródeł białka owadami może pomóc planecie, ale nie tylko. Jak wynika bowiem z badania opublikowanego w czasopiśmie naukowym "The Journal of Nutrition”, spożywanie owadów może mieć pozytywny wpływ na zdrowie człowieka – między innymi spowolnić przyrost masy ciała, wyregulować odpowiedź immunologiczną, zmniejszyć stan zapalny, poprawić metabolizm energetyczny czy korzystnie zmienić profil lipidowy.

Raport: Jedzmy mniej mięsa, albo zginiemy

Białko owadów pomoże w walce z otyłością?

Badacze University of Illinois Urbana-Champaign są zdania, że zastąpienie tradycyjnych źródeł białka owadami – poza korzystnym wpływem na środowisko naturalne – może poprawić także zdrowie osób otyłych, które stosują dietę wysokotłuszczową.

Jak zaznaczył główny autor badania opublikowanego w "The Journal of Nutrition”, prof. Kelly Swanson, "w ramach planu kontroli wagi dietetycy – poza większą ilością błonnika pokarmowego – zalecają też spożywanie większej ilości wysokiej jakości białek”. - Z wcześniejszych badań dowiedzieliśmy się, że białko z larw mącznika ma bardzo wysoką jakość i jest wysoce strawne, a do tego przyjazne dla środowiska - powiedział.

Naukowcy w ramach badania przez 12 tygodni karmili myszy dietą wysokotłuszczową z dodatkiem kazeiny – białka, które znajduje się w produktach mlecznych. Zwierzęta przestawiono później na alternatywne źródło badanego makroskładnika. Druga grupa gryzoni przez cały czas spożywała zaś niskotłuszczową dietę z kazeiną.

150 kilogramów na sekundę: jak Polacy marnują żywność

Z badań wynika, że po pierwszych 12 tygodniach badania, przed przejściem na larwy mącznika, osobniki będące na diecie wysokotłuszczowej rozwinęły otyłość i zespół metaboliczny.

Eksperyment wykazał także, że choć białko mącznika nie spowodowało utraty wagi u otyłych myszy, to tempo przyrostu masy ich ciała było dużo wolniejsze, jeśli porównać je do zwierząt, które spożywały dietę wysokotłuszczową z kazeiną.

Badacze zaznaczają więc, że choć dieta oparta na białku z owadów nie spowodowała utraty wagi, to zatrzymała jej dalszy przyrost. Ich zdaniem może być to pomocne w leczeniu osób otyłych. Pozytywnie wpłynęło to bowiem między innymi na poprawę profilu lipidowego we krwi. Tzw. „zły cholesterol” myszy spadł, a „dobry cholesterol", wzrósł. Zmniejszył się też stan zapalny w organizmie oraz zaobserwowano poprawę metaboliczną.

Na talerzu
Nowe dane na temat marnowania żywności na świecie. Kto wyrzuca najwięcej?
Na talerzu
Dieta planetarna może opóźnić zmiany klimatyczne o 15 lat. Na czym polega?
Na talerzu