Rosnący popyt na transport towarowy sprawił, że od lat obserwuje się stały wzrost emisji pochodzących z ciężarówek, autobusów czy autokarów – wskazuje Europejska Agencja Środowiska (EEA). Mimo że samochody tego typu stanowią zaledwie 2 proc. wszystkich pojazdów, to według danych odpowiadają one za ponad jedną czwartą emisji CO2 w transporcie drogowym w Europie. Z danych EEA wynika, że emisje gazów cieplarnianych z pojazdów ciężkich wzrosły o około 29 proc. w latach 1990-2019. Rosły z każdym rokiem od 2014 roku, spadając jedynie w 2020 roku z powodu ograniczeń wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19. Ze względu na to, że spadek ten związany był ze specyficzną sytuacją, a nie zmianą systemową w sektorze, eksperci oczekują, że w emisje CO2 wciąż będą rosnąć.
Badacze wskazują nie od dziś, że jeśli Europa chce osiągnąć wyznaczone cele w zakresie neutralności klimatycznej, konieczne będą wszechstronne działania na tym polu. Warto zaznaczyć, że docelowym założeniem Europejskiego Zielonego Ładu jest redukcja emisji gazów cieplarnianych z transportu o 90 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 roku.
Z badania przeprowadzonego przez organizację Transport & Environment (T&E) wynika także, że nawet przy obecnych docelowych poziomach emisji CO2 dla producentów samochodów ciężarowych, emisje z ciężarówek i autobusów zniweczyłyby całkowicie ograniczenia emisji z samochodów osobowych i dostawczych oczekiwane do 2030 roku.
Czytaj więcej
Ogromny wzrost zamówień związany ze świętami przekłada się na większą liczbę ciężarówek z silnikiem Diesla na drogach. Organizacja Transport & Environment (T&E) ocenia, że może to aż dwukrotnie zwiększyć zanieczyszczenie powietrza.
Kraje UE apelują o wyznaczenie konkretnej daty
Jak informuje agencja Reutera, w piątek cztery kraje Unii Europejskiej – Holandia, Belgia, Dania oraz Luksemburg – zaapelowały do członków Wspólnoty o ustalenie daty, do której dozwolona będzie sprzedaż zanieczyszczających ciężarówek. Komisja Europejska ma w przyszłym miesiącu zaproponować bowiem surowsze zasady dotyczące norm emisji CO2 dla tego rodzaju pojazdów.