Raport Greenpeace, na który powołuje się agencja Reutera, badał zobowiązania i działania dziesięciu największych producentów samochodów na świecie: Toyoty, grupy Stellantis, Forda, Daimlera, Hondy, Nissana, grupy Hyundai-Kia, Renault, Volkswagena oraz General Motors. Przy ocenie przedsiębiorstw, brano pod uwagę trzy kluczowe czynniki – postęp w kierunku wycofywania się z produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi, postęp w kierunku dekarbonizacji łańcuchów dostaw oraz postępy w zrównoważonym wykorzystaniu zasobów naturalnych.

Czytaj więcej

Koniec emisyjnych samochodów przesądzony

Międzynarodowa organizacja pozarządowa, działająca na rzecz ochrony środowiska, jest zdania, że właściwie żaden z producentów nie inwestuje wystarczająco dużo środków w ponowne wykorzystywanie surowców oraz ich recykling. 

W raporcie najniższe oceny zebrali japońscy producenci samochodów, Honda i Nissan oraz Toyota, która już po raz drugi z rzędu zajęła w rankingu niechlubne, czołowe miejsce. Jak wskazała organizacja Greenpeace, pojazdy bezemisyjne stanowiły mniej niż 1 proc. sprzedaży tej firmy. Zwrócono także uwagę na powolny postęp w dekarbonizacji łańcucha dostaw Toyoty. 

Toyota jest częstym obiektem krytyki ze strony aktywistów ekologicznych, którzy podkreślają, że firma niewystarczająco szybko pracuje nad pojazdami z napędem elektrycznym (BEV). W odpowiedzi, japoński producent samochodów podniósł w grudniu swój roczny cel sprzedaży w pełni elektrycznych pojazdów z 2 mln do 3,5 mln sztuk. W minionym tygodniu marka zapowiedziała także, że zainwestuje około 5,1 miliarda dolarów w produkcję akumulatorów do pojazdów w pełni elektrycznych w Japonii i Stanach Zjednoczonych. 

Czytaj więcej

Polacy coraz częściej wybierają samochody zeroemisyjne

- Zdajemy sobie sprawę, że osiągnęli pewne zyski. Jednak zasadniczo, w porównaniu z innymi globalnymi producentami samochodów, pozostają daleko w tyle - powiedział Daniel Read, działacz na rzecz klimatu z japońskiego oddziału organizacji Greenpeace. 

Rzecznik Toyoty poinformował w oświadczeniu, że „firma pracuje nad jak największym i jak najszybszym zmniejszeniem emisji CO2”. - Nadal będziemy dokładać wszelkich starań, aby oferować naszym klientom na całym świecie, jak najwięcej opcji akumulatorowych pojazdów elektrycznych i innych - zapewnił. 

Nissan i Honda zajęły odpowiednio 8. i 9. miejsce. Obie marki spadły w rankingu o trzy miejsca w stosunku do ubiegłego roku.

Organizacja Greenpeace zauważyła również w raporcie, że sprzedaż pojazdów o zerowej emisji nie wzrosła znacząco w przypadku Nissana, który był uważany dotychczas za pioniera na rynku w pełni elektrycznych pojazdów. Rzecznik firmy odmówił komentarza na temat raportu Greenpeace. Podkreślił jednak, że marka będzie nadal przyspieszać wysiłki na rzecz ochrony środowiska i produkcji pojazdów elektrycznych.