Raport Greenpeace, na który powołuje się agencja Reutera, badał zobowiązania i działania dziesięciu największych producentów samochodów na świecie: Toyoty, grupy Stellantis, Forda, Daimlera, Hondy, Nissana, grupy Hyundai-Kia, Renault, Volkswagena oraz General Motors. Przy ocenie przedsiębiorstw, brano pod uwagę trzy kluczowe czynniki – postęp w kierunku wycofywania się z produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi, postęp w kierunku dekarbonizacji łańcuchów dostaw oraz postępy w zrównoważonym wykorzystaniu zasobów naturalnych.
Czytaj więcej
Wszyscy ministrowie środowiska UE doszli do porozumienia. Za nieco ponad dekadę samochody spalinowe przejdą do lamusa.
Międzynarodowa organizacja pozarządowa, działająca na rzecz ochrony środowiska, jest zdania, że właściwie żaden z producentów nie inwestuje wystarczająco dużo środków w ponowne wykorzystywanie surowców oraz ich recykling.
W raporcie najniższe oceny zebrali japońscy producenci samochodów, Honda i Nissan oraz Toyota, która już po raz drugi z rzędu zajęła w rankingu niechlubne, czołowe miejsce. Jak wskazała organizacja Greenpeace, pojazdy bezemisyjne stanowiły mniej niż 1 proc. sprzedaży tej firmy. Zwrócono także uwagę na powolny postęp w dekarbonizacji łańcucha dostaw Toyoty.
Toyota jest częstym obiektem krytyki ze strony aktywistów ekologicznych, którzy podkreślają, że firma niewystarczająco szybko pracuje nad pojazdami z napędem elektrycznym (BEV). W odpowiedzi, japoński producent samochodów podniósł w grudniu swój roczny cel sprzedaży w pełni elektrycznych pojazdów z 2 mln do 3,5 mln sztuk. W minionym tygodniu marka zapowiedziała także, że zainwestuje około 5,1 miliarda dolarów w produkcję akumulatorów do pojazdów w pełni elektrycznych w Japonii i Stanach Zjednoczonych.
Czytaj więcej
Według danych z końca marca 2022 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 45 242 osobowe i użytkowe samochody z napędem elektrycznym.
- Zdajemy sobie sprawę, że osiągnęli pewne zyski. Jednak zasadniczo, w porównaniu z innymi globalnymi producentami samochodów, pozostają daleko w tyle - powiedział Daniel Read, działacz na rzecz klimatu z japońskiego oddziału organizacji Greenpeace.
Rzecznik Toyoty poinformował w oświadczeniu, że „firma pracuje nad jak największym i jak najszybszym zmniejszeniem emisji CO2”. - Nadal będziemy dokładać wszelkich starań, aby oferować naszym klientom na całym świecie, jak najwięcej opcji akumulatorowych pojazdów elektrycznych i innych - zapewnił.
Nissan i Honda zajęły odpowiednio 8. i 9. miejsce. Obie marki spadły w rankingu o trzy miejsca w stosunku do ubiegłego roku.
Organizacja Greenpeace zauważyła również w raporcie, że sprzedaż pojazdów o zerowej emisji nie wzrosła znacząco w przypadku Nissana, który był uważany dotychczas za pioniera na rynku w pełni elektrycznych pojazdów. Rzecznik firmy odmówił komentarza na temat raportu Greenpeace. Podkreślił jednak, że marka będzie nadal przyspieszać wysiłki na rzecz ochrony środowiska i produkcji pojazdów elektrycznych.