Zmiany klimatyczne i zanieczyszczenie plastikiem napędzają się wzajemnie

Naukowcy ze szwedzkiego Królewskiego Instytutu Technologicznego (KTH) potwierdzili związek między wzrostem globalnej temperatury a wzrostem zużycia tworzyw sztucznych. „To błędne koło” – stwierdzili autorzy badania.

Publikacja: 03.04.2024 10:00

Emisje generowane w związku z produkcją plastiku wpływają na wzrost globalnej temperatury, co z kole

Emisje generowane w związku z produkcją plastiku wpływają na wzrost globalnej temperatury, co z kolei prowadzi do szybszej degradacji tworzyw sztucznych – przekonują autorzy badania.

Foto: Antoine Giret Unsplash

Według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), produkcja tworzyw sztucznych odpowiadała w 2019 roku za 3,4 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych, czyli ok. 1,8 mld ton. Do 2060 roku ilości generowanych przez nią emisji ma wzrosnąć ponad dwukrotnie. 

Zdaniem naukowców ze szwedzkiego Królewskiego Instytutu Technologicznego (KTH), zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi oraz kryzys klimatyczny są ściśle ze sobą. Wnioski ze swojego badania opublikowali oni na łamach „Nature Communications”.

Jaki jest związek między zanieczyszczeniem plastikiem i zmianami klimatu?

Emisje generowane w związku z produkcją plastiku wpływają na wzrost globalnej temperatury, co z kolei prowadzi do szybszej degradacji tworzyw sztucznych, przez co wykonane z nich elementy, takie jak odzież, części samochodowe czy sprzęt AGD, wymagają częstszej wymiany na nowe.

Czytaj więcej

Jedno z największych miast świata zagrożone brakiem wody. Nadciąga „dzień zero”?

Z kolei zwiększona produkcja plastiku generuje dodatkowe emisje gazów cieplarnianych oraz ogromne ilości odpadów z tworzyw sztucznych. Szacuje się, że jedynie 9 proc. plastiku trafia do recyklingu, reszta ląduje na wysypiskach śmieci oraz zanieczyszcza środowisko, odpowiadając za ogromne ilości mikroplastiku m.in. w morzach i oceanach.

Jak zauważył główny autor badania, Xinfeng Wei, wraz ze wzrostem temperatury na świecie, właściwości tworzyw sztucznych ulegają pogorszeniu. Materiały polimerowe są szczególnie wrażliwe na wahania temperatury oraz wilgoci.

Przy wzroście temperatury z 23°C do 40°C zaobserwowano spadek wytrzymałości polietylenu, polipropylenu i polichlorku winylu o ponad 20 proc. Degradacja wykonanych z nich przedmiotów skutkuje koniecznością ich wymiany – zazwyczaj na elementy wykonane również z tworzyw sztucznych. Produkcja kolejnych prowadzi do wzrostu popytu, a co za tym idzie większych emisji, co według naukowców stanowi „błędne koło”.

Tworzywa sztuczne produkowane są niemal wyłącznie z ropy naftowej, gazu ziemnego lub węgla, których wydobycie i transport są odpowiedzialne za ogromne ilości emisji dwutlenku węgla. W ciągu ostatnich dekad zanieczyszczenie CO2 spowodowane produkcją tworzyw sztucznych wzrosło dwukrotnie, z uwagi na ich powszechność oraz fakt, że ich masowa produkcja odbywa się w krajach, które w produkcji energii opierają się głównie na paliwach kopalnych, zwłaszcza węglu.

Według danych Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), produkcja tworzyw sztucznych odpowiadała w 2019 roku za 3,4 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych, czyli ok. 1,8 mld ton. Do 2060 roku ilości generowanych przez nią emisji ma wzrosnąć ponad dwukrotnie. 

Zdaniem naukowców ze szwedzkiego Królewskiego Instytutu Technologicznego (KTH), zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi oraz kryzys klimatyczny są ściśle ze sobą. Wnioski ze swojego badania opublikowali oni na łamach „Nature Communications”.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Planeta
El Niño zanika. Eksperci: to cisza przed burzą. „Rekordowy sezon huraganów”
Planeta
Dzień Ziemi 2024: świat przegrywa walkę z plastikiem. Zatrważające dane
Planeta
Groźne dla klimatu gazy wciąż przemycane do Europy. Można je kupić w internecie
Planeta
Za nami wyjątkowo ciepły marzec. W Polsce padł kolejny rekord – upał jak latem
Planeta
Raport: producenci ropy i gazu z Morza Północnego ignorują cele klimatyczne
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?