Przemysł mięsny i mleczarski odpowiadają za co najmniej 14 proc. globalnych emisji gazów cieplarnianych. Wraz z pogłębianiem się kryzysu klimatycznego, oczekuje się, że tak mocno zanieczyszczający sektor wdroży odpowiednie działania, aby zmniejszyć swój wpływ na klimat. Tymczasem jak wynika z nowego raportu, najwięksi światowi gracze w sektorze wciąż chętniej inwestują w działania marketingowe, zamiast zadbać o planetę.
W jaki sposób przemysły mięsny i mleczarski oszukują konsumentów?
W analizie zatytułowanej „The New Merchants of Doubt” wzięto pod lupę działalność 22 największych producentów mięsa oraz nabiału, takich jak: Tyson Foods, JBS, Fonterra, Lactalis czy Nestlé. Działalność tych firm każdego roku generuje łącznie większe emisje niż Japonia. Śledztwo prowadzone przez dziennikarzy oraz ekspertów trwało 18 miesięcy.
Autorzy raportu zauważyli, że jedynie 15 z 22 producentów wyznaczyło cel osiągnięcia neutralności zero netto, jednak żaden z nich nie był zgodny z wytycznymi ekspertów ONZ. Jedyną firmą, która wytyczyła konkretny cel w zakresie redukcji metanu, była Danone.
Czytaj więcej
Międzynarodowy zespół naukowców wykorzystał nowoczesne narzędzia do potwierdzenia ogromnych ilości metanu, który wyciekł z odwiertu naftowego na złożu Karaturun East w Kazachstanie. To największy udokumentowany wyciek metanu.
Ustalono, że taktyka gigantów mięsnych i mleczarskich sprowadza się do trzech głównych działań: odwracania uwagi, opóźniania działań oraz „zmianę kursu” politycznych inicjatyw, poprzez agresywny lobbing oraz hojne finansowanie celów politycznych.