Zbadano aktualne podejście Polaków do zmian klimatycznych. Widać istotną zmianę

Mimo że Polacy są zaniepokojeni zmianami klimatu, to okazuje się, że jednocześnie są także nimi coraz mniej zainteresowani. Podejmują także pewne działania na rzecz ochrony środowiska, ale zwykle związane są one bardziej z koniecznością spełnienia obowiązujących przepisów, wygodą i korzyścią finansową, niż z potrzebą pomocy planecie.

Publikacja: 30.12.2024 17:52

Alarmujące informacje o przekroczeniu kolejnych rekordów średnich temperatur nie robią już na Polaka

Alarmujące informacje o przekroczeniu kolejnych rekordów średnich temperatur nie robią już na Polakach wrażenia.

Foto: AdobeStock

Badanie Flora Food Group, które śledzi zmiany w postawach konsumentów wobec zmiany klimatu, nie pozostawia złudzeń – od 2021 roku zaobserwowano wyraźny spadek zarówno deklarowanej świadomości ekologicznej, jak i zainteresowania zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska. Podczas gdy w 2021 roku 44 proc. badanych oceniało swoją świadomość ekologiczną jako wysoką lub bardzo wysoką, dziś odsetek ten wynosi 29 proc. Jak zauważają autorzy badania, jednocześnie liczba osób, które przyznają, że śledzą informacje dotyczące zmiany klimatu jedynie w sposób powierzchowny, wzrosła z 35 proc. do 42 proc. 16 proc. respondentów czuje natomiast przesyt treściami klimatycznymi w mediach, co wskazuje na znudzenie tematem – takich odpowiedzi w 2021 roku było bowiem 9 proc.

Świadomość i zainteresowanie tematem ekologii

Foto: Flora Food Group

Kto ma największą świadomość ekologiczną? 

Z badania Flora Food Group wynika, że najwyższy odsetek osób deklarujących wysoki poziom świadomości ekologicznej – 35 proc. – występuje w przedziale wiekowym 18–29 lat. W grupach 50–59 lat oraz powyżej 60. roku życia wynik ten wynosi zaś po 30 proc. Co może być dla niektórych zaskakujące, respondenci pochodzący ze wsi częściej niż osoby z miast powyżej 250 tys. mieszkańców wskazują, iż szczegółowo śledzą informacje dotyczące środowiska – dane wskazują na 15 proc. do  6 proc. W dużych aglomeracjach większy odsetek osób ocenia zaś swoją świadomość ekologiczną jako wysoką (34 proc.), w porównaniu do 28 proc. na wsiach. Wykształcenie także przekłada się na świadomość ekologiczną – 38 proc. ankietowanych po studiach wyższych deklaruje wysoki poziom, podczas gdy wśród osób z wykształceniem podstawowym odsetek ten wynosi 26 proc.

Obawy związane ze zmianą klimatu

Foto: Flora Food Group

Jak zauważa Sebastian Tołwiński, Dyrektor ds. Korporacyjnych i Komunikacji Flora Food Group w Europie Środkowej i Południowo-Wschodniej, „badania Flora Food Group wyraźnie pokazują, że zainteresowanie tematyką zmiany klimatu w Polsce spada”. - Może przywykliśmy już do gwałtowności i intensywności zjawisk pogodowych, skutkującymi powodziami, huraganami, upałami i suszami? Alarmujące informacje o przekroczeniu kolejnych rekordów średnich temperatur nie robią na nas wrażenia, potrzebujemy więc innego podejścia i edukacji - zaznacza. 

Czytaj więcej

Większość Polaków uważa anomalie pogodowe za poważne zagrożenie. Czego się obawiamy?

Produkcja żywności a środowisko. Czy jesteśmy gotowi wydać więcej, by pomóc planecie?

Badanie wskazuje także, że 49 proc. Polaków uważa, iż produkcja żywności ma duży wpływ na zmianę klimatu. Okazuje się jednak, że – mimo tej świadomości – potrzeby planety wciąż nie są priorytetem podczas zakupów. Obecnie najważniejszym kryterium wyboru jest cena (62 proc.). Odnotowano tu istotną różnicę w odniesieniu do wyników z 2021 roku –wówczas kluczowym czynnikiem był bowiem skład produktu. Aktualnie gotowość zapłacenia więcej za produkty przyjazne środowisku deklaruje 34 proc. Polaków. To kolejny spadek – trzy lata temu wskaźnik ten wynosił 68 proc. W porównaniu do 2021 roku o połowę spadło także znaczenie kraju produkcji dla podejmowanej decyzji zakupowej, natomiast ponad dwukrotnie wzrosło wskazanie na „wygodę użytkownika”.

Świadomość ekologiczna a wybory konsumenckie

Foto: Flora Food Group

Choć Polacy – zgodnie z badaniem Flora Food Group – podejmują pewne działania na rzecz ochrony środowiska, to są one związane bardziej z koniecznością spełnienia obowiązujących przepisów, wygodą i korzyścią finansową, niż z potrzebą ograniczenia zmiany klimatu. Najczęściej wskazywane aktywności to: segregacja odpadów (81 proc.), używanie wielorazowych toreb (74 proc.), ograniczanie zużycia wody (62 proc.). Ograniczenie plastiku praktykuje zaś 58 proc. respondentów. Bardziej wymagające działania – między innymi korzystanie z odnawialnych źródeł energii (33 proc.), ograniczanie spożycia mięsa i produktów odzwierzęcych (29 proc.) czy wspieranie organizacji proekologicznych (24 proc.)  – są podejmowane znacznie rzadziej.

Czytaj więcej

Polacy zmęczeni zmianami klimatu? Nowy raport pokazuje zmianę nastrojów

Czynniki brane pod uwagę podczas zakupów spożywczych

Foto: Flora Food Group

Co Polacy uważają za największe problemy środowiskowe? Zanieczyszczenie odpadami (41 proc.) oraz jakość powietrza (40 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się także zanieczyszczenie plastikiem i zanieczyszczenie wód (po 39 proc.). Kwestie takie jak zmiana klimatu (28 proc. czy utrata bioróżnorodności (14 proc.) – jako bardziej abstrakcyjne – wskazywane są natomiast znacznie rzadziej. 

Największe problemy środowiskowe

Foto: Flora Food Group

Codzienne nawyki a środowisko

Foto: Flora Food Group

Badanie Flora Food Group, które śledzi zmiany w postawach konsumentów wobec zmiany klimatu, nie pozostawia złudzeń – od 2021 roku zaobserwowano wyraźny spadek zarówno deklarowanej świadomości ekologicznej, jak i zainteresowania zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska. Podczas gdy w 2021 roku 44 proc. badanych oceniało swoją świadomość ekologiczną jako wysoką lub bardzo wysoką, dziś odsetek ten wynosi 29 proc. Jak zauważają autorzy badania, jednocześnie liczba osób, które przyznają, że śledzą informacje dotyczące zmiany klimatu jedynie w sposób powierzchowny, wzrosła z 35 proc. do 42 proc. 16 proc. respondentów czuje natomiast przesyt treściami klimatycznymi w mediach, co wskazuje na znudzenie tematem – takich odpowiedzi w 2021 roku było bowiem 9 proc.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Klimat i ludzie
Miliarder z USA pokryje koszt rezygnacji przez Trumpa z porozumień klimatycznych
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Klimat i ludzie
Pożary w Kalifornii. Rośnie dezinformacja klimatyczna wokół przyczyn katastrofy
Klimat i ludzie
Najbogatsi wykorzystali już swój cały roczny „budżet węglowy”. Nowy raport Oxfam
Klimat i ludzie
Hiszpania wprowadza „urlopy klimatyczne”. Inne kraje UE pójdą jej śladem?
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Klimat i ludzie
Większość Polaków uważa anomalie pogodowe za poważne zagrożenie. Czego się obawiamy?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego