Rekordowo wysokie temperatury i ekstremalne zjawiska pogodowe w ostatnich tygodniach stały się codziennością dla mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Wg ostatnich danych na skutek fali upałów tylko w dwóch stanach, Oregon i Waszyngton, zmarły 194 osoby. Zainteresowanie informacjami o pożarach, huraganach czy śnieżycach sprawiło, że amerykańskie firmy medialne dostrzegły lukę w swojej strategii, która w ostatnich latach – zwłaszcza w czasie prezydentury Donalda Trumpa – skupiona była programach informacyjnych, napędzających amerykańskie wojny kulturowe i pogłębiających ideologiczne różnice w społeczeństwie. To brak nowoczesnych, nadających przez całą dobę kanałów poświęconych pogodzie, których powstanie zapowiedzieli niedawno kolejni nadawcy.
Czytaj też: Boty pokazały, jak media promują klimatyczną dezinformację
Argumentem za podjęciem takiej decyzji nie jest tylko przeczucie. O potencjale kanałów poświęconych pogodzie świadczą m.in. spadające wyniki oglądalności największych stacji informacyjnych, jak CNN, MSNBC czy Fox News, gdzie poziom oglądalności w pierwszej połowie 2021 roku spadał średnio o 38% w porównaniu z rokiem wcześniej. Wpływ na takie spadki miały m.in. wysokie wyniki w ubiegłym roku, wynikające ze śledzenia informacji o pandemii czy kampanii poprzedzającej wybory prezydenckie. Jednak oglądalność pogodowej Weather Channel, która w 2021 roku wzrosła o 7%, pokazuje, że nie chodzi tylko o to, że ludzie odeszli od telewizorów, gdy w Białym Domu zamieszkał nieco mniej ekscentryczny polityk.
Założony w 1983 roku Weather Channel, „pradziadek telewizyjnej meteorologii” (jak pisze o kanale Michael M. Grynbaum z „New York Timesa”), zapowiedział niedawno budowę serwisu streamingowego Weather Channel Plus. Do 2026 roku stacja chce przyciągnąć swoją ofertą premium 30 milionów subskrybentów. Jeszcze bardziej spektakularna może być zaplanowana na drugą połowę roku premiera Fox Weather – nowego członka medialnej rodziny kontrolowanej przez Ruberta Murdocha. Najbardziej znane kanały imperium – Fox News, Fox Business czy Fox Sports – wprowadziły ultrakonserwatywną retorykę do głównego nurtu, zmieniły oblicze współczesnych mediów i nadal wywierają wpływ na to, co myślą miliony Amerykanów.
W gorących czasach trudno spodziewać się, by kanał stał się sielskim i stroniącym od politycznego przekazu dodatkiem do głównej linii koncernu, którego najistotniejszą częścią pozostaje znany z denialistycznej retoryki Fox News. Zmiany klimatu, które dotyczą każdego bez wyjątku, są zbyt polaryzującym tematem, by stacje zrezygnowały z rynkowej szansy i zdecydowały się zasypywać pogłębiającą się przepaść między dwoma Amerykami neutralnym przekazem. Dziennikarze Fox News wielokrotnie podważali wpływ człowieka na globalne ocieplenie. Tucker Carlson, jeden z najbardziej znanych prezenterów stacji, nawet podczas ubiegłorocznych pożarów w Kalifornii twierdził, że zagrożenie wynikające ze zmian klimatycznych to liberalny spisek, a alarmiści i aktywiści, tacy jak Greta Thunberg, zostali poddani „praniu mózgu”.
Tego, że meteorologiczny kanał Foxa nie poprzestanie na informacjach o pogodzie, stając się bastionem antyklimatycznej propagandy, obawiają się ekolodzy, monitorujące media think tanki czy przedstawiciele organizacji pozarządowych. Jedna z nich, Public Citizen, przeprowadziła w 2019 roku badanie dotyczące tego, w jaki sposób prezentowano zmiany klimatu na antenie Fox News. Z 247 materiałów, które poświęcono temu zagadnieniu w pierwszej połowie roku, 212 – czyli 86% z nich – utrzymane było w lekceważącym tonie, poddawało w wątpliwość to, że kryzys wynika z działalności człowieka i straszyło zagrożeniami wynikającymi z wdrożenia rozwiązań przeciwdziałającym zmianom.