Gry komputerowe: wyzwanie czy szansa dla klimatu?

ONZ dostrzega potencjał gier w budowaniu narracji na temat zagrożeń klimatycznych. Jednocześnie konsole i komputery przyczyniają się do zwiększonych emisji i gromadzenia odpadów elektronicznych.

Publikacja: 04.05.2021 13:03

Gry komputerowe: wyzwanie czy szansa dla klimatu?

Foto: Fot: JESHOOTS.COM/ Unsplash

Czy branża gier wideo może stać się ważnym głosem w debacie na temat zmian klimatycznych? Według raportu ONZ zdecydowanie tkwi w niej potencjał, biorąc pod uwagę liczbę graczy na całym świecie (ponad 2,3 miliarda) oraz kwotę, jaką co roku wydają na gry (niemal 140 miliardów dolarów, czyli trzykrotność wydatków na kino, a według szacunków, w ciągu najbliższych 5 lat, ta kwota ma się podwoić).

Beyond Blue to gra zainspirowana dokumentem przyrodniczym BBC Blue Planet II, którą zaprojektowano celem zainteresowania graczy środowiskiem morskim. Konsultowano ją z trzema ekspertami zajmującymi się biologią morską, oceanografią i eksploracją oceanów. Główna bohaterka, Mirai, miała być silnym wzorem do naśladowania i wzbudzić w graczach poczucie troski o przyszłość oceanów.

Motywów środowiskowych i klimatycznych w grach przybywa coraz więcej. Bee Simulator pozwala graczom wcielić się w pszczoły, zagrożone wycinką drzew na których znajdują się ule, z kolei Minecraft pozwala graczom korzystać z zastosowania zielonej energii dzięki mapie Climate Hope City. Dodatek Eco Lifestyle, pozwalający graczom na wdrożenie szeregu ekologicznych rozwiązań, proponują twórcy Simsów. Jeszcze w tym roku swoją premierę będzie miała Endling, opowiadająca historię ostatniej żyjącej na Ziemi lisicy, która walczy o ochronę swoich młodych w świecie zniszczonym przez ludzi. Natomiast World Rescue, wspierana przez UNESCO oraz Instytut Edukacji dla Pokoju i Zrównoważonego Rozwoju Mahatmy Gandhiego pozwala na rozwiązanie globalnych problemów w Kenii, Norwegii, Brazylii, Indiach i Chinach, zachęcając do wdrażania koncepcji „myśl globalnie, działaj lokalnie” i uruchamiając empatię.

Współczesna młodzież za najważniejsze problemy świata uznaje zmiany klimatyczne i degradację środowiska, jak wynika z badania przeprowadzonego przez organizację The Globale Shapers na osobach poniżej 30 roku życia ze 186 krajów. Aż 22% graczy stanowią osoby poniżej 21 roku życia, tym bardziej zasadne jest więc kierowanie do nich przekazów proekologicznych za pomocą platformy, z której chętnie i regularnie korzystają. Dowodem na skuteczność takiej formy przekazu może być niezwykły odzew na wezwanie do zbierania odpadów w Dzień Ziemi w 2019 roku przez firmę Niantic, Inc, twórcę Pokemon Go – w wyzwaniu udział wzięło ponad 17000 osób w 41 krajach, co pozwoliło zebrać ponad 145 ton śmieci.

Pozostaje jednak wątpliwość co do wpływu na środowisko samych gier, które pochłaniają przecież niemałe ilości energii. Z badania przeprowadzonego w 2012 roku na Uniwersytecie Kalifornijskim wynika, że gracze z komputerami osobistymi zużywają około 75 miliardów kilowatogodzin energii elektrycznej na całym świecie, natomiast korzystający ze sprzętu wysokiej klasy i zewnętrznego ekranu rocznie generują do 1250 kilowatogodzin rocznie. Emisje CO2 generuje również pobieranie gier przez internet, które – jak wynika z badania przeprowadzonego przez Play Station 3 w Wielkiej Brytanii – są większe niż generowane przez korzystanie z dysków Blu-ray.

Gry stanowią też wyzwanie w kontekście odpadów – konsole do gier w 2019 roku stanowiły 4,7 miliona ton e-odpadów generowanych przez małe produkty elektroniczne, czyli 9% wszystkich e-odpadów na świecie.

Ekotrendy
Sondaż: Polacy chcą płacić więcej, by ratować klimat, ale stawiają jeden warunek
Ekotrendy
Wielkopolska nie chce węgla. Pierwsze polskie województwo w globalnej koalicji
Ekotrendy
Ranking najbardziej ekologicznych krajów Europy. Polska daleko od czołówki
Ekotrendy
Ekologiczne technologie wkraczają do polskiego ciepłownictwa. Czy zmienią tę branżę?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekotrendy
Jaka przyszłość czeka tworzywa sztuczne?