Papieżowi Franciszkowi los planety nie jest obojętny, na co dowodem może być między innymi przełomowa encyklika „Laudato Si”. „Siostra [Ziemia] protestuje z powodu zła, jakie jej wyrządzamy nieodpowiedzialnym wykorzystywaniem i rabunkową eksploatacją dóbr, które Bóg w niej umieścił" – pisze w niej Franciszek i apeluje o poszanowanie środowiska naturalnego, zwrócenie większej uwagi na ubogich, którzy cierpią m.in. z powodu braku wody. Papież przypomina także, że klimat jest „dobrem wspólnym, wszystkich i dla wszystkich”. „Przekroczono pewne maksymalne granice eksploatacji planety, choć nie rozwiązaliśmy problemu ubóstwa" – podkreśla wprost Franciszek.
Dużo miejsca papież Franciszek poświęca kwestii ocieplenia klimatu. Zwraca też uwagę, że kraje, których przemysł energetyczny oparty jest na węglu, niszczą środowisko przez emisję CO2, i apeluje o jej ograniczenie. „Dlatego pilne i konieczne stało się prowadzenie takiej polityki, aby w nadchodzących latach emisja dwutlenku węgla i innych gazów zanieczyszczających została drastycznie zmniejszona, zastępując na przykład paliwa kopalne i rozwijając odnawialne źródła energii" – stwierdza Franciszek. A pod koniec dokumentu apeluje o „nawrócenie ekologiczne”.
Biorąc sobie do serca te i inne słowa papieża, który zachęca do troski o środowisko, organizacja ekologiczna Sustainable Earth Eating, postanowiła zwrócić się do Franciszka z niecodziennym apelem.
Czytaj więcej
Polska znalazła się na 3. miejscu w Unii Europejskiej i na 4. w Europie pod względem najwyższego spożycia mięsa – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie fundacji Compassion in World Farming.
Papież Franciszek przywróci bezmięsne piątki w Kościele?
Organizacja Sustainable Earth Eating, która działa na rzecz zrównoważonej produkcji żywności, chce, by papież Franciszek przywrócił w Watykanie bezmięsne piątki – wieloletnią tradycję Kościoła Katolickiego, w ramach której osoby wierzące zachęca się do niejedzenia mięsa w piątki. Ma to być forma pokuty. Choć w praktyce nigdy tradycji tej nie zniesiono, to w w 1966 roku wprowadzono możliwość podejmowania decyzji o formie pokuty przez lokalne episkopaty.