Coraz częściej obawiamy się zmian klimatu. Potwierdzają to wyszukiwania w Google

Lęk klimatyczny, uczucie niepokoju związane ze skutkami zmian klimatycznych, pojawia się u coraz większej liczby ludzi na świecie. Potwierdzają to dane Google – wskazują one na gwałtowny wzrost zapytań związanych z tym zagadnieniem.

Publikacja: 23.11.2023 15:47

Coraz częściej obawiamy się zmian klimatu. Potwierdzają to wyszukiwania w Google

Foto: AdobeStock

Wiele badań naukowych wskazuje, że coraz bardziej świadomi katastrofalnych zmian klimatycznych ludzie coraz częściej odczuwają także niepokój o życie swoje i swoich bliskich. Nierzadko postrzegają zmiany klimatu jako poważny problem oraz uważają, że dotykają ich one osobiście. To, że coraz częściej obawiamy się tego, co wiąże się ze zmianami klimatu, potwierdzają między innymi dane zebrane przez wyszukiwarkę Google. Wynika z nich bowiem, że użytkownicy Internetu coraz częściej szukają w sieci zagadnień związanych z "lękiem klimatycznym”.

Czytaj więcej

Ponad 77 proc. Europejczyków uważa zmiany klimatu za bardzo poważny problem

"Lęk klimatyczny" coraz częściej wyszukiwany w Google

Dane Google są potwierdzeniem tego, że lęk klimatyczny – definiowany jako uczucie niepokoju w związku ze skutkami zmian klimatycznych – pojawia się u coraz większej liczby ludzi na świecie. Dane z Trendów Google wskazują na drastyczny wzrost zapytań związanych z "lękiem klimatycznym". Jak podaje BBC, w pierwszych 10 miesiącach 2023 roku liczba tego typu wyszukiwań w języku angielskim była 27 razy wyższa niż w tym samym okresie w 2017 roku. 

Gwałtowny wzrost liczby wyszukiwań wyrażeń związanych z niepokojem klimatycznym zauważyć można jednak także wśród osób posługujących się innymi językami niż angielski. W ostatnich pięciu latach największy udział – biorąc pod uwagę globalne zapytania związane z obawami klimatycznymi – odnotowały kraje nordyckie. Ponad 40 proc. zapytań związanych z lękiem klimatycznym pochodziło z Finlandii, Szwecji, Danii oraz Norwegii. 

Jak pisze BBC, w ciągu ostatnich 12 miesięcy Google odnotowała także globalny wzrost liczby zapytań dotyczących przyszłości planety. Odnotowano wzrost zapytań dotyczących jej przyszłości, wraz ze zmianami klimatycznymi (wzrost o 120 proc.), adaptacją (wzrost o 120 proc.), zrównoważonym rozwojem (wzrost o 40 proc.) i emisją gazów cieplarnianych (wzrost o 120 proc.). 

- Kiedy przyglądamy się zapytaniom, jakich szukają ludzie, widzimy, że szukają oni zrozumienia, ale jednocześnie chcą też podjąć działania - mówi w rozmowie z BBC rzecznik Google. - Pytanie o treści: „jak rozwiązać problem zmian klimatycznych” było jednym z najpopularniejszych dotyczących zmian klimatycznych na całym świecie w ciągu ostatnich dwóch lat - zauważa. 

Co interesujące z wielu badań wynika, że kobiety są bardziej predysponowane do odczuwania lęku klimatycznego niż mężczyźni. Autorzy badania opublikowanego w czasopiśmie „Sustainability” wskazują, że badane na całym świecie kobiety zgłaszały "wyższy poziom obaw i negatywnych emocji" w związku ze zmianami klimatycznymi. Ankietowani płci męskiej byli zaś "bardziej optymistyczni i wyrażali większą wiarę w rząd". Zdaniem ekspertów może wynikać to z tego, że kobiety są bardziej otwarte na rozmowy o emocjach. Są także bardziej niż mężczyźni narażone na ryzyko doświadczenia rzeczywistych skutków zmian klimatycznych.

Badania wskazują także, że kryzys klimatyczny przeraża głównie młodych ludzi, zdających sobie sprawę z niepewnej przyszłości. Jak dowodzi badanie Deloitte z 2022 roku, ocieplający się klimat martwi szczególnie przedstawicieli pokolenia Z, którzy uznają go za jeden z największych współczesnych problemów. Aż 43 proc. młodych obawia się też, że minął już czas na naprawę szkód, jakie wyrządziła działalność człowieka.

Czytaj więcej

Młodzi ludzie przejmują się kryzysem klimatycznym bardziej niż rynkiem pracy

Zmiany klimatu nie są nam obojętne 

Naukowcy wielokrotnie wskazywali już, że ludzie są dziś bardzo zaniepokojeni zmianami klimatu. W dużym stopniu dotyczy to między innymi mieszkańców krajów  należących do Unii Europejskiej. Według tegorocznego sondażu Eurobarometr, przeprowadzonego przez Komisję Europejską, ponad trzy czwarte (77 proc.) obywateli UE postrzega zmianę klimatu jako poważny problem. Zmiany klimatu są uważane za najpoważniejszy problem na świecie przez respondentów w siedmiu krajach: Belgii, Danii, Niemczech, Irlandii, Malcie, Holandii, Austrii, Finlandii i Szwecji. Problem ten znajduje się też w pierwszej trójce w 16 z 27 badanych państw członkowskich.

Coraz częstsze zjawisko stanowi depresja klimatyczna, lub – jak sugerują psychologowie – stres klimatyczny. Ze względu na to, że rośnie nasza świadomość środowiskowa, płynące zewsząd informacje o topniejących lodowcach, falach upałów czy wszechobecnych zanieczyszczeniach, mogą wyjątkowo źle wpływać na nasze samopoczucie. 

Niepokój klimatyczny nie jest zjawiskiem anormalnym. Biorąc pod uwagę pogarszającą się sytuację, ważne jest, żeby zmierzyć się z uczuciem lęku, bezsilności czy wściekłości i spróbować je oswoić. A najlepiej, w miarę możliwości, przekuć w działanie. Najważniejsza jest oczywiście niezwłoczna konsultacja z lekarzem i dobranie odpowiedniej metody leczenia oraz terapii. 

Wiele badań naukowych wskazuje, że coraz bardziej świadomi katastrofalnych zmian klimatycznych ludzie coraz częściej odczuwają także niepokój o życie swoje i swoich bliskich. Nierzadko postrzegają zmiany klimatu jako poważny problem oraz uważają, że dotykają ich one osobiście. To, że coraz częściej obawiamy się tego, co wiąże się ze zmianami klimatu, potwierdzają między innymi dane zebrane przez wyszukiwarkę Google. Wynika z nich bowiem, że użytkownicy Internetu coraz częściej szukają w sieci zagadnień związanych z "lękiem klimatycznym”.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Klimat i ludzie
Klimatyczna Bzdura Roku dla posłanki Suwerennej Polski. Internauci wybrali
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć samochód w nowej firmie?
https://autosalon.moto.rp.pl/artykul/nowy-samochod-w-nowej-firmie
Klimat i ludzie
Pierwszy kraj na świecie zakazuje „wiecznych chemikaliów” w kosmetykach
Klimat i ludzie
Raport: nowy rodzaj dezinformacji klimatycznej rośnie w siłę. Youtube bezradny
Klimat i ludzie
Badanie: połowa Polaków gotowa zrezygnować z auta, by zapobiec zmianom klimatu
Klimat i ludzie
Co trzeci brytyjski nastolatek uważa, że obawy dot. zmian klimatu „to przesada”