Tylko 79 zł za pół roku czytania.
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Aktualizacja: 25.03.2025 12:39 Publikacja: 31.05.2022 14:57
Foto: Adobe Stock
Według badania opublikowanego na łamach Proceedings of the National Academy of Sciences, redukcja dwutlenku węgla nie powinna być jedynym krokiem w zakresie ograniczania wzrostu globalnych temperatur. Zdaniem naukowców jednoczesna redukcja emisji metanu oraz innych, często pomijanych zanieczyszczeń klimatycznych, takich jak np. sadza, może zdecydowanie zwiększyć szanse na spowolnienie ocieplania się planety.
Autorzy badania ostrzegają, że skupienie się wyłącznie na redukcji emisji z paliw kopalnych może skutkować „słabym, krótkoterminowym ociepleniem”. To z kolei może doprowadzić do przekroczenia poziomu 1,5°C do 2035 roku oraz progu 2°C do połowy stulecia.
36 największych gigantów paliwowych na świecie – w tym Saudi Aramco, Coal India, ExxonMobil, Shell oraz liczne przedsiębiorstwa chińskie – wyprodukowały w 2023 roku węgiel, ropę i gaz, które odpowiadają za ponad 20 miliardów ton emisji CO2 – wskazuje raport Carbon Majors.
Nowe dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny potwierdzają, że za zdecydowaną większość emisji gazów cieplarnianych w Polsce odpowiada spalanie paliw kopalnych (niemal 80 proc.).
Emisje z turystyki powinny spadać, tymczasem – cały czas rosną. Autorzy badania opublikowanego w czasopiśmie „Nature Communications” wzywają do natychmiastowych działań w zakresie dekarbonizacji turystyki, ostrzegając, że bierność doprowadzi do podwojenia emisji z tego sektora w ciągu kolejnych 20 lat.
Kontynuacja obecnej polityki doprowadzi do katastrofy klimatycznej – przekonują autorzy nowego raportu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) i wzywają najbogatsze kraje świata: musicie wziąć na siebie ciężar redukcji emisji.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
W 2023 roku emisje gazów cieplarnianych spadły o ponad 8 proc. – wskazuje nowy raport Komisji Europejskiej dotyczący działań na rzecz klimatu. Wspólnota jest na dobrej drodze do realizacji swojego zobowiązania – ograniczenia emisji o co najmniej 55 proc. do 2030 roku – oceniono.
W salonach dealerskich sieci Suzuki w całej Polsce ruszyły pokazy premierowych motocykli Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM. Nowe maszyny będzie można zobaczyć w miastach praktycznie w całej Polsce.
Jak podkreśla Celeste Saulo, szefowa Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO), 2024 rok był dramatyczny pod względem topnienia lodowców. „Ich ochrona to nie tylko kwestia środowiskowa, ekonomiczna i społeczna, ale przede wszystkim kwestia przetrwania” – ostrzega.
Nowe badania opublikowane na łamach „Journal of Climate Change and Health” wykazało, że niepewność dotycząca przyszłości, wynikająca z pogłębiającego się kryzysu klimatycznego, wywołuje zwłaszcza u młodych ludzi poczucie lęku i prowadzi do depresji.
Operatorom logistycznym nie jest łatwo pogodzić oczekiwania klientów, koszty, oddziaływanie środowiskowe i presję regulacyjną. Szczególnie ten ostatni element stanowi poważne wyzwanie.
Wielton tworzy europejską sieć warsztatów odnawiających naczepy. Usługa odświeżenia otwarta dla marek własnych oraz trzecich.
22 marca obchodzony jest Światowy Dzień Wody, ale nie mamy powodów do radości. IMGW w oparciu o dane programu „Copernicus” wydał dwa ostrzeżenia przed suszą hydrologiczną w Polsce. Eksperci alarmują, że tak fatalnej sytuacji nie było od lat.
Dwa nowe raporty – Climate Central i Światowej Organizacji Meteorologicznej – ujawniają niepokojące rekordy dotyczące zmian klimatu wywołanych działalnością człowieka. Autorzy alarmują: konsekwencje braku przeciwdziałania będą coraz bardziej dotkliwe.
Nowa edycja programu Czyste Powietrze ma zwiększyć jego efektywność i transparentność. „Zapewniamy, że stanie się on bardziej dostępny dla tych, którzy najbardziej go potrzebują, a dofinansowanie trafi tam, gdzie jest najbardziej potrzebne – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Nowy raportu think tanku T&E „State of European Transport” potwierdza sukcesy unijnej polityki dotyczącej redukcji emisji CO2. Rosnąca liczba pojazdów elektrycznych na europejskich drogach może ograniczyć je aż o 20 mln ton CO2, czyli tyle, ile generuje siedem elektrowni węglowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas