Jaki ślad węglowy generują nasze codzienne zakupy? Irlandzki startup Evocco postanowił stworzyć narzędzie do jego obliczania, żeby ułatwić konsumentom podejmowanie świadomych decyzji środowiskowych.

Wystarczy za pomocą aplikacji zrobić zdjęcie swojego rachunku, a ona dokona jego analizy i obliczy ślad węglowy na podstawie lokalizacji sklepu oraz danych produktu. Dostępna dotychczas jedynie w Irlandii w Wielkiej Brytanii, aplikacja daje też użytkownikom możliwość zrekompensowania zakupów poprzez udział w Go Carbon Neutral, irlandzkiej inicjatywie non-profit, która sadzi rodzime lasy. John Beckett, założyciel Go Carbon Neutral, uważa, że ludzie muszą poczuć się odpowiedzialni za kryzys klimatyczny. „Aplikacje takie jak Evocco ułatwiają ludziom zaangażowanie się w wyzwanie i podejmowanie pozytywnych, znaczących działań” – mówi.

Czytaj też: „Ograniczcie konsumpcję”: Bill Gates uczy, jak redukować CO2

Założeniem Evocco jest również zwiększenie świadomości społecznej na temat śladu węglowego poszczególnych produktów. Niektóre zależności są dość dobrze znane – na przykład fakt, że produkty odzwierzęce są z zasady bardziej zasobochłonne niż roślinne czy zwiększanie śladu węglowego poprzez import produktów z odległych miejsc na świecie. Jej twórcy, Hugh Weldon i Ahmad Mu’azzam, twierdzą, że rośnie zapotrzebowanie konsumentów na zrównoważone zakupy.

Jak mówi Mu’azzam: „Naszą wizją jest bycie cyfrowym narzędziem dla przemysłu spożywczego, jeśli chodzi o dostarczanie informacji o wpływie na klimat oraz zrównoważonej konsumpcji”.

Badanie przeprowadzone w 2020 roku przez IBM wykazało, że co najmniej 57% konsumentów byłoby skłonnych zmienić swoje nawyki zakupowe, aby zminimalizować ich wpływ na środowisko. Z kolei ankieta przeprowadzona przez Boston Consulting Group wykazała, że ​​95% konsumentów jest zdania, że ​​ich działania mają wpływ na walkę ze zmianami klimatycznymi.

Zainteresowanie aplikacjami nadzorującymi wpływ środowiskowy użytkowników rośnie – oprócz Evocco warto znać np. Capture, która szacuje miesięczne emisje CO2 na podstawie ankiety dotyczącej szeregu codziennych wyborów.

Evocco zamierza wkroczyć na rynek amerykański do końca roku, w planach ma również stworzenie cyfrowego narzędzia do detalicznej sprzedaży żywności dla platform e-commerce i aplikacji dostawczych, dzięki któremu możliwe będzie śledzenie łańcuchu dostaw produktów i generowanego śladu węglowego. Aplikacja, dostępna bezpłatnie na urządzenia z systemem iOS i Android, została pobrana ponad 1000 razy od jej premiery pod koniec ubiegłego roku.