– Pracujemy nad tym, by na wszystkich etapach naszej działalności emisja dwutlenku węgla była zerowa. Do tej pory za pomocą bezemisyjnych samochodów Amazon dostarczył już ponad 100 milionów paczek do klientów na terenie w Europy. Co więcej – w ciągu najbliższych pięciu lat przeznaczymy ponad 1 mld dol. na zakup elektrycznych samochodów dostawczych, ciężarówek i na niskoemisyjne centra paczek w całej Europie – mówi Marian Sepesi, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon na region Europy Środkowo-Wschodniej. – Jednocześnie w Polsce inwestujemy między innymi w infrastrukturę lokalną, instalując chociażby ładowarki do samochodów, które są już dostępne na parkingach centrów logistycznych w Świebodzinie, Łodzi czy Okmianach – dodaje.
Amazon wykorzystuje do transportu w Europie setki różnej wielkości bezemisyjnych samochodów dostawczych, jak eVito i eSprinter, których w 2020 r. firma zamówiła w Mercedes-Benz Vans 1,8 tys. Z kolei od amerykańskiego producenta pojazdów elektrycznych Rivian w sumie ma otrzymać 100 tys. samochodów dostawczych, a w Indiach Amazon ogłosił, że do 2025 r. wdroży 10 tys. elektrycznych riksz. To wszystko umożliwi redukcję emisji o miliony ton CO2 rocznie.
Na emisję ma wpływ także efektywność wykorzystywanych zasobów, a tę poprawiają m.in. algorytmy. Dzięki nowym technologiom można optymalnie planować trasy ciężarówek, jak i pojazdów dostawczych, jednocześnie wykorzystując sztuczną inteligencję, by zmniejszyć liczbę nieudanych doręczeń. Wszystko to sprawia, że najszybsze opcje dostawy zostawiają najmniejszy ślad węglowy.
Poza samochodami Amazon stosuje alternatywne metody dostawy, które zwiększają wydajność, redukują emisje i pomagają w zagęszczeniu ruchu w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Firma zakłada również przenoszenie transportów na szlaki kolejowe i śródlądowe drogi wodne, na pojazdy elektryczne i e-rowery. To również eksperymenty z nowymi technologiami transportu, w tym elektrycznymi, a wkrótce także wodorowymi ciężarówkami. Kolejnym polem do rozwoju są różne metody autonomicznej dostawy, jak choćby drony, co dodatkowo ma pomóc walczyć z zagęszczaniem ruchu w miastach.
Amazon prowadzi także prace nad wykorzystywaniem biopaliwa lotniczego. W 2021 r. uruchomił też program dla start-upów Akcelerator Czystej Energii AWS, a w 2022 roku ogłosił nabór do dwóch kolejnych projektów akceleracyjnych AWS Global Acceleratorc. Jeden był skierowany do start-upów skoncentrowanych na dostarczeniu czystych, zrównoważonych technologii w zakresie mobilności i transportu dla szybko rozwijających się ośrodków miejskich. Uczestnicy programów, oprócz mentoringu specjalistów, mogli liczyć na wsparcie o wartości do 100 tys. dol. na pokrycie kosztów infrastruktury AWS.
Alternatywne rozwiązania z zakresu transportu są doskonałym rozwiązaniem sprzyjającym dekarbonizacji, ale rzeczywistość weryfikuje ambitne założenia. O ile firmy z branży e-commerce oraz motoryzacyjnej zabiegają i wdrażają zmiany, o tyle trudności piętrzą się na poziomie legislacji. Rozwiązaniem może stać się przyjęcie ambitnego planu rozwoju infrastruktury, wykorzystując AFIR.
AFIR to rozporządzenie o infrastrukturze paliw alternatywnych, stanowiące część pakietu Fit for 55, nad którym pracują unijne instytucje. Wyznacza ono konkretne cele dotyczące rozmieszczenia takiej infrastruktury w UE w najbliższych latach, ale wydaje się nie być wystarczające. Ograniczenie wykorzystania paliw kopalnych w transporcie jest kluczowe, jeśli UE ma osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r. Aby zrealizować ten cel, trzeba zainstalować wystarczająco dużo punktów ładowania i tankowania paliw alternatywnych dla samochodów, samolotów i statków, które z nich korzystają. AFIR wytycza kierunek rozwoju na nadchodzącą dekadę, jednak niektóre państwa członkowskie wzywają do odroczenia zmian i przyjęcia zachowawczych celów.
– Zmiana klimatu jest faktem. Musimy działać bez zwłoki na rzecz jej powstrzymania. Amazon, Daimler Truck, Scania i Volvo apelują do posłów Parlamentu Europejskiego, by podjęli działania mające na celu odwrócenie negatywnych trendów poprzez dekarbonizację europejskiego transportu drogowego – tak firmy wspólnie proszą o podjęcie działań na rzecz przeobrażenia europejskiego transportu drogowego poprzez wytyczenie ambitnych ogólnoeuropejskich celów w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania bezemisyjnych, elektrycznych pojazdów ciężarowych.