Przyszłość środowiska w rękach dzieci?

Udostępnij

Powrót części uczniów do szkół to okazja, by na nowo zadbać o ich świadomość ekologiczną. To tym ważniejsze, że to dzieci w dużej mierze wpływają na kształt ekologicznych praktyk w naszych domach.

Badanie przeprowadzone w 2019 roku przez OnePoll na zlecenie Avocado Green Mattress wykazało, że 76% rodziców uważa, że w ich domu największymi orędownikami zmian przyjaznych dla środowiska są dzieci. Aż 88% respondentów uznało za szczególnie istotne przekazywanie najmłodszym wiedzy dotyczącej ekologii, a 80% oceniło, że największą odpowiedzialność za nauczanie dzieci o zmianach klimatu ponoszą nauczyciele.

Dzieci nie tylko zmieniają sposób, w jaki dorośli myślą o ekologii, ale też stanowią ważny powód do zmian nawyków na bardziej „zielone” – aż 59% respondentów przyznało, że do wdrażania bardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań motywuje ich pragnienie uczynienia świata lepszym miejscem dla najmłodszych.

W kontekście tych badań, tworzenie inicjatyw proekologicznych skierowanych do dzieci i młodzieży wydaje się być szczególnie istotne i efektywne z punktu widzenia walki z kryzysem klimatycznym. Powrót do szkolnych ławek warto wykorzystać na edukację nastawioną na przekazanie rzetelnej wiedzy dotyczącej ekologii i przydatnych w życiu codziennym porad na zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko. Szereg projektów edukacyjnych, mających na celu zachęcenie dzieci i młodzieży do świadomego dbania o środowisko, stworzyła firma Procter & Gamble wraz z Fundacją Nasza Ziemia.

W ramach projektów dzieci od najmłodszych lat mają uczyć się, jak oszczędniej korzystać z wody podczas codziennych czynności takich jak mycie czy zmywanie, ograniczać ilość generowanych odpadów i jak je odpowiednio segregować, a także co zrobić, by zużywać mniej energii elektrycznej.

Dlatego projekt „Uczniowskie Ekonawyki” dedykowany jest młodszym dzieciom, które dowiedzą się m.in. ile wody mogą zaoszczędzić, korzystając z kubka do wody podczas mycia zębów albo myjąc naczynia w zmywarce. W sposób przystępny dla młodych odbiorców poruszono w nich również kwestie związane z odpadami – dzieci mogą się dowiedzieć, co warto zrobić z zabawkami, których już nie potrzebują, a także oszczędzaniem energii, czyli dlaczego warto wyciągać z gniazdka ładowarki, jeśli się z nich nie korzysta. „Uczniowskie Ekonawyki” składają się z szeregu multimedialnych animacji, które w przystępny sposób przekazują najmłodszym istotne fakty naukowe. A dzięki formie, zawierającej m.in. zadania do wykonania, udowadniają, że w tego typu aktywności może zaangażować się cała rodzina. Procter & Gamble z rozmysłem stworzył narzędzie dla najmłodszych, bo to właśnie dzieci najbardziej efektywnie angażują dorosłych w kwestii zmian klimatycznych i ochrony środowiska – dlatego do nich szczególnie należy adresować takie projekty.

O ile u młodszych dzieci istotne jest przede wszystkim wyrabianie pozytywnych nawyków, ze starszymi warto poruszać bardziej złożone tematy, takie jak zrównoważona konsumpcja czy recycling. Projektem bardziej rozbudowanym i skierowanym do młodzieży nieco starszej, uczęszczającej do klas 7 i 8, jest „Czysta Ziemia – ekodetektywi na tropie domowych nawyków” – nowatorskie i kompleksowe narzędzie edukacyjne dla nauczycieli. Zostało stworzone przez zespół metodyczny, dopasowane do edukacji zdalnej i nadaje się do wykorzystania nie tylko na lekcjach przyrody ale również np. na godzinie wychowawczej. Projekt powstał w oparciu o zorganizowane prelekcje prowadzone przez wolontariuszy firmy, poświęconych tematyce zrównoważonej konsumpcji, odpowiedniej segregacji odpadów oraz procesowi odzyskiwania tworzyw sztucznych.

„Dzielenie się wiedzą na temat ekologii i wspieranie działań edukacyjnych w tym zakresie to jeden z elementów realizowanej przez firmę globalnej strategii dotyczącej zrównoważonego rozwoju, ogłoszonej w dokumencie „Ambicja 2030″. Wyznacza on kierunek działań firmy i jej wiodących marek zmierzających do zmniejszania śladu środowiskowego i umożliwiających konsumentom odpowiedzialne wybory” – mówi Małgorzata Mejer, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej.

Powrót do szkoły po dłuższym okresie nauki zdalnej to idealny moment na wdrożenie obu projektów – nie ulega wątpliwości, że przekazanie dzieciom rzetelnej wiedzy na temat zmian klimatycznych i ochrony środowiska może nie tylko stworzyć podwaliny pod bardziej zieloną przyszłość, ale też wzbudzić w nich empatię oraz poczucie odpowiedzialności.


Udostępnij
Zamknij
© Licencja na publikację © ℗ Wszystkie prawa zastrzeżone Źródło: Rzeczpospolita
Zamknij