Porażka w sądzie linii lotniczej KLM. Oskarżenia o „greenwashing” w reklamach

Linia lotnicza KLM wprowadziła konsumentów w błąd kampanią reklamową kreującą wizerunek firmy przyjaznej dla środowiska – uznał sąd w Holandii. Kary jednak nie będzie. Aktywiści ogłosili zwycięstwo, choć przedstawiciele linii lotniczej wcale nie uważają, by przegrali.

Publikacja: 20.03.2024 17:16

Samolot linii KLM na lotnisku Kansai w Japonii.

Samolot linii KLM na lotnisku Kansai w Japonii.

Foto: Buddhika Weerasinghe: Bloomberg Finance LP

Skończyło się jednak na „pogrożeniu palcem”, bo KLM nie ma obowiązku zdejmować reklam, które ją promują. KLM został oskarżony o wprowadzanie opinii publicznej w błąd przez organizacje ekologów działających na rzecz kampanii Fossil Free.

KLM upomniany za wprowadzenie w błąd pasażerów

Sądowi chodziło o to, by zwrócić uwagę branży na sytuacje, w których „ekościema nie będzie tolerowana, wówczas gdy linie lotnicze będą informować o swoich wysiłkach w ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych. I nie jest to pierwszy przypadek, kiedy linie lotnicze przyjaznością dla środowiska starają się przekonać do siebie potencjalnych pasażerów. Wiele reklam KLM wprowadzających w przeszłości wprowadzało w błąd, a zatem było nielegalnych” – stwierdził sąd w pisemnej decyzji, dodając, że niektóre informacje KLM dotyczące zrównoważonego rozwoju były niejasne.

Czytaj więcej

Jakość powietrza w Europie. Tylko trzy kraje spełniają normy WHO dotyczące smogu

Sąd uznał również, że „KLM malowało zbyt różowy obraz” na temat środków podejmowanych w celu ograniczenia emisji, takich jak zwiększenie zużycia biopaliwa lub sadzenie drzew.„ Podejmowane działania jedynie nieznacznie zmniejszają wpływ na środowisko i dają mylne wrażenie, że latanie liniami KLM jest zrównoważone. W przyszłości twierdzenia dotyczące ochrony środowiska muszą być uczciwe i konkretne” – czytamy w orzeczeniu.

KLM ze swojej strony w reakcji stwierdziło, że jest usatysfakcjonowane decyzją, bo nadało jej „jasność” w działaniach na przyszłość, ale nie nałożyło żadnej kary. KLM zauważył jednocześnie, że orzeczenie nie zobowiązuje go do sprostowania i może nadal reklamować klientom pomimo wezwań do wprowadzenia całkowitego zakazu.Dyrektor generalny Air France-KLM, Benjamin Smith, przekonywał, że firma podejmuje kroki w celu ograniczenia emisji, kupując bardziej wydajne samoloty i dodając więcej biopaliwa do nafty napędzającej swoją flotę. – Nie uważam tego za „ekościemę” – powiedział na konferencji prasowej w Brukseli.

Greenwashing w reklamie linii lotniczej. Aktywiści niezadowoleni

Twierdzenia wysuwane przez KLM są powszechne w całej branży lotniczej – skomentował Johnny White,  prawnik z organizacji ClientEarth, doradca aktywistów z holenderskiego ruchu Fossil Free, którzy oskarżyli KLM o „greenwashing”. Argumentowali oni, że kampania KLM „Lataj odpowiedzialnie” wprowadzała w błąd, biorąc pod uwagę, że przewozy lotnicze przyczyniają się do znacznej emisji gazów cieplarnianych. – „Sąd nie mógł wyrazić się jaśniej: firmom nie wolno twierdzić, że walczą z niebezpiecznymi zmianami klimatycznymi, podczas gdy w rzeczywistości podsycają kryzys” – powiedział cytowany przez Reutera Hiske Arts, lider kampanii Fossil Free.

Nie jest to pierwszy przypadek, kiedy linia lotnicza jest oskrżana o „ekościemę”. W grudniu 2023 brytyjska agencja Advertising Standards Authority (ASA) , która pilnuje standardów uczciwości w branży reklamowej nakazała Air France, Etihadowi i Lufthansie usunięcie reklam, w których przewoźnicy zachęcali do kupowania biletów lotniczych, ponieważ linie te są zdeterminowane są, by chronić środowisko. Lufthansa i Etihad usunęły nieuczciwe reklamy, a Air France – jak informowała ASA— nie odpowiedziała „w oczekiwany sposób”.

Skończyło się jednak na „pogrożeniu palcem”, bo KLM nie ma obowiązku zdejmować reklam, które ją promują. KLM został oskarżony o wprowadzanie opinii publicznej w błąd przez organizacje ekologów działających na rzecz kampanii Fossil Free.

KLM upomniany za wprowadzenie w błąd pasażerów

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Greenpeace bierze się za branżę moto. Aktywiści żądają: dość tych SUV-ów
Transport
Kaszubskie aleje pod topór? Społeczeństwo mówi „nie”
Transport
Strefa czystego transportu w Warszawie? „50 proc. mniej spalin w tej dekadzie”
Transport
OT Logistics obsługuje w portach coraz więcej towarów
Transport
Niemcy: Wielki sukces biletu za 49 euro. O 25 proc. pasażerów więcej