Jak wynika z nowego raportu organizacji Greenpeace East Asia, trzej najwięksi producenci samochodów na świecie – Toyota, Volkswagen oraz Hyundai-Kia – w ciągu ostatniej dekady znacząco – bo o ponad 150 proc. – zwiększyli sprzedaż pojazdów typu SUV. „Emisje wynikające ze zwiększonej sprzedaży tych aut z nawiązką zniwelowały korzyści klimatyczne wynikające z przejścia na pojazdy elektryczne (EV)” – zaznaczono w badaniu.
Greenpeace: Giganci motoryzacyjni nie idą w stronę rozwiązań ekologicznych
„Giganci motoryzacyjni, tacy jak Hyundai i Volkswagen, lubią się przedstawiać jako producenci, którzy przechodzą na działania ekologiczne, ale w rzeczywistości ich zachowanie wskazuje na to, że idą w odwrotnym kierunku” – zauważa w omówieniu badania Greenpeace Erin Choi, działaczka organizacji w Azji Wschodniej.
Zdaniem aktywistki najwięksi na świecie producenci samochodów przyspieszają produkcję SUV-ów, jednocześnie „popychając planetę w stronę katastrofy klimatycznej”. Jak wynika z danych organizacji Transport & Environment, średnia emisja CO2 powodowana przez SUV-y jest o 15-28 proc. wyższa niż w przypadku samochodów o porównywalnej długości, ale należących do tradycyjnych segmentów. – Niestety – jeśli chodzi o największych producentów samochodów na świecie, wszelkie korzyści klimatyczne wynikające z przejścia na pojazdy elektryczne zostały przykryte przez rosnącą emisję z SUV-ów – zaznacza Erin Choi.
Czytaj więcej
Utworzenie w Warszawie strefy czystego transportu przyniosłoby efekty szybsze, niż można się spodziewać. Dzięki takiemu rozwiązaniu do 2027 roku zniknęłaby między innymi połowa tlenków azotu, a do 2025 – połowa pyłów zawieszonych emitowanych przez pojazdy - wynika z nowego raportu TRUE Initiative (The Real Urban Emissions Initiative).
SUV-y są szkodliwe dla środowiska. Aktywiści żądają, by sprzedawać ich mniej
Podczas gdy jedną z kluczowych kwestii poruszanych na szczycie klimatycznym COP28, który trwa obecnie w Dubaju, jest możliwie najszybsza rezygnacja z paliw kopalnych, światowi giganci motoryzacyjni wydają się nieświadomi swojej odpowiedzialności za klimat – wskazuje Greenpeace, zaznaczając, że producenci aut wciąż zwiększają popyt na ropę naftową, zbyt wolno przestawiając się na pojazdy elektryczne, a zamiast tego wypuszczając na drogi coraz więcej SUV-ów z silnikami spalinowymi.