Pinterest postanowił rozprawić się z szerzeniem wprowadzających w błąd twierdzeń dotyczących zmian klimatu. Nowa, kompleksowa polityka pozwoli platformie na usuwanie treści, które zaprzeczają istnieniu skutków zmian klimatycznych oraz wpływowi człowieka na zmianę klimatu a także podważają fakt istnienia konsensusu naukowego w tym zakresie. Aktualizacje dotyczą nie tylko treści udostępnianych przez użytkowników, ale również reklam, które mają być usuwane, jeśli będą zawierały treści niezgodne z nowym regulaminem.

Firma podkreśla, że nad rozwiązaniem problemu szerzącej się dezinformacji klimatycznej pracuje od lat. Jak twierdzi Sarah Bromma, szefowa polityki Pinteresta, na tak szkodliwe treści nie ma miejsca na platformie.

„Pinterest wierzy w kultywowanie przestrzeni, która jest godna zaufania i prawdziwa dla osób korzystających z naszej platformy. Ten śmiały krok jest rozwinięciem naszych szerszych wytycznych dotyczących dezinformacji, które po raz pierwszy opracowaliśmy w 2017 roku w celu rozwiązania problemu dezinformacji na temat zdrowia publicznego, a od tego czasu zostały zaktualizowane, aby rozwiązać nowe i pojawiające się problemy, które wysuwają się na pierwszy plan. Rozszerzona polityka dezinformacji o klimacie to kolejny krok na drodze Pinteresta do zwalczania dezinformacji i tworzenia bezpiecznej przestrzeni w Internecie” – czytamy w oświadczeniu na temat wprowadzonych zmian.

Jak poinformowała firma, nowa polityka powstała w oparciu o informacje uzyskane od ekspertów takich jak Climate Disinformation Coalition oraz Conscious Advertising Network.

„Wielokrotnie słyszeliśmy od [ekspertów ds. klimatu], że dezinformacja klimatyczna, podobnie jak narracje zaprzeczające kryzysowi klimatycznemu, powoduje prawdziwe szkody. Ten rodzaj szkody wpisuje się w nasze ramy dotyczące dezinformacji, co oznacza, że podejmujemy działania w przypadku fałszywych lub wprowadzających w błąd działań, które mogą zaszkodzić dobremu samopoczuciu, bezpieczeństwu lub zaufaniu Pinnerów (użytkowników Pinteresta) lub opinii publicznej” – powiedziała Bromma w wywiadzie dla CNN Business.

Pinterest nie zdecydował się na ujawnienie szczegółowych danych na temat liczby postów zawierających nieprawdziwe treści związane z kryzysem klimatycznym, pojawiające się na platformie. Poinformował za to, że w stosunku do ubiegłego roku znacząco wzrosła liczba wyszukiwań treści związanych ze zrównoważonym rozwojem, w tym zapytań o „wskazówki dotyczące zerowej ilości odpadów”.

Pinterest to obecnie jedna z największych platform mediów społecznościowych na świecie, której miesięczną liczbę użytkowników ocenia się na 431 mln, czyli więcej niż posiada Snapchat czy Twitter. Firma podkreśla, że jest pierwszą dużą platformą społecznościową z „jasno zdefiniowanymi” zasadami zabraniającymi fałszywych oświadczeń dotyczących zmian klimatycznych zarówno w przypadku treści, jak i reklam. Mimo, że zarówno Facebook, jak i Twitter deklarowały wcześniej zaostrzenie reguł dotyczących szerzenia dezinformacji klimatycznej, wprowadzane przez nie zmiany były mniej rygorystyczne. YouTube z kolei zdecydował się uniemożliwić osobom szerzącym fałszywe treści dotyczące kryzysu klimatycznego zarabiania na udostępnianych przez siebie treściach.